Tråd om Sala-branden [WAS: Hur kan man hjälpa till?]

Det borde komma till regler. Det är mer än en gång jag har legat sömnlös (Bor i skogen i Småland) då skogsmaskiner såsom både skördare, skotare och markberedare varit igång när det var väldigt torrt i min närhet. Jag hoppas att skogsföraren klarar sig för det tänder sig oerhört lätt och jag hoppas även vanliga människor tar till sig vad t.ex. en fimp kan orsaka. Förra sommaren så satt jag vid Ica parkeringen och någon åkte förbi och slängde en fimp i gräset som tog sig direkt. Bara ren tur jag satt intill och såg det och släckte det.

Det finns regler. Men skogsbolagen har nästan slutat med egna maskiner och därmed "tvingat" många fd anställda att starta eget och köpa in extremt dyra maskiner. De får inte mycket betalt så de kan inte ha dödtid på maskinerna så de kör på. Jag säger inte att det är rätt att ta risker men vi ska vara medvetna om pressen de stora skogsbolagen sätter på små företagare.

Branden ska ha startat på Bergviks område och jag blir inte förvånad om det kommer fram att maskinföraren varnade att det var torrt och fick till svar: "Visst kör inte men vi betalar inte för stillestånd".

Ja, jag är lite cynisk.

Det finns regler. Men skogsbolagen har nästan slutat med egna maskiner och därmed "tvingat" många fd anställda att starta eget och köpa in extremt dyra maskiner. De får inte mycket betalt så de kan inte ha dödtid på maskinerna så de kör på. Jag säger inte att det är rätt att ta risker men vi ska vara medvetna om pressen de stora skogsbolagen sätter på små företagare.

Branden ska ha startat på Bergviks område och jag blir inte förvånad om det kommer fram att maskinföraren varnade att det var torrt och fick till svar: "Visst kör inte men vi betalar inte för stillestånd".

Ja, jag är lite cynisk.
Du behöver inte vara cynisk, det var ungefär så det gick till... Att det dessutom tog brandkåren 45 min att ta sig dit trots exakta koordinater är en annan sak att reda ut...

Ja, jag är lite cynisk.

Någon sa att reglerna är borttagna. Men det är säkert som du säger. Jag har märkt av det för det finns inget sunt förnuft längre utan allt handlar om pengar. Vi fick vår väg sönderkörd när det var som blötast trots det var vårt enda krav för de skulle få åka över vår mark. KÖR INTE när det är som blötast och helt plötsligt en dag innan jag hann ringa stoppa det så hade jag kunnat starta risodling och hade djupa diken i vägen.

@Shaggy håller med angående det ryska planet. Det jag hört om det planet är dessutom att det 1, är så stort att närmaste flygplats lär vara Arlanda och 2, måste fyllas mha tankbil. Och det känns rätt opraktiskt.

Och att då gnälla om det känns mest som att ab är klickkåta.

@Texaz Min kompis påstod igår att han som körde skogsmaskinen brann inne? Men han är vid liv alltså om jag förstår dig rätt? Om så är fallet hoppas jag också att han inte skuldbeläggs för en olycka, hemskt att ha något sådant över sina axlar :(

@Texaz Min kompis påstod igår att han som körde skogsmaskinen brann inne? Men han är vid liv alltså om jag förstår dig rätt? Om så är fallet hoppas jag också att han inte skuldbeläggs för en olycka, hemskt att ha något sådant över sina axlar :(

Nej, det var en man som körde timmerbil som dog och hans kollega är den som är svårt brännskadad. Han som dog var ute där för att lösa av den andre. De blev inringade när elden hoppade och det var innan de spärrat av vägarna så det var därför de hade kunnat åka ut.

Jag har inget läst om planet men det låter rimligt. Utformningen på det tyder inte på möjlighet att fylla i farten.
3 minuter/runda lär inte vara aktuellt iallafall. Hade det inte varit för att det har en vattenplym bakom sig på bilden hade jag gissat att det rörde sig om ett vanligt passagerarplan och de är ju inte världens smidigaste.

Någon sa att reglerna är borttagna. Men det är säkert som du säger. Jag har märkt av det för det finns inget sunt förnuft längre utan allt handlar om pengar. Vi fick vår väg sönderkörd när det var som blötast trots det var vårt enda krav för de skulle få åka över vår mark. KÖR INTE när det är som blötast och helt plötsligt en dag innan jag hann ringa stoppa det så hade jag kunnat starta risodling och hade djupa diken i vägen.

Fast dessa människor lever på det här. Min pappa och farfar har eget företag inom det här området. Det är litet med 7 anställda och pappa har nästan konstant haft ont i magen och varit superstressad sedan i vintras. Först var det blöta marker där det var svårt att köra och i bland var tvungna att tacka nej att köra överhuvudtaget därav förlorade dom mycket pengar i vintras. Nu under torkan har dom hela tiden varit tveksam till varje jobb dom fått och farmor har suttit hemma och räknat hur mycket dom har råd att stå still. Ett tag körde dom bara förmiddag skift och slutade köra på em, så fick pappa och farfar sitta på vakt under eftermiddagen för att se till så att inga bränder startat. Så ja mycket handlar om pengar men för våran familj skulle det vara förödande om dom skulle stå still för länge då det är ett familjeföretag och både mina farmor, farfar, mamma, pappa, bror och kusin jobbar.

Fast dessa människor lever på det här. Min pappa och farfar har eget företag inom det här området. Det är litet med 7 anställda och pappa har nästan konstant haft ont i magen och varit superstressad sedan i vintras. Först var det blöta marker där det var svårt att köra och i bland var tvungna att tacka nej att köra överhuvudtaget därav förlorade dom mycket pengar i vintras. Nu under torkan har dom hela tiden varit tveksam till varje jobb dom fått och farmor har suttit hemma och räknat hur mycket dom har råd att stå still. Ett tag körde dom bara förmiddag skift och slutade köra på em, så fick pappa och farfar sitta på vakt under eftermiddagen för att se till så att inga bränder startat. Så ja mycket handlar om pengar men för våran familj skulle det vara förödande om dom skulle stå still för länge då det är ett familjeföretag och både mina farmor, farfar, mamma, pappa, bror och kusin jobbar.

Klart att jag förstår att man blir superpressad som företagare, men som markägare vill man inte få utgifter på grund av andra heller. Vi lever ju av vår gård också. Vår väg är pytteliten och håller inte för timmerbil + släp mer än någon enstaka gång och inte när det är som mest blötast. Detta är dock piss i Mississippi att jämföra mitt fall med vad som hänt där uppe i Västmaland. Och jag måste säga all heder åt din far och farfar som sitter brandvakt. Långt ifrån alla tar sitt ansvar.

Det finns en regel om att brandvakt ska finnas om det är torrt i marken, dock avgörs det från fall till fall om det behövs. I just det här fallet känns det rätt uppenbart att det borde funnits då brandrisken bedömdes till 5E i området. Fram till i år fanns bara 5 brandklasser, i år lades E till för Extrem risk....

Det finns en regel om att brandvakt ska finnas om det är torrt i marken, dock avgörs det från fall till fall om det behövs. I just det här fallet känns det rätt uppenbart att det borde funnits då brandrisken bedömdes till 5E i området. Fram till i år fanns bara 5 brandklasser, i år lades E till för Extrem risk....

Men betalar då uppdragsgivaren merkostnaden? Vilket vore det naturliga.

En hemsk händelse det här och för egen del får jag perspektiv till andra problem och de blir att kännas så futtiga.

Sedan får jag också perspektiv till en annan sak och jag hoppas att jag själv i framtiden blir lite mer ödmjuk när jag inte har full koll på händelser och orsaker. Har bara de senaste inläggen läst sådant.

Entreprenörerna som utför tjänster till bolag betalar inte för brandvakt, så det behöver det inte spekuleras i mer.
Orsak till att man undviker stillestånd är i mångt och mycket industrierna givetvis, men även försöker man hålla igång entreprenörerna så gott det går eftersom just stillestånd kostar entreprenörerna. Har hört det gnällts om stillestånd, men aldrig för mer arbete faktiskt.

Tänker inte i övrigt uttala mig mer om själva branden, detta är under utredning så allt kommer fram sinom tid.

En hemsk händelse det här och för egen del får jag perspektiv till andra problem och de blir att kännas så futtiga.

Sedan får jag också perspektiv till en annan sak och jag hoppas att jag själv i framtiden blir lite mer ödmjuk när jag inte har full koll på händelser och orsaker. Har bara de senaste inläggen läst sådant.

Entreprenörerna som utför tjänster till bolag betalar inte för brandvakt, så det behöver det inte spekuleras i mer.
Orsak till att man undviker stillestånd är i mångt och mycket industrierna givetvis, men även försöker man hålla igång entreprenörerna så gott det går eftersom just stillestånd kostar entreprenörerna. Har hört det gnällts om stillestånd, men aldrig för mer arbete faktiskt.

Tänker inte i övrigt uttala mig mer om själva branden, detta är under utredning så allt kommer fram sinom tid.
Har jag förstått det rätt att det då är uppdragsgivaren som betalar brandvakt?

Ibland undrar jag över människor. En del skriker högt över att de inte får återvända hem efter att ha blivit evakuerade, ja, för polis och brandmän och skogsarbetare som arbetar förtvivlat på att släcka elden förbjuder folk att åka hem av ren illvilja :banghead: det kan inte vara så att de vill se till att ingen dör av branden? Och lägga en massa resurser på att rädda folk från att bli BBQ.

Undrar också över vissas prioriteter, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19334267.ab visst förståelse att de måste panikfly men varför vänta på bekräftelse utan ta bara pick och pack och dra, kanske, kanske tillsammans med getter och katt? Hur kan man lämna egna djur? Vem bryr sig liksom om att kylskåpet luktar illa, jag ville veta vad som hände med de arma getterna. Och varför inte lämna kattmat framme om man nu måste åka utan katten? :mad: och sedan bara mata katten och åka därifrån igen... förhoppningsvis berättade mannen i artikeln om getterna och reporten brydde sig inte om att skriva om dem.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama