Tråd om Sala-branden [WAS: Hur kan man hjälpa till?]

Det ar svart att forestalla sig hur fort eld kan sprida sig nar man inte varit med om det forut. Jag bodde i Florida nar stora delar av staten brann under sommaren 1998. Stora delar av en section av staden vi bodde i brann ner ... ett par vanner till oss forlorade sitt hus. Finns det saker de skulle gjort annorlunda sa har i efterskott? Formodligen. Jag slar vad om att min kompis Mary skulle laddat bilen med foto album och julsaker langt innan de fick besked att evakuera ... hon saknar just de sakerna mycket.
Bodde där då också. I-95 var avstängd kommer jag ihåg. Flagler, Sumter,St Johns och delar av Seminole counties blev till stor del förstörda. Det var mycket på TV om det då. Orange (som jag bodde i drabbades inte) men inte såg det roligt ut att åka till beachen när branden väl var släckt :(

Om branden ar sa svar att man maste evacuera kommer inte taxi ens nara omradet ... om nu nagon chauffor till aventyrs skulle vilja kora.

I Florida var samtliga vagar in och ut ur omraden som evacuerades stangda manga mil fran sjalva eldharden. Dels for att folk ar galna och vill "titta" ... dels for att skydda hus agare fran plundring. For att komma hem var man tvungen att visa korkort vid mer an en sparr om man handelsevis kom ut ur naromradet.
Jag menar att man kan ta taxi till den egna bilen och köra hem för att rädda vad som räddas kan. Jag skulle iaf försöka rädda foton och djur, resten är som sagt var sånt man kan ersätta. Om jag bor så till att det finns risk att jag behöver evakuera så kommer jag samla ihop det som är av emotionellt värde och försöka flytta djuren i god tid, när det bokstavligt talat brinner i knutarna är det för sent, men alla som evakuerats har inte fått kasta sig i båtar medan de ser allt brinna upp. Många har kunnat rädda det viktigaste även om de ändå har förlorat enormt mycket av det materiella.

Ärligt talat skiter jag i huset. Det var djuren jag syftade på eftersom det var vad jag svarade på. Det finns inga saker jag sätter sådant värde på att jag skulle ens försöka rädda det om jag inte var i huset när det började brinna. Djuren är alltid ute när vi inte är hemma = jag kan ringa närmsta bonden som då skulle hämta hundarna och de ponnyer som är på gården, om situationen tillåter.

Om någon ringer och säger att mitt hus brinner kan jag inget göra iaf, det är fortfarande minst 90 minuter mellan samtal och min inställelse på platsen. Taxi eller ej. Det spelar liksom ingen tidsmässig roll om jag kör ner på stan eller inte.
Är det någon av de evakuerade som har tagit huset med sig menar du? :confused:

Jag har varit med om en stallbrand. Från "spring ner och säg till X att ringa brandkåren" tog det max 2 min tills jag var tillbaka på samma plats, då var det knappt så jag kunde ta mig fram till hästen som stod i sjukhage intill stallväggen på andra änden av den långa stallbyggnad som brann.

Det är alltid lätt att sitta i soffan med pekpinnen och berätta hur alla skulle ha gjort eller inte gjort. Tror nog de flesta djurägare,husägare,brandmän,poliser mm gjorde vad de kunde, och inte minst all hjälp från allmänheten!!!:bow::love:

Som markägare ställer du alternativet: ni kör när vägen håller annars så ställer ni iordning vägen på er bekostnad. Samma sak så har jag som skogsägare ansvar att inte släppa in maskinerna i skogen om det är för mjuka marker. Eller att tillåta markberedning när det är för torrt. Har tom stoppar rensning av vägrenar när det var extremt torrt o blåsigt, oberoende vad maskinägaren säger.. liknelse: släpper inte heller ut ngr tröskor förrän marken bär och spannmålen är mogen o torr.

Vi har krävt återställning, men hittills har inget hänt. Men någon kommer få ett hett samtal nu efter semestertider gällande ett antal x lass grus. Hade jag bara varit hemma när de börjat köra så hade det aldrig blivit sönderkört. I framtiden så får de göra en egen väg eller nåt för det bolaget kommer aldrig mer få passera här!

Bodde där då också. I-95 var avstängd kommer jag ihåg. Flagler, Sumter,St Johns och delar av Seminole counties blev till stor del förstörda. Det var mycket på TV om det då. Orange (som jag bodde i drabbades inte) men inte såg det roligt ut att åka till beachen när branden väl var släckt :(

Da bodde jag pa beachen i St. John's county ... i St. Augustine. Tursamt nog hade vi intracoastal waterways mellan oss och branden, inte mycket bevaxtlighet pa andra sidan intracoastal och i varsta fall kunde vi hoppa i Atlanten.:p Vi bodde pa Anastasia Island, branden tog sig inte over intracoastal nagonstans sa vitt jag minns. I-95 var avstangd hur lange som helst och vi kunde inte passera vaster om I-95.
Ryssland var dar med plan, Kanada, hela US och manga andra Europeiska lander bidrog med bade personal och material. Det var verkligen en internationell effort att slacka branderna.

Da bodde jag pa beachen i St. John's county ... i St. Augustine. Tursamt nog hade vi intracoastal waterways mellan oss och branden, inte mycket bevaxtlighet pa andra sidan intracoastal och i varsta fall kunde vi hoppa i Atlanten.:p Vi bodde pa Anastasia Island, branden tog sig inte over intracoastal nagonstans sa vitt jag minns. I-95 var avstangd hur lange som helst och vi kunde inte passera vaster om I-95.
Ryssland var dar med plan, Kanada, hela US och manga andra Europeiska lander bidrog med bade personal och material. Det var verkligen en internationell effort att slacka branderna.

Värsta fall va :p. Det var ju mitt i sommaren inte så värst kallt. Tror du har rätt om intracostal har inget minne av att A1A var avstängd men minnet du vet ... Jo det var ett jädra pådrag, dom trodde ju att branden skulle sprida sig till Seminoles bebodda delar och det hade ju hit close to home. Brushfires är ju snabbare än skogsbränder så fort gick det.

A1A var den enda vag som fungerade norr/soder, sa visst minns du ratt. :)
Med den bakgrunden ar det dock mycket lattare att inse att det inte ar sa latt som man kan tro ... Eld ar levande och star inte och vantar pa att vi ska vara klara att ta hand om den. Och inte ar det latt att forutse vad elden gor ... Darfor behover Sverige lara sig ... samt lara sig att be om hjalp fran de som kan och ar villiga att hjalpa till.

Vi har krävt återställning, men hittills har inget hänt. Men någon kommer få ett hett samtal nu efter semestertider gällande ett antal x lass grus. Hade jag bara varit hemma när de börjat köra så hade det aldrig blivit sönderkört. I framtiden så får de göra en egen väg eller nåt för det bolaget kommer aldrig mer få passera här!
Har de kört ut från grannfastigheten så har ni ju till det rätt en viss % av det utkörda virket i pengar alltså som ersättning för att ni håller väg.

Jag är riktigt nojjig när det gäller brandskydd, man blir det när man vuxit upp med vedeldning.
Ja då tänker man till både en och två gånger och håller koll.

KL: Är det nån mer än jag som varit med och släkt rejäla brasor? Första brasan var ett blixtnedslag och då var jag nog inte mer än max 10 år när jag fick en slang i näven och skulle vakta ytterkanten på ett skogsparti, en liten udde. Marken bakom var gräsvall som ju också tog fyr men med vattenbegjutning så lyckades vi ta död på gräsbranden innan den spred sig okontrollerat. Den som inte varit med vet inte hur fort det egentligen går och har nog svårt att göra sig en föreställning om det.
Jag har varit med på fler brasor efter den, nästa var i lumpen och där var det "lite" för spännande då gammal ammunition fanns i markerna så där fick det brinna klart, vi vaktade bara ytterkanterna av branden utefter vägarna. Trots nästan avsaknad av trävegetation och mest berghällar och gräs så pyrde det en månad i det tunna jordtäcket lite här och var.

Ja här tror de ju att branden kan pyra upp till ett halvår/år... MÅNGA torvmossar.

Tack och lov blev det inte så starka vindar som befarades idag, så än är läget skapligt stabilt. Dock är branden ännu inte under kontroll...

Röklukt till och från, och jag är faktiskt glad på ett sätt när jag känner den, det innebär att den stiger upp så att de som är nära slipper den åtminstone!!!

Menar du i New Smyrna Beach? ... Det ar for langt ... Daremot ar JT's fish shack efter A1A in Palm Coast ett riktigt bra stalle.;)

Det var den jag tänkte på ja. Naaw inte för långt, en dagsutflykt till Canaveral National Seashore bara :). Bring beer and water
:D. Men JT's är helt ok också, det finns några waterholes :)

Apropå diskussionen så finns nu en karta tillgänglig över brandförloppet torsdag 31/7 tills måndag kl 20.
http://www.krisinformation.se/web/u...ens förlopp/Brandens_förlopp_140810_20_00.pdf

Om man då tänker sig att man bor i Hästbäck (långt norrut på kartan) så vet man säkerligen att det är en skogsbrand neråt Virsbohållet. Som då alltså från torsdag till söndag; tre dygn; spridit sig några kilometer. Måndag morgon åker man till jobbet i Norberg eller Avesta och hör på radion att branden spridit sig något vid Gammelby; ca 2 mil hemifrån.

Det är inte helt osannolikt att man jobbar utan att hinna eller kunna lyssna på P4 eller kolla på nätet.
Kl 15 kanske någon på jobbet nämner att elden tycks ha spridit sig ännu mer. Ingen jättetydlig information från media, mer än att den raskt gått norrut. Hur långt norrut är oklart. Kl 17 slutar man jobbet och när man då är hemma vid 17.30 så är alltså elden bara några kilometer ifrån huset. Man ser röken, man lyssnar på P4, kanske ser man en polis på vägen hem som man har frågat, men som inget svar har.

Tro mig, vi var själva ganska det här området i måndags på färd i bilen och hade ingen blekaste ANING om att själva storbrandens linje låg några km ut i skogen. Vi stannade vid en polisavspärrning och vände då om, men vi fick bara höra att "det har spridit sig en del idag, det är bra om ni tar en annan väg".

De som jobbade med att släcka var ju givetvis ute i skogen och släckte så mycket de bara kunde.

Apropå diskussionen så finns nu en karta tillgänglig över brandförloppet torsdag 31/7 tills måndag kl 20.
http://www.krisinformation.se/web/upload/brandvastmanland/Brandens förlopp/Brandens_förlopp_140810_20_00.pdf

Om man då tänker sig att man bor i Hästbäck (långt norrut på kartan) så vet man säkerligen att det är en skogsbrand neråt Virsbohållet. Som då alltså från torsdag till söndag; tre dygn; spridit sig några kilometer. Måndag morgon åker man till jobbet i Norberg eller Avesta och hör på radion att branden spridit sig något vid Gammelby; ca 2 mil hemifrån.

Det är inte helt osannolikt att man jobbar utan att hinna eller kunna lyssna på P4 eller kolla på nätet.
Kl 15 kanske någon på jobbet nämner att elden tycks ha spridit sig ännu mer. Ingen jättetydlig information från media, mer än att den raskt gått norrut. Hur långt norrut är oklart. Kl 17 slutar man jobbet och när man då är hemma vid 17.30 så är alltså elden bara några kilometer ifrån huset. Man ser röken, man lyssnar på P4, kanske ser man en polis på vägen hem som man har frågat, men som inget svar har.

Tro mig, vi var själva ganska det här området i måndags på färd i bilen och hade ingen blekaste ANING om att själva storbrandens linje låg några km ut i skogen. Vi stannade vid en polisavspärrning och vände då om, men vi fick bara höra att "det har spridit sig en del idag, det är bra om ni tar en annan väg".

De som jobbade med att släcka var ju givetvis ute i skogen och släckte så mycket de bara kunde.

Fast så oväntat var det väl inte, alltså vem som helst kan räkna ut att en brand kan sprida sig fort. Jag vet folk som bor betydligt längre bort men som ändå var förberedda på evakuering.

Fast så oväntat var det väl inte, alltså vem som helst kan räkna ut att en brand kan sprida sig fort. Jag vet folk som bor betydligt längre bort men som ändå var förberedda på evakuering.
Kan man inget om skogsbränder utan bara vet att de sprider sig fort men inte hur fort, så är det inte alls konstigt att man blir lite tagen på sängen över hur fort det gått. Jag tror inte att man struntar i sitt hem och sina djur och utsätter dem för fara med flit. Och jag tror inte heller att folk är korkade, bara ovetande. Det ÄR rätt stort för många människor det här med skogsbränder. Jag kan inget tex. Men så bor jag ju inte Australien där det härjar bränder varje år.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama