Tja, våra åsikter går isär, men jag gillar dig ändå skarpt
Jag gillar dig också så jag tror vi får agree to disagree
Tro mig, jag och min bästa vän som jag ser som en syster har gjort det MÅNGA gånger
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tja, våra åsikter går isär, men jag gillar dig ändå skarpt
Ja för det är fantastiskt lätt att hitta plats för 120 mjölkkor... Eller som kompisen stod inför att eventuellt vara tvungen att flytta ett stort gäng grisar som skulle till att grisa när som helst... Nu behövdes inte det eftersom vinden vände men vi stod redo att börja flytta så snart de behövdes. Människor flydde i båtar eftersom vägen helt plötsligt stod i lågor, då kanske inte djuren är prio 1 utan att överleva själv... Jag kan garantera att det inte är någon som har lämnat något djur med lätt hjärta, men informationen ut till boende har varit dålig, om du själv är en bra bit bort och sliter med att hålla lågorna i schack på ett ställe så är det inte så lätt att hålla sig uppdaterad med vad som händer på en annan front och dessutom kunna ta sig dit. Vi pratar alltså om förvarningar på ett par minuter, när vinden har vänt och lågorna har kastat sig ett par kilometer på 30 min... Så det som för någon timme sedan var ett säkert ställe ska utrymmas på 5 min.Jag blir irriterad på folk som bara lämnar sina djur kvar i branden när de själva sticker därifrån
Liiite framförhållning kan man väl ändå ha. Dessa människor borde inte få ha djur
Jag blir irriterad på folk som bara lämnar sina djur kvar i branden när de själva sticker därifrån
Liiite framförhållning kan man väl ändå ha. Dessa människor borde inte få ha djur
Har du hängt med i hur snabbt branden spreds i måndags? Titta på kartor över branden från i söndags och hur det sett ut sen. Nästan hela den sprigning som skett skedd just under måndagen. Hur ska någon som inte ens är hemma kunna få med sig djuren? området var ju avspärrat när de försökte komma hem. Som någon ovan skrev hur evakuerar man 150 mjölkkor på 5 minuter? Det var ingen som ens anade att den skulle sprida sig på det sättet så att folk inte förberett sig är inte konstigt. Inse att det är människor vi pratar om. Människor som kan ta fel beslut och absolut inte är orakel som kan förutsäga framtiden. Ingen kunde förutsäga att det skulle gå så. Det har liksom aldrig hänt tidigare i Sverige i modern tid.Ok, jag kan förstå att man inte kan fånga en katt snabbt som inte vill bli fångad. Men inte fan skulle jag ge upp direkt och INGEN kan ha missat att branden var nära! Så svårt är det inte att hålla katter inne.
Jag skulle aldrig riskera mitt liv på allvar men det skulle ta mycket innan jag åkte därifrån utan mina katter, de är mina barn mer eller mindre. Skulle jag var tvungen att åka utan dem skulle jag se till att alla möjligheter fanns för att de skulle överleva.
Man missar inte att elden är nära, men man lyssnar på informationen om vad som just då händer; elden är inte på väg åt vårt håll, de håller begränsningslinjen 1 mil härifrån - då stannar man hemma.Ok, jag kan förstå att man inte kan fånga en katt snabbt som inte vill bli fångad. Men inte fan skulle jag ge upp direkt och INGEN kan ha missat att branden var nära! Så svårt är det inte att hålla katter inne.
Jag skulle aldrig riskera mitt liv på allvar men det skulle ta mycket innan jag åkte därifrån utan mina katter, de är mina barn mer eller mindre. Skulle jag var tvungen att åka utan dem skulle jag se till att alla möjligheter fanns för att de skulle överleva.
Har du hängt med i hur snabbt branden spreds i måndags? Titta på kartor över branden från i söndags och hur det sett ut sen. Nästan hela den sprigning som skett skedd just under måndagen. Hur ska någon som inte ens är hemma kunna få med sig djuren? området var ju avspärrat när de försökte komma hem. Som någon ovan skrev hur evakuerar man 150 mjölkkor på 5 minuter? Det var ingen som ens anade att den skulle sprida sig på det sättet så att folk inte förberett sig är inte konstigt. Inse att det är människor vi pratar om. Människor som kan ta fel beslut och absolut inte är orakel som kan förutsäga framtiden. Ingen kunde förutsäga att det skulle gå så. Det har liksom aldrig hänt tidigare i Sverige i modern tid.
Så; för säkerhets skull borde då folket i alla dessa orter (även de som branden låg ca 4-5 mil ifrån; dit branden sen spred sig) hållit sina katter inne från och med i typ... torsdags när branden startade? Eller lördags?
Borde kanske norra Stockholm nu göra sig redo att evakuera eftersom de känt brandrök häromdagen (igår tror jag)?
Det här har gått så enormt fort att det inte är möjligt att föreställa sig. Människor har kastat sig in i båtar, bilar och annat för att undfly elden. Det har heller inte alltid varit elden som varit orsaken till evakuering utan stora lass med farlig rök som VÄLLT in över orten
Så absurt är det inte.Varför inte?! Att de sedan kanske gör en annan bedömning av sina djur än jag gör det är upp till dem.
Att evakuera Stockholm kommenterar jag inte ens för det är så absurt.
Var har du läst det?Att påstå att folk med flit lämnar sina djur är så okunnigt!!
Var har du läst det?
Det jag ser är att folk beskylls för dålig framförhållning, inte att de överger sina djur med flit.Pekar uppåt.
Och det är en vanlig anklagelse på div djursidor på nätet i övrigt också.
Det jag ser är att folk beskylls för dålig framförhållning, inte att de överger sina djur med flit.
Det jag ser är att folk beskylls för dålig framförhållning, inte att de överger sina djur med flit.
Så absurt är det inte.
Om du verkligen tycker det är "upp till dem" så förstår jag inte hur du kan slänga ur dig det du gjorde. Du moraliserar över människor som drabbats av en katastrof som inte går att föreställa sig. Det tycker jag tyder på att du helt enkelt inte förstått hur läget var för dem. Och de (om nu någon läser här) behöver inte få sådana moraliseringar över sig; de har nog säkert nog mycket ångest och skuldkänslor helt på egen hand över att de inte gjorde annorlunda. Det är liksom alltid lätt att sitta på läktaren och tala om hur de borde spela. Eller att vara efterklok och tänka på hur man borde gjort annorlunda.