Tråd om Sala-branden [WAS: Hur kan man hjälpa till?]

Varför ska specifikt kungen ge av sin lön? Då borde det väl gälla alla som får statlig lön? Eller?
Kungen äger väl dessutom inte så många fastigheter själv? De flesta tillhör väl staten, men att kunga familjen disponerar dem? Så där borde väl återigen staten isf gå in och styra det isf.
Han har privata fjällstugor och jaktstugor och stort lantbruk . Han lever inte bara på sitt apanage, ganska stor privatförmögenhet finns det. Och om någon har statlig lön i den omfattningen OCH fastigheter så visst, då tycker jag dom ska dela med sig också. Landshövdingarna lär ju ha residens fortfarande.

För att inte nämna knugens enorma innehav av skogsfastigheter.
Enligt det han sade i de filmade nyhetsinslagen från intervjuer som visades i TV i samband med att han var där så sa han bl a att eftersom han var skogsägare själv så ville han visa sitt stöd för de stackars skogsägarna vars skog brunnit upp. Det visar ju ganska tydligt var hans sympatier ligger. Inte första gången han trampar i klaveret o inte kan skilja på vad som är OK att uttala sig i media i politiska frågor. Som t ex när han uttalade sig i TV intervjuer i vargfrågan, som jägare själv så hade han full förståelse för andra jägare/markägare eftersom vargen käkar upp de djur de vill jaga.
:banghead::banghead::banghead:
Fantastiskt statshuvud. :yuck:

Har även i kväll hört planen släppa vatten över branden, ett härligt "swoschande" ljud:) Känns mäktigt att höra och fyller oss i trakten med hopp!
Blev dock lite full i skratt idag när jag läste på Aftonbladets chatt där en stockholmare undrade hur evakueringsplanen för Stockholm såg ut, nu när de kände av röken:p
Ja det är säkert dags att evakuera Stockholm snart, jisses det luktar ju RÖK!
Igår kväll och idag har det varit i stort sett rökfritt, jag NJUTER och skyndar mig att hänga ut tvätt, vädra, jobba i trädgården.... Vet ju aldrig när dimman sänker sig igen, även om risken är mindre vid klart väder (då röken stiger och flyger LÅNGT bort!)

Nu ska man visst försöka evakuera djur som finns kvar i området, hoppas det går bra. Förstår ägarnas oro och ångest över att ha fått lov att lämna sina djur i infernot...

Har även i kväll hört planen släppa vatten över branden, ett härligt "swoschande" ljud:) Känns mäktigt att höra och fyller oss i trakten med hopp!
Blev dock lite full i skratt idag när jag läste på Aftonbladets chatt där en stockholmare undrade hur evakueringsplanen för Stockholm såg ut, nu när de kände av röken:p
Ja det är säkert dags att evakuera Stockholm snart, jisses det luktar ju RÖK!
Igår kväll och idag har det varit i stort sett rökfritt, jag NJUTER och skyndar mig att hänga ut tvätt, vädra, jobba i trädgården.... Vet ju aldrig när dimman sänker sig igen, även om risken är mindre vid klart väder (då röken stiger och flyger LÅNGT bort!)

Nu ska man visst försöka evakuera djur som finns kvar i området, hoppas det går bra. Förstår ägarnas oro och ångest över att ha fått lov att lämna sina djur i infernot...

Evakuera Stockholm?! Behövs verkligen det, alla stekare är väl på Gotland, Marstrand eller Ibiza nu?!

:rofl:

Jag skrev ju hoppas. Vi har ju faktiskt aldrig provat att bedriva kampanj och rösta om det. Jag tror inte alls att det är ett glasklart utfall när man verkligen ägnar det lite tankeverksamhet.

I alla tider? Nej du, styrelseskicksdiskussioner, regionala utbrytningar och andra idéer har alltid funnits. Monarkin i sig har också fungerat på olika sätt genom tiderna.

Ok, det finns bara belägg från år 1296. ;)
Av de i dag existerande monarkierna i världen är monarkin i Sverige en av de äldsta.[2] Under det första århundradet skrev historikern Cornelius Tacitus att svionerna (namnet är besläktat med svear) hade en kung
Med Upplandslagen 1296 författades den första svenska Konungabalken med stadganden om Sveriges regent och monarki. I Svealand skedde valen vid Mora stenar. På 1330-talet skrevs de flesta svenska landskapslagarna ner, med lagar som hade med monarkin och lydnaden inför kungen att göra, men de har uppstått under en äldre tid.

Ok, det finns bara belägg från år 1296. ;)
Av de i dag existerande monarkierna i världen är monarkin i Sverige en av de äldsta.[2] Under det första århundradet skrev historikern Cornelius Tacitus att svionerna (namnet är besläktat med svear) hade en kung
Med Upplandslagen 1296 författades den första svenska Konungabalken med stadganden om Sveriges regent och monarki. I Svealand skedde valen vid Mora stenar. På 1330-talet skrevs de flesta svenska landskapslagarna ner, med lagar som hade med monarkin och lydnaden inför kungen att göra, men de har uppstått under en äldre tid.
Kanske monarkin kan tas i en egen tråd???

Nu har flygen stoppats för idag, branden är inte mindre, men har heller inte spridit sig.
Lider med maskinföraren som körde den skogsmaskin som orsakade branden, måste kännas oerhört jobbigt nu:cry:
Antar att denne bara är anställd och gjort det jobb denne var tillsagd att göra. Var på uppdrag av Stora Enso, men de kommer såklart att gå fria då arbetet låg hos en underentreprenör.
INGEN har nog kunnat förutse hur stor branden skulle bli, eller konsekvenserna så jag hoppas att inte föraren får bära hundhuvud...
Mycket som gått fel från start, men det är ju mänskligt att inte agera rätt i alla situationer.:crazy:

Måtte de bara få allt under kontroll snart, så att släckningsarbetet kan starta och folk kan återvända till sina hem.

Jag blir grymt less på att det ska skyllas hit och skyllas dit, tänk på hur väl förberedda myndigheterna i Australien är. Och ÄNDÅ blir det gigantiska skogsbränder där.

Det jag har saknat i debatten är inslag om att det kanske är dags att börja bränna av undervegetationen under kontrollerade former under lågrisk-perioder, för att undvika dessa jättebränder. Brandföryngring/skyddsbränning (eller snarare, så som tallskogar är gjorda för att fungera egentligen). Små regelbundna kontrollerade bränder som bara tar "skräpet" är bättre än stora, sällsynta, okontrollerade bränder som dödar träden.

Jag såg en intervju från Svts "morgonsoffa" där programledaren intervjuade en familj som fått lämna allt. De hade fått reda på att deras boningshus stod kvar men att alla uthus var totalt förstörda. Programledaren säger då något i stil med "Men vilken tur att bostadshuset klarade sig, då har ni ju alla era grejer kvar". O_o Eeeeller så kommer allt vara totalförstört pga röklukten kommer aldrig gå att få bort från ägodelarna :banghead:

Nu har flygen stoppats för idag, branden är inte mindre, men har heller inte spridit sig.
Lider med maskinföraren som körde den skogsmaskin som orsakade branden, måste kännas oerhört jobbigt nu:cry:
Antar att denne bara är anställd och gjort det jobb denne var tillsagd att göra. Var på uppdrag av Stora Enso, men de kommer såklart att gå fria då arbetet låg hos en underentreprenör.
INGEN har nog kunnat förutse hur stor branden skulle bli, eller konsekvenserna så jag hoppas att inte föraren får bära hundhuvud...
Mycket som gått fel från start, men det är ju mänskligt att inte agera rätt i alla situationer.:crazy:

Måtte de bara få allt under kontroll snart, så att släckningsarbetet kan starta och folk kan återvända till sina hem.

Skogsmaskinförare tänder då och då, det är så det är med de maskinerna och det arbetet de gör så här års. Sällan (eller snarare aldrig - hittills) blir bränderna så här stora såklart, men att tända en skogsbrand är han inte ensam om att ha gjort i den branschen. Jag tror/hoppas att han inte kommer att behöva bära så stor skuld ändå, även om konsekvenserna såklart blev oerhört stora den här gången... En olycka är en olycka. :(

Jag blir förbannad på den där krönikan i Expressen. Nej det finns inget som heter "Krismyndigheten" Om beredskapen vore god skulle ansvarig krismyndighet kunnat tänka ut ett sådant här scenario som nu utspelas i Bergslagsskogarna "ja, ursäkta men vad tror hon vi som jobbar med krisberedskap gör? Missar scenariot skogsbrand? :banghead:

Om beredskapen vore god skulle ansvarig krismyndighet kunnat tänka ut ett sådant här scenario som nu utspelas i Bergslagsskogarna "ja, ursäkta men vad tror hon vi som jobbar med krisberedskap gör? Missar scenariot skogsbrand? :banghead:
Självklart! ni sitter säkert bara och dricker kaffe hela dagarna :rage: ;).
Vad såna som kläcker ur sig skiten inte förstår är att man måste prioritera för man kan inte ha full beredskap för gigantiska skogsbränder, stora översvämningar, orkaner, snöstormar, terroratentat osv osv in absurdum på varenda fläck i vårat stora land. Ja självklart kan man det men frågan är om vi orkar betala för det. Det är väldigt lätt att vara efterklok och komma med pekpinnar utan att tänka på rimligheten.
Jag undrar även vad de på Ab tänkte med när de gnäller om att man inte tog in det där ryska jätteplanet. Hur smidigt är ett sånt och hur fyller man upp de där 40 kubikena vatten i det? En sträcka på 400 m i en sjö lär inte räcka långt till den mastodonten.

Jag blir grymt less på att det ska skyllas hit och skyllas dit, tänk på hur väl förberedda myndigheterna i Australien är. Och ÄNDÅ blir det gigantiska skogsbränder där.

Det jag har saknat i debatten är inslag om att det kanske är dags att börja bränna av undervegetationen under kontrollerade former under lågrisk-perioder, för att undvika dessa jättebränder. Brandföryngring/skyddsbränning (eller snarare, så som tallskogar är gjorda för att fungera egentligen). Små regelbundna kontrollerade bränder som bara tar "skräpet" är bättre än stora, sällsynta, okontrollerade bränder som dödar träden.

Fast i det här fallet hade det inte gjort så stor skillnad... Det är enorma torvmossar som i och med det torra och varma vädret är snustorra och brinner som fnöske. Det läskigaste är att det kan brinna under mark länge för att sedan poppa upp på ett helt nytt ställe. De boende är väldigt medvetna om det och mot Västerfärnebo gräver de sig en väg längs med hela brandfronten för att kunna vattna upp brandgator och även få hejd på det som går under jord.

Plus att vill vi VERKLIGEN betala notan till ryssarna?! nu är det ju så att dessa plan kommer från EUs gemensamma beredskap dvs vi tar inte hela notan. NÅGOT ska vi väl ändå få för vår årliga avgift till EU.

Expressens krönikör skriver i affekt eftersom hon bor i området och det är så oprofessionellt att jag vet inte var jag ska börja. Ja, allt kanske inte skötts perfekt men det är för någon OBEROENDE att reda ut!

Ja, jag kanske är lite arg, speciellt efter att ha pratat med grannen som är en av de lokala räddningsledarna.

Det är många som är snabba att kritisera insatser just nu....

Hörde en hel del kritik över att planen inte kom upp tillräckligt snabbt. Öhh, det var rök och låga moln, så de såg inte alls var det brann och visste alltså heller inte VAR de skulle släppa vattnet. 6 ton vatten släpper man inte bara på måfå.

Jag tror att de alla vet vad de ska göra och när. Däremot har en del brustit i samordning, men det är något att utvärdera längre fram och lära sig av. I nuläget gäller det bara att förbättra och få branden under kontroll.

Jag kan ju personligen tycka att det är viktigt att våra ledande politiker åker dit för att bilda sig en uppfattning om läget. Det är nog nödvändigt för att de ska förstå vidden av det hela och kunna förbättra krishantering inför framtiden.
Få kan nog föreställa sig hur stor den är, det kan inte ens jag som befinner mig i närheten..

Positivt är ju att när det börjat brinna på andra håll i landet sätts nu stora resurser in på en gång, det är inte längre någon som förminskar riskerna med en "liten" skogsbrand

Skogsmaskinförare tänder då och då, det är så det är med de maskinerna och det arbetet de gör så här års. Sällan (eller snarare aldrig - hittills) blir bränderna så här stora såklart, men att tända en skogsbrand är han inte ensam om att ha gjort i den branschen. Jag tror/hoppas att han inte kommer att behöva bära så stor skuld ändå, även om konsekvenserna såklart blev oerhört stora den här gången... En olycka är en olycka. :(

Det borde komma till regler. Det är mer än en gång jag har legat sömnlös (Bor i skogen i Småland) då skogsmaskiner såsom både skördare, skotare och markberedare varit igång när det var väldigt torrt i min närhet. Jag hoppas att skogsföraren klarar sig för det tänder sig oerhört lätt och jag hoppas även vanliga människor tar till sig vad t.ex. en fimp kan orsaka. Förra sommaren så satt jag vid Ica parkeringen och någon åkte förbi och slängde en fimp i gräset som tog sig direkt. Bara ren tur jag satt intill och såg det och släckte det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama