Tråd om Sala-branden [WAS: Hur kan man hjälpa till?]

Stefan Löven & Erlanssonär på plats. Och? Vad i hela friden tror de/man att deras närvaro skulle göra för skillnad?

Jag vet förstås inga detaljer om Sala-branden, men det bröt ut en brand norr om Örebro kl 15 på måndagseftermiddagen, kl 20 hade de redan åtminstone 20 hemvärnsmän på plats utöver lika många brandmän (om jag tolkar tidningen rätt). Fem timmar från det att branden startade hade brandmännen alltså redan kommit dit, börjat bekämpa elden, gjort bedömningen att det behövdes mer resurser och fått dit nämnda resurser. Jag har svårt att tro att räddningstjänsten agerar ovanligt bra just i mitt län och jag för min del väljer att tro att alla inblandade gjort sitt absolut bästa.
Jag tror snarare att alla blivit mer alerta pga Salabranden och insett hur illa det kan gå om man väntar för länge med att kalla in förstärkning!

Obegripligt i min bok. De känns lite som gamar, som frotterar sig i medianärvaron.

Sen undrar jag hur lång tid det tar innan folk rapporterar inbrott i evakuerade hus i området. Apropå gamar alltså.

Jo, jag har tyvärr tänkt den tanken också. Just nu spärrar ju polisen alla vägar men när det är släckt gäller det nog att ta sig hem illa kvickt så inte något "lånar" saker!

I Sorsele, Storuman och Arjeplog har det känts brandlukt från branden i Sala.... Det är en herrans massa mil emellan. Nu får vi alla börja dansa regndans, för det måste bli ett slut på denna brand!

* Jenny *

Om man vill hjälpa till:
FRIVILLIGINSATSER: Du som vill anmäla frivilliga resurser kan göra det till Civilförsvarsförbundet som även finns på plats på Bygdecentret, via mejl: frivilligaresurser@sala.se - de sammanställer de resurser som finns.

Jag reagerade över att det stod att Löfven gjorde en paus i valrörelsen för att åka till branden. Kalla mig gärna cynisk men för mig känns det lika mycket valarbete att åka dit som att hålla tal runtom i Sverige...

Jag är nog lika cynisk jag, men jag försöker lugna min irritation (det är ju inte nyttigt med högt blodtryck :p) med att det lär ju bli en politisk fråga när det är över, och är regeringen närvarande är det väl rimligt att oppositionen är det också då det kanske blir skifte inom rätt kort tid... Så länge de håller sig ur vägen och inte tar upp resurser (låt mig ha mina illusioner kvar, jag orkar inte...) får de väl vara där om de vill antar jag. :crazy:

(Fast det verkar jäkligt dumt att åka till en plats som håller på att evakueras...)

Det sägs att det börjat regna i Norberg, någon som är lokal och vet om det stämmer? *hoppas*

Tillägg: Oj, om SMHIs radar stämmer är det regn på ingång! :up:

Tillägg 2: Skit, enligt SMHIs prognos är det åskvarning för Norberg :down: Vi får hoppas de har fel som vanligt!

Obegripligt i min bok. De känns lite som gamar, som frotterar sig i medianärvaron.

Sen undrar jag hur lång tid det tar innan folk rapporterar inbrott i evakuerade hus i området. Apropå gamar alltså.

Det pratade de om redan imorse på ngn av SVTs rapporter.

Det sägs att det börjat regna i Norberg, någon som är lokal och vet om det stämmer? *hoppas*

Jag har hajat till varje gång jag gått in på Aftonbladets sida idag "Det regnar aska i Norberg"... Av någon anledning ser jag inte "aska" förrän jag läst om ett par gånger, varje gång. :banghead:

Jag hoppas dock att det regnar på riktigt nu då... :up:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama