Tråd om Sala-branden [WAS: Hur kan man hjälpa till?]

Fast så oväntat var det väl inte, alltså vem som helst kan räkna ut att en brand kan sprida sig fort. Jag vet folk som bor betydligt längre bort men som ändå var förberedda på evakuering.
Fast ingen visst åt vilket håll... Så du menar att de som du känner gjorde sig klara att på fredag morgon dagen efter branden startade, för att evakuera?
Lotta Gröning beskriver det hela rätt bra, hon bor mitt i och fick lov att evakuera. http://www.expressen.se/nyheter/dokument/tio-dagar-med-en-brand-utanfor-mitt-hus/
Just bristen på information är det stora problemet.

Fast ingen visst åt vilket håll... Så du menar att de som du känner gjorde sig klara att på fredag morgon dagen efter branden startade, för att evakuera?
Lotta Gröning beskriver det hela rätt bra, hon bor mitt i och fick lov att evakuera. http://www.expressen.se/nyheter/dokument/tio-dagar-med-en-brand-utanfor-mitt-hus/
Just bristen på information är det stora problemet.
Jag har foton som skulle vara bland det första som hamnade i bilen om det fanns en svårsläckt skogsbrand en timme härifrån, oavsett åt vilket håll den verkade dra. Jag skulle även börjat kolla upp var jag kan göra av hästarna och hellre att katter och hund får tillbringa några timmar i bilen på jobbet än att jag inte kan hämta dem senare. Jag har full förståelse att det inte är så lätt att evakuera 150 mjölkkor och att oavsett hur mycket man planerar att saker kan skita sig ändå, men att inte ens ha en PLAN när saker går åt h-vete är för mig obegripligt.

Jag har brandvarnare, tre stora pulversläckare hemma, brandfilt, vattenslangar, godkända lås, värdesakerna säkert förvarade och mina foton så jag snabbt kan ta dem om det skulle börja brinna hemma. Jag har ficklampor, värmeljus och möjligheter att laga mat och hålla värmen om strömmen går mitt i vintern, jag har dunkar som jag brukar köra vatten till hästarna med som jag kan använda till mig själv med om det finns behov. Jag har en välutrustad bil beroende på årstid med snökedjor, filt, spade, tändstickor, värmeljus, bogserlina, startkablar, varningstriangel och extra dunk med soppa på vintern.

Jag har en PLAN, inget facit. Tom när jag bodde mitt i smeten i centrala Sthlm hade jag goda möjligheter att klara mig de närmaste dygnen om det hade behövts, jag hade en PLAN och jag visste hur jag skulle klara att hålla mig och djur varma och mätta om strömmen skulle gått och varit borta i flera dygn mitt i vintern.

Jag har foton som skulle vara bland det första som hamnade i bilen om det fanns en svårsläckt skogsbrand en timme härifrån, oavsett åt vilket håll den verkade dra. Jag skulle även börjat kolla upp var jag kan göra av hästarna och hellre att katter och hund får tillbringa några timmar i bilen på jobbet än att jag inte kan hämta dem senare. Jag har full förståelse att det inte är så lätt att evakuera 150 mjölkkor och att oavsett hur mycket man planerar att saker kan skita sig ändå, men att inte ens ha en PLAN när saker går åt h-vete är för mig obegripligt.

Jag har brandvarnare, tre stora pulversläckare hemma, brandfilt, vattenslangar, godkända lås, värdesakerna säkert förvarade och mina foton så jag snabbt kan ta dem om det skulle börja brinna hemma. Jag har ficklampor, värmeljus och möjligheter att laga mat och hålla värmen om strömmen går mitt i vintern, jag har dunkar som jag brukar köra vatten till hästarna med som jag kan använda till mig själv med om det finns behov. Jag har en välutrustad bil beroende på årstid med snökedjor, filt, spade, tändstickor, värmeljus, bogserlina, startkablar, varningstriangel och extra dunk med soppa på vintern.

Jag har en PLAN, inget facit. Tom när jag bodde mitt i smeten i centrala Sthlm hade jag goda möjligheter att klara mig de närmaste dygnen om det hade behövts, jag hade en PLAN och jag visste hur jag skulle klara att hålla mig och djur varma och mätta om strömmen skulle gått och varit borta i flera dygn mitt i vintern.

Det är jättebra för dig, men man kan inte räkna med att alla har en plan, http://vlt.se/nyheter/norberg/1.2590373-gunnar-87-skulle-hamta-katten-tvingades-sova-over-i-bilen Han trodde att det handlade om ett dygn. Jag möter dagligen människor som kör bil utan en tanke på att det kan kliva ut en älg mitt på vägen, de borde också skaffa sig en plan för om det skulle hända, för det händer betydligt oftare än skogsbränder av den här kalibern. Men de flesta människor planerar inte för kaos, för den värsta katastrofen de kan komma på hela tiden. Jag har lagt upp strategier för att klara mig, men jag räknar helt kallt med att ingen annan gör det, på samma sätt som att jag räknar med att varje bilchaufförer är en potentiell livsfara, men det tror jag inte heller att alla gör. Jag ser till att alltid ha reflexer med mig när jag är ute eftersom jag vet att det kan rädda mitt liv men jag är samtidigt väldigt medveten om att de flesta inte har det.

Självklart kan man slå sig själv för bröstet och tala om hur duktig man är och alla som inte är som en själv borde varken få ha djur, barn eller bo på egen hand, men världen ser inte sån ut, jag väljer istället att vara ödmjuk och faktiskt lyssna på de som är drabbade, att förstå att det kanske finns brister som går att förbättra när det gäller information ut till samhället, försöka reda ut vad som skulle kunna göras bättre istället för att säga att alla borde klara sig själva och de som inte gör det är dumma i huvudet...

Självklart kan man slå sig själv för bröstet och tala om hur duktig man är och alla som inte är som en själv borde varken få ha djur, barn eller bo på egen hand, men världen ser inte sån ut, jag väljer istället att vara ödmjuk och faktiskt lyssna på de som är drabbade, att förstå att det kanske finns brister som går att förbättra när det gäller information ut till samhället, försöka reda ut vad som skulle kunna göras bättre istället för att säga att alla borde klara sig själva och de som inte gör det är dumma i huvudet...
Varje vinter händer det att människor blir fast i sin bil utan tillräckligt med kläder för att klara sig om bilen blir utkyld. Varje vinter kör människor av vägen för att det plötsligt blivit halt och de inte satt på vinterdäcken än.

Den duktige förbereder sig och har framförhållning. Alla är inte lika duktiga och inte jämt. Jag har också varit ute och kört vintertid med nylonstrumpor och tunna snygga stövlarna på och ingen overall i bilen.

Vi är bara människor och inga maskiner.

Det är jättebra för dig, men man kan inte räkna med att alla har en plan, http://vlt.se/nyheter/norberg/1.2590373-gunnar-87-skulle-hamta-katten-tvingades-sova-over-i-bilen Han trodde att det handlade om ett dygn. Jag möter dagligen människor som kör bil utan en tanke på att det kan kliva ut en älg mitt på vägen, de borde också skaffa sig en plan för om det skulle hända, för det händer betydligt oftare än skogsbränder av den här kalibern. Men de flesta människor planerar inte för kaos, för den värsta katastrofen de kan komma på hela tiden. Jag har lagt upp strategier för att klara mig, men jag räknar helt kallt med att ingen annan gör det, på samma sätt som att jag räknar med att varje bilchaufförer är en potentiell livsfara, men det tror jag inte heller att alla gör. Jag ser till att alltid ha reflexer med mig när jag är ute eftersom jag vet att det kan rädda mitt liv men jag är samtidigt väldigt medveten om att de flesta inte har det.

Självklart är vi människor, men eftersom jag har förutseende och min egen plan har jag även lättare att kunna hjälpa andra vid olyckor. Jag har en utrustad bil, jag kan hjälpa de som kör av vägen, de som fastnat i snön, de vars bil stannat när det är -25, de som kört på ett djur. Jag kan hjälpa mina grannar när åskan slår ner, när det blir strömlöst, när det krävs akuta insatser för att rädda liv. Jag stannar vid olyckor istället för att inte låtsas se. Jag slår mig inte för bröstet, jag har en plan och jag agerar om det behövs.

Även media tycks ibland ha svårt att tänka längre än näsan räcker.

Träffade nyligen en person från en skogsägarorganisation, som suckade.
Skogsbruk bedrivs ju så att man avverkar den del som är avverkningsmogen. De 17.000 hektar som nu brunnit blir 17.000 hektar som är avverkningsmogen precis samtidigt.

Den här representanten hade sagt till media att all skog blir jämnårig i hundratals år framöver.
Varför då? hade media undrat. :banghead:

Vore det inte så sorgligt vore det nästan kul...

Jag har också en plan och i mångas ögon allt för mycket grejer men skulle det skita sig med elen så har jag ett extra elverk att låna ut och som får rotera runt, en extra växelriktare och möjlighet att förse grannarna med djupborrade brunnar med vatten (har själv vatten för 6 veckor när magasinet är nyfyllt och obegränsad tillgång) samt 3 fältkök att låna ut. Grannarna har det inte jag har och jag har det inte grannarna har, också ett sätt att vara förberedd på det värsta men då måste grannsämjan vara god, vilket den är här. *Världens bästa grannar.* :love:

Det inte många planerar för är "vad gör jag om jag blir sjuk och inte kan-orkar åka till affären", nog så viktigt att alltid ha mat hemma för minst en vecka och gärna längre. Inget kul alls att stå i kassakön och svimma-nästan spy eller vara färdig att skita på sig om maginfluensan slagit till.

Något som för mig är rätt obegripligt är varför det inte finns någon beredskap för förnödenheter för de som arbetar. I akut läge kan jag absolut förstå att det inte finns någon fungerande kedja, men nu efter 14 dagar så vill man fortfarande att allmänheten ska gå in och sponsra med tshirts, myggmedel, plåster osv till de som arbetar med släckningen. Jag missunnar inte släckningsarbetarna sakerna, men jag tycker att det om något borde väl skattepengarna kunna gå till...

Något som för mig är rätt obegripligt är varför det inte finns någon beredskap för förnödenheter för de som arbetar. I akut läge kan jag absolut förstå att det inte finns någon fungerande kedja, men nu efter 14 dagar så vill man fortfarande att allmänheten ska gå in och sponsra med tshirts, myggmedel, plåster osv till de som arbetar med släckningen. Jag missunnar inte släckningsarbetarna sakerna, men jag tycker att det om något borde väl skattepengarna kunna gå till...
Jag tror nog att det finns men nån måste ta tag i det och ro det i land.

Nej jag menar nån i krisledningsguppen såklart. Men de är ju också människor och uttröttade, eller nån på ännu högre nivå.
Ja absolut, jag tycker mest att det är märkligt att man inte har fått med det i krisplanen, det verkar inte ens finnas någon planering för hur det ska kunna gå till utöver FRG som ber allmänheten.
Det känns som att det fattas något i säkerhetsnätet... ;)

Jag tror nog att det finns men nån måste ta tag i det och ro det i land.
Nej det finns inga lager längre, det som inte skänkts till u-landshjälp eller till Baltikum har antingen sålts via överskottsbolagen-affärerna eller helt enkelt eldats upp. Om ni bara visste hur många containrar med kläder, skor och stövlar mm. från hemvärnet, försvarsmakten och civilförsvaret som gått rätt ner i pannorna i värmeverken. Snacka om att elda pengar alltså.

Nej det finns inga lager längre, det som inte skänkts till u-landshjälp eller till Baltikum har antingen sålts via överskottsbolagen-affärerna eller helt enkelt eldats upp. Om ni bara visste hur många containrar med kläder, skor och stövlar mm. från hemvärnet, försvarsmakten och civilförsvaret som gått rätt ner i pannorna i värmeverken. Snacka om att elda pengar alltså.
Fast lager var inte det jag efterfrågade, utan snarare att det sätts igång en process där man snabbt och enkelt kan köpa in det som behövs istället för att be allmänheten köpa och skänka. Det ställer till det för företag som visserligen gärna sponsrar och skänker men när den 20 personen samma dag ringer och frågar om samma sak så tröttnar de... När folk sedan skriver på FB att "företaget xy är minsann så snåla för de skänkte inget när jag ringde och fråga" när verkligheten ska vara att företaget xy redan för ett par dagar sedan var och lämnade ifrån sig hela sitt lager...

Det behövs inga lager. Mat mm kan man gå in och köpa på ICA typ.
Jo men då måste man ju ha pengar att handla för också och jag tror inte ICA tar en "osäker" faktura på ett större lager som dom inte vet när dom ska få betalt för. Det går liksom inte riktigt till så, byråkratin i stat och kommun är lika stelbent som alltid oavsett om världen går mitt itu.

Något som för mig är rätt obegripligt är varför det inte finns någon beredskap för förnödenheter för de som arbetar.

Måste räddningstjänsten vara förberedd på alla extrema händelser som kan inträffa? Jag för min del är glad att vi har en räddningstjänst som kan vara på plats på bara ett par minuter i akut situation. Det är i första främsta hand liv som ska prioriteras av räddningstjänstens resurser. Inte att lagerhålla förnödenheter för extrema händelser.

Fast lager var inte det jag efterfrågade, utan snarare att det sätts igång en process där man snabbt och enkelt kan köpa in det som behövs istället för att be allmänheten köpa och skänka. .
Process, i det här landet? Nu skämtar du väl iallafall.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama