Tråd om Sala-branden [WAS: Hur kan man hjälpa till?]

Jag blir irriterad på folk som bara lämnar sina djur kvar i branden när de själva sticker därifrån:rage:
Liiite framförhållning kan man väl ändå ha. Dessa människor borde inte få ha djur:mad:
Ja för det är fantastiskt lätt att hitta plats för 120 mjölkkor... Eller som kompisen stod inför att eventuellt vara tvungen att flytta ett stort gäng grisar som skulle till att grisa när som helst... Nu behövdes inte det eftersom vinden vände men vi stod redo att börja flytta så snart de behövdes. Människor flydde i båtar eftersom vägen helt plötsligt stod i lågor, då kanske inte djuren är prio 1 utan att överleva själv... Jag kan garantera att det inte är någon som har lämnat något djur med lätt hjärta, men informationen ut till boende har varit dålig, om du själv är en bra bit bort och sliter med att hålla lågorna i schack på ett ställe så är det inte så lätt att hålla sig uppdaterad med vad som händer på en annan front och dessutom kunna ta sig dit. Vi pratar alltså om förvarningar på ett par minuter, när vinden har vänt och lågorna har kastat sig ett par kilometer på 30 min... Så det som för någon timme sedan var ett säkert ställe ska utrymmas på 5 min.

Jag tror inte att ni som bara läser om branden förstår hur det är att stå där, att gång efter annan fråga efter information och få höra att allt är lugnt för att sedan helt plötsligt bli tvungen att ge sig iväg direkt.

Jag blir irriterad på folk som bara lämnar sina djur kvar i branden när de själva sticker därifrån:rage:
Liiite framförhållning kan man väl ändå ha. Dessa människor borde inte få ha djur:mad:

Ok, jag kan förstå att man inte kan fånga en katt snabbt som inte vill bli fångad. Men inte fan skulle jag ge upp direkt och INGEN kan ha missat att branden var nära! Så svårt är det inte att hålla katter inne.

Jag skulle aldrig riskera mitt liv på allvar men det skulle ta mycket innan jag åkte därifrån utan mina katter, de är mina barn mer eller mindre. Skulle jag var tvungen att åka utan dem skulle jag se till att alla möjligheter fanns för att de skulle överleva.

Ok, jag kan förstå att man inte kan fånga en katt snabbt som inte vill bli fångad. Men inte fan skulle jag ge upp direkt och INGEN kan ha missat att branden var nära! Så svårt är det inte att hålla katter inne.

Jag skulle aldrig riskera mitt liv på allvar men det skulle ta mycket innan jag åkte därifrån utan mina katter, de är mina barn mer eller mindre. Skulle jag var tvungen att åka utan dem skulle jag se till att alla möjligheter fanns för att de skulle överleva.
Har du hängt med i hur snabbt branden spreds i måndags? Titta på kartor över branden från i söndags och hur det sett ut sen. Nästan hela den sprigning som skett skedd just under måndagen. Hur ska någon som inte ens är hemma kunna få med sig djuren? området var ju avspärrat när de försökte komma hem. Som någon ovan skrev hur evakuerar man 150 mjölkkor på 5 minuter? Det var ingen som ens anade att den skulle sprida sig på det sättet så att folk inte förberett sig är inte konstigt. Inse att det är människor vi pratar om. Människor som kan ta fel beslut och absolut inte är orakel som kan förutsäga framtiden. Ingen kunde förutsäga att det skulle gå så. Det har liksom aldrig hänt tidigare i Sverige i modern tid.

Det är ganska svårt att ha framförhållning när elden är ca 1-2 mil ifrån dig och sprider sig åt annat håll för att raskt senare samma dygn ändra riktning på grund av vinden och hoppa framåt ungefär 1-2 km var 15:e minut.

Många evakuerade faktiskt också sina djur i god tid (bland annat boende i Norbergstrakten; därifrån åkte säkert omkring 100 hästar iväg natten mellan måndag och tisdag; jag känner till några större hästgårdar som flyttade hästar hela natten).

De som bodde längre söderut blev totalt överrumplade av elden!

Man missar inte att elden är nära, men man lyssnar på informationen om vad som just då händer; elden är inte på väg åt vårt håll, de håller begränsningslinjen 1 mil härifrån - då stannar man hemma.

Sen att den begränsningslinjen bryts och man oväntat står med eld 2 km hemifrån och måste åka NU - det är liksom inget man räknat med! Och, jag vill INTE lägga någon som helst skuld på de ansvariga; de som jobbade vid den linjen var ju liksom tvungna att fokusera på att SLÄCKA och kunde väl helt enkelt inte avvara folk att springa iväg bortåt för att börja evakuera.

Det här har varit en situation som ingen kan föreställa sig.

Du kanske förstår att när folk inte ens hunnit ställa fram mat och vatten åt sina katter; då har det varit BRÅTTOM! Människor blev totalt överrumplade. Att jämföra kanske med att du vaknar och det brinner i ditt vardagsrum; då finns inte TID att ställa fram mat och vatten åt katterna. Då är det dags att rädda sitt eget liv.

När vindarna spred elden så HOPPADE den ca 1,5 -2 km från själva huvudbranden och framåt. Småeldar tändes och sträckan emellan antändes direkt. Linjen för själva storbranden flyttade sig alltså med en ENORM hastighet.

Ursäkta, men jag blir ganska upprörd av att någon slänger ur sig en anklagelse mot boende. Jag har också haft mina funderingar om vissa som inte lämnat förrän elden var runt husknuten, men insett att det går inte att föreställa sig hur snabbt detta förlopp hade! Inte ens de som jobbade med att släcka kunde vara beredda och då är det utbildade människor.

Har du hängt med i hur snabbt branden spreds i måndags? Titta på kartor över branden från i söndags och hur det sett ut sen. Nästan hela den sprigning som skett skedd just under måndagen. Hur ska någon som inte ens är hemma kunna få med sig djuren? området var ju avspärrat när de försökte komma hem. Som någon ovan skrev hur evakuerar man 150 mjölkkor på 5 minuter? Det var ingen som ens anade att den skulle sprida sig på det sättet så att folk inte förberett sig är inte konstigt. Inse att det är människor vi pratar om. Människor som kan ta fel beslut och absolut inte är orakel som kan förutsäga framtiden. Ingen kunde förutsäga att det skulle gå så. Det har liksom aldrig hänt tidigare i Sverige i modern tid.

Ja, jag har ju det. Är det en svår brand etc i närheten av en så håller man en hög beredskap. Jag vet att det inte är lätt att evakuera x antal nötkreatur men nu pratade vi om smådjur. Så svårt är det inte att hålla katter inne.

Man ger dem största möjlighet att överleva, dvs lämnar mat och när det gäller större djur släpper ut dem med mat och vatten i en inhägnad. Jag kanske är blödig men jag älskar mina katter som familjemedlemmar och behandlar dem därefter.

Så; för säkerhets skull borde då folket i alla dessa orter (även de som branden låg ca 4-5 mil ifrån; dit branden sen spred sig) hållit sina katter inne från och med i typ... torsdags när branden startade? Eller lördags?

Borde kanske norra Stockholm nu göra sig redo att evakuera eftersom de känt brandrök häromdagen (igår tror jag)?

Det här har gått så enormt fort att det inte är möjligt att föreställa sig. Människor har kastat sig in i båtar, bilar och annat för att undfly elden. Det har heller inte alltid varit elden som varit orsaken till evakuering utan stora lass med farlig rök som VÄLLT in över orten

Så; för säkerhets skull borde då folket i alla dessa orter (även de som branden låg ca 4-5 mil ifrån; dit branden sen spred sig) hållit sina katter inne från och med i typ... torsdags när branden startade? Eller lördags?

Borde kanske norra Stockholm nu göra sig redo att evakuera eftersom de känt brandrök häromdagen (igår tror jag)?

Det här har gått så enormt fort att det inte är möjligt att föreställa sig. Människor har kastat sig in i båtar, bilar och annat för att undfly elden. Det har heller inte alltid varit elden som varit orsaken till evakuering utan stora lass med farlig rök som VÄLLT in över orten

Varför inte?! Att de sedan kanske gör en annan bedömning av sina djur än jag gör det är upp till dem.

Att evakuera Stockholm kommenterar jag inte ens för det är så absurt.

Nej du är inte blödig du är mänsklig.
Det du missar i det hela är att du kan sitta på säkert avstånd och fundera ut hur du skulle handlat. Det är en helt annan sak att stå där med de där 5 minutrarna eller sitta på jobbet och få reda på fakta. Branden var långt borta när du åkte hemifrån och sen hör du på radion att det är evakuering NU som gäller?
Hur långt från branden anser du att man ska evakuera iväg sina djur i förebyggande syfte?

Varför inte?! Att de sedan kanske gör en annan bedömning av sina djur än jag gör det är upp till dem.

Att evakuera Stockholm kommenterar jag inte ens för det är så absurt.
Så absurt är det inte.

Om du verkligen tycker det är "upp till dem" så förstår jag inte hur du kan slänga ur dig det du gjorde. Du moraliserar över människor som drabbats av en katastrof som inte går att föreställa sig. Det tycker jag tyder på att du helt enkelt inte förstått hur läget var för dem. Och de (om nu någon läser här) behöver inte få sådana moraliseringar över sig; de har nog säkert nog mycket ångest och skuldkänslor helt på egen hand över att de inte gjorde annorlunda. Det är liksom alltid lätt att sitta på läktaren och tala om hur de borde spela. Eller att vara efterklok och tänka på hur man borde gjort annorlunda.

Jag kanske skulle ta med alla djuren till jobbet idag, det är inte jättelångt till Sala härifrån och vi hade rök redan i torsdags förra veckan...

Att påstå att folk med flit lämnar sina djur är så okunnigt!!

Så absurt är det inte.

Om du verkligen tycker det är "upp till dem" så förstår jag inte hur du kan slänga ur dig det du gjorde. Du moraliserar över människor som drabbats av en katastrof som inte går att föreställa sig. Det tycker jag tyder på att du helt enkelt inte förstått hur läget var för dem. Och de (om nu någon läser här) behöver inte få sådana moraliseringar över sig; de har nog säkert nog mycket ångest och skuldkänslor helt på egen hand över att de inte gjorde annorlunda. Det är liksom alltid lätt att sitta på läktaren och tala om hur de borde spela. Eller att vara efterklok och tänka på hur man borde gjort annorlunda.

Så du menar att man inte har något som helst eget ansvar? Att det är helt ok att sätta sig i bilen i full snöstorm och köra iväg längs en väg där det finns mycket träd?

Vi har sett de senaste åren att många av våra myndigheter och sammhällsinrättningar på olika nivåer inte klarar av att hantera katastrofer. Då kan man välja, förbereda sig och kanske inte alltid lita på den information som går ut om den inte stämmer med vad man ser. Det är sorgligt att det är så och jag hoppas någon haverikommision kommer fram till vad som behöver ändras.

Vad gäller den här branden var jag förvånad hur lite information som gick ut i början och vad lite det skrevs i riksmedia eftersom jag förstod att det här kunde sluta illa och bli väldigt stort. Jag har jobbat i området (ett par av våra inmutningar är påverkade) och var extremt försiktig förra sommaren jag var ute just eftersom det var så torrt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama