Det borde komma till regler. Det är mer än en gång jag har legat sömnlös (Bor i skogen i Småland) då skogsmaskiner såsom både skördare, skotare och markberedare varit igång när det var väldigt torrt i min närhet. Jag hoppas att skogsföraren klarar sig för det tänder sig oerhört lätt och jag hoppas även vanliga människor tar till sig vad t.ex. en fimp kan orsaka. Förra sommaren så satt jag vid Ica parkeringen och någon åkte förbi och slängde en fimp i gräset som tog sig direkt. Bara ren tur jag satt intill och såg det och släckte det.
Det finns regler. Men skogsbolagen har nästan slutat med egna maskiner och därmed "tvingat" många fd anställda att starta eget och köpa in extremt dyra maskiner. De får inte mycket betalt så de kan inte ha dödtid på maskinerna så de kör på. Jag säger inte att det är rätt att ta risker men vi ska vara medvetna om pressen de stora skogsbolagen sätter på små företagare.
Branden ska ha startat på Bergviks område och jag blir inte förvånad om det kommer fram att maskinföraren varnade att det var torrt och fick till svar: "Visst kör inte men vi betalar inte för stillestånd".
Ja, jag är lite cynisk.