Tråd om Sala-branden [WAS: Hur kan man hjälpa till?]

Vi hade en organisation som kunde hjälpa. Den är inte populär eftersom den använts utanför våra gränser också, med vapen. Den kallas Försvaret.

Det är tyvärr inte politiskt korrekt att tycka om att vi har en försvarsmakt och har inte varit det på ett tag. Det betyder att vi då inte har någon organisation som enkelt kan inkallas när sådant här händer med full logistik.
Kanske kommer just begreppet försvar att omvärderas i framtiden??? Vi har ju t ex valt bort helikoptrar som kan vattenbomba effektivt...

Och jo, jag har tidigare sett positivt på nedrustningen, men den påverkar ju helt klart även VÅRT lands beredskap vid kriser... Som @MacGyver skriver, allt vårt förråd har sålts ut... Vi HAR ingen beredskap vid kriser helt enkelt:crazy:

Fast så oväntat var det väl inte, alltså vem som helst kan räkna ut att en brand kan sprida sig fort. Jag vet folk som bor betydligt längre bort men som ändå var förberedda på evakuering.

Tittade du på kartan och var elden befann sig de olika klockslagen?
Mellan klockan 12 på måndagen och klockan 18 spred sig branden ca 1,2 mil. På 6 timmar.
Samtidigt visste inte alla dessa människor som hade branden en mil hemifrån kl 12 att elden spridit sig just åt deras håll och nu befann sig 1-2 km (eller ännu närmare). Förmodligen fanns knappt tid för dem som jobbade ute i brandområdet att skicka ut folk och upplysa poliser utanför skogen; de hade fullt upp med att släcka och kanske rädda sina egna liv.

Dessutom var kanske en del människor på jobbet och alla jobbar inte med internet uppkopplat, radion på och annat.

Så; jo, det var oväntat. Om det inte varit oväntat så hade alla redan åkt hemifrån.

De boende i Norberg blev ju tack och lov något mer "förvarnade", eftersom när evakuering söder om dem fick de förståelse för hur nära elden var och fick också besked att "om det fortsätter såhär är centrala Norberg övertänt ikväll". Dessutom kan jag säga att rökmolnen; i och med vinden; flög ganska högt över områdena på sidanflanken. Jag var väldigt nära just i samband med detta (gissningsvis 1-3 km från ena flanken). Och jag har fått höra från personer som var ännu närmare (vanliga medborgare, inte räddningspersonal).

Vi hade en organisation som kunde hjälpa. Den är inte populär eftersom den använts utanför våra gränser också, med vapen. Den kallas Försvaret.

Det är tyvärr inte politiskt korrekt att tycka om att vi har en försvarsmakt och har inte varit det på ett tag. Det betyder att vi då inte har någon organisation som enkelt kan inkallas när sådant här händer med full logistik.

Jag håller helt med angående försvaret men att det inte skulle vara politiskt korrekt att tycka om försvarsmakten vet jag inte om jag tycker.

Det är ju bara ett parti som vill att försvaret ska ställas om (MP) och ett parti som tycker att försvaret ska avskaffas och konflikter istället ska lösas av kvinnorätts-, hbtq- och antirasistorganisationer (FI). Resten tycker ju att försvaret är bra och ska vara kvar?

Jag håller helt med angående försvaret men att det inte skulle vara politiskt korrekt att tycka om försvarsmakten vet jag inte om jag tycker.

Det är ju bara ett parti som vill att försvaret ska ställas om (MP) och ett parti som tycker att försvaret ska avskaffas och konflikter istället ska lösas av kvinnorätts-, hbtq- och antirasistorganisationer (FI). Resten tycker ju att försvaret är bra och ska vara kvar?

Problemet är att man kanske är villig att ha ett försvar (vilket ju alla inte är) men att det inte får kosta något.

Hur ser det ut för de boende i området nu? Har de fått återvända till sina hem?
Och... jag uppfattade det som att det möjligen var så att några hästägare inte riktigt visste vart deras hästar hade flyttats, den natten då massflytten genomfördes, är alla hästar och ägare sammanförda igen?

(webtidningarna jag läser har mer eller mindre slutat rapportera om detta nu)

Alla har ännu inte fått återvända hem som jag förstått det, men så snart de säkrar byarna så får de komma tillbaka. Flertalet har dock kunnat återvända.
Verkar vara en hel del djur på driven, främst då katter. Efterlysningar efter såväl ägare som katter öigger på FB, men förhoppningsvis hittar alla varandra ;)
Såvitt jag vet har inga djur dött i branden, förutom vilda djur som gömt sig i marken.:cry:
Tror att alla hästar och ägare hittat varandra igen, har inte hört annat iaf
Brandröken känns fortfarande vissa dagar och så lär det nog vara ända fram till vintern.

Lite sen in i denna debatt, men om man tittar bara ett par år tillbaka i tiden var kostnaden för Försvarsmakten ett av de allra mest populära ställen att hyvla kostnader i de olika partiernas budgetförslag. Sedan har det hänt lite för oväntade saker i vårt närområde, så nu har en majoritet av partierna har bytt lite fot, och tycker nu att Försvarsmakten får kosta lite mer i sina budgetförslag än vad de tyckte förut.
Det här sista betyder dock inte att Försvarsmakten har fått mer faktiska pengar att röra sig med idag.

Min fasta åsikt är den backup-funktion som Försvarsmakten tidigare varit för vårt samhälle ska återinföras, och bemannat precis som den tidigare värnplikten. Den senare dock i en modifierad form, där alla ungdomar gjorde 6 till 9 månaders samhällstjänst på områden och inriktningar där varje enskild individ passade; sjuk- och åldringsvård, skola, kommun och samhällsberedskap (= värnplikt). Till och med bärplockning, skogsröjning och plantsättning skulle kunna vara en inriktning.
Och avlönat och reglerat på samma sätt som tidigare.

Lite sen in i denna debatt, men om man tittar bara ett par år tillbaka i tiden var kostnaden för Försvarsmakten ett av de allra mest populära ställen att hyvla kostnader i de olika partiernas budgetförslag. Sedan har det hänt lite för oväntade saker i vårt närområde, så nu har en majoritet av partierna har bytt lite fot, och tycker nu att Försvarsmakten får kosta lite mer i sina budgetförslag än vad de tyckte förut.
Det här sista betyder dock inte att Försvarsmakten har fått mer faktiska pengar att röra sig med idag.

Min fasta åsikt är den backup-funktion som Försvarsmakten tidigare varit för vårt samhälle ska återinföras, och bemannat precis som den tidigare värnplikten. Den senare dock i en modifierad form, där alla ungdomar gjorde 6 till 9 månaders samhällstjänst på områden och inriktningar där varje enskild individ passade; sjuk- och åldringsvård, skola, kommun och samhällsberedskap (= värnplikt). Till och med bärplockning, skogsröjning och plantsättning skulle kunna vara en inriktning.
Och avlönat och reglerat på samma sätt som tidigare.
Jag tycker inte att bärplockning, skogsröjning och plantsättning fyller någon som helst samhällsfunktion, det går att sköta på frivillig basis som idag genom sommarjobb/säsongsjobb. Däremot är jag helt för idén med någon form av värnplikt/samhällsplikt för samtliga, oavsett kön, så länge det är frågan om att delta på alla områden och inte "fritt" val.

Jag tycker inte att bärplockning, skogsröjning och plantsättning fyller någon som helst samhällsfunktion, det går att sköta på frivillig basis som idag genom sommarjobb/säsongsjobb. Däremot är jag helt för idén med någon form av värnplikt/samhällsplikt för samtliga, oavsett kön, så länge det är frågan om att delta på alla områden och inte "fritt" val.
Tanken med bärplockning, skogsröjning och plantsättning är att det finns gemensamt ägd mark som ibland behöver omsorg av de två sista slagen - samt att om nu alla ungdomar utan undantag ska blandas in i detta, då bör det också finnas vettig verksamhet som också passar alla.
Alltså inte nåt sortera-gem-grejs.

Skogsröjning hade förresten fyllt en funktion i den här tråden, eller efter tråden Gudrun.

Jag missade att nämna den största samhällsvinsten av dem alla - integrationseffekten. Den som uppstår när Theodor från Danderyd och Ali från Rinkeby på ett helt transparant sätt värderas precis lika mycket, och får jobba tillsammans med att lösa uppgifter.

Tanken med bärplockning, skogsröjning och plantsättning är att det finns gemensamt ägd mark som ibland behöver omsorg av de två sista slagen - samt att om nu alla ungdomar utan undantag ska blandas in i detta, då bör det också finnas vettig verksamhet som också passar alla.
Alltså inte nåt sortera-gem-grejs.

Skogsröjning hade förresten fyllt en funktion i den här tråden, eller efter tråden Gudrun.

Jag missade att nämna den största samhällsvinsten av dem alla - integrationseffekten. Den som uppstår när Theodor från Danderyd och Ali från Rinkeby på ett helt transparant sätt värderas precis lika mycket, och får jobba tillsammans med att lösa uppgifter.
Så integrationen fungerar bättre om Theodor och Ali plockar linon i skogen, eller sätter plant som ungdomar iaf gjorde förr om somrarna för att tjäna lite extra fickpengar? Nä, tyvärr, jag ser verkligen ingen samhällsfunktion med bärplockning eller plantsättning.

Vettiga samhällsnyttiga uppgifter, absolut, bärplockning, skogsplantering eller röja sly = sommarjobb/säsongsjobb och inte ren samhällsnytta. Ska de börja plocka betor i Skåne med? Hässja hö? :confused:

Så integrationen fungerar bättre om Theodor och Ali plockar linon i skogen, eller sätter plant som ungdomar iaf gjorde förr om somrarna för att tjäna lite extra fickpengar? Nä, tyvärr, jag ser verkligen ingen samhällsfunktion med bärplockning eller plantsättning.

Vettiga samhällsnyttiga uppgifter, absolut, bärplockning, skogsplantering eller röja sly = sommarjobb/säsongsjobb och inte ren samhällsnytta. Ska de börja plocka betor i Skåne med? Hässja hö? :confused:
Glöm den biten då. Jag är ju liksom inget politiskt parti, som är i färd med att införa detta just nu.

Det är möjligt att jag har haft en övertro på Försvarsmaktens förmåga att hjälpa till vid kriser ute i samhället:

sala.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama