Jag har foton som skulle vara bland det första som hamnade i bilen om det fanns en svårsläckt skogsbrand en timme härifrån, oavsett åt vilket håll den verkade dra. Jag skulle även börjat kolla upp var jag kan göra av hästarna och hellre att katter och hund får tillbringa några timmar i bilen på jobbet än att jag inte kan hämta dem senare. Jag har full förståelse att det inte är så lätt att evakuera 150 mjölkkor och att oavsett hur mycket man planerar att saker kan skita sig ändå, men att inte ens ha en PLAN när saker går åt h-vete är för mig obegripligt.
Jag har brandvarnare, tre stora pulversläckare hemma, brandfilt, vattenslangar, godkända lås, värdesakerna säkert förvarade och mina foton så jag snabbt kan ta dem om det skulle börja brinna hemma. Jag har ficklampor, värmeljus och möjligheter att laga mat och hålla värmen om strömmen går mitt i vintern, jag har dunkar som jag brukar köra vatten till hästarna med som jag kan använda till mig själv med om det finns behov. Jag har en välutrustad bil beroende på årstid med snökedjor, filt, spade, tändstickor, värmeljus, bogserlina, startkablar, varningstriangel och extra dunk med soppa på vintern.
Jag har en PLAN, inget facit. Tom när jag bodde mitt i smeten i centrala Sthlm hade jag goda möjligheter att klara mig de närmaste dygnen om det hade behövts, jag hade en PLAN och jag visste hur jag skulle klara att hålla mig och djur varma och mätta om strömmen skulle gått och varit borta i flera dygn mitt i vintern.