Tråd om Sala-branden [WAS: Hur kan man hjälpa till?]

Jag skulle vilja höra kungen säga från sin balkong i Stockholm;
-Jag tänker inte åka till brandområdet och vara i vägen. Jag upplåter dock ALLA mina fastigheter till de som blivit bostadslösa och deras djur. Jag kommer också att skänka en del av mitt apanage för att hjälpa till.

I min bok får han cred av bara detta, det räcker långt bara det liksom:
-Jag tänker inte åka till brandområdet och vara i vägen.

Nu har röklukten nått Uppsala. Stackars människor som är drabbade/bor närmare. Jag tycker bara lukten är jobbig!

Ja den är det! Har varit stickande lukt i ett dygn, men nu verkar det ha börjat blåsa och röken stiger. Passar på att vädra, har haft 25 grader inne (21 ute).

Nåja, allt är relativt, jag är ju inte direkt drabbad av branden...

Mina vänner förflyttade djur hela natten, får och hästar. Många djurägare vet inte ens riktigt vart deras djur åkt, allt är smått kaos...ALLA ställer upp, och man känner sig maktlös när man inget kan göra. Poliserna vid avspärrningarna var imponerade över hur människor helt oförskräckt gav sig in för att rädda djur trots att de inte har någon relation med de drabbade. Jag blir också rörd över uppslutningen! En del transporter kom från Småland för att undsätta!
Bidrar dock med hö till förflyttade djur, det minsta jag kan göra. Har ju tyvärr ingen transport och inte kunnat hjälpa till med den biten. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något ;)

Nu hoppas vi på att branden lyckas begränsas och släckas, släckningen lär ju pågå en månad minst, men bara det stoppas!

Jag har inte känt någon röklukt alls, men läste i morse att det tydligen har känts ända uppe i Västerbottens läns inland, dvs södra Lappland! Men bara för det, nu tycker jag mig känna lite röklukt och jag vet inte om det är branden eller min avslutade grillning. :crazy:

Jag är förvånad att jag inte känt något av den tidigare, hoppas det beror på vattenbombningen och framgångar i släckningsarbetet. :up:
Beror nog på att molnen skingrats här och röken stiger uppåt för att dra iväg längre bort....
Är själv glad över att ÄNTLIGEN få vädra och kunna vistas ute!!!:)

HÖR vattenbombarna :banana::banana::banana:
Det SWOSCHAR när de tömmer sig, underbart ljud!:love: Finns verkligen hopp för att allt snart är över nu, även om släckningen kommer att pågå i minst en månad och eftersläckningen fram till vintern....

Är så glad över alla frivilliga insatser som gjorts, MER än vad som behövdes! Det ger verkligen hopp om mänskligheten, antar att överskottet kommer att skänkas till hemlösa? Lär ju bli en hel del i såna fall...

Inget ont som inte har något gott med sig (även om jag LIDER med de och dess anhöriga som skadat sig/dött i branden..):cry:

Ser inte, men hör :-)
Tror dom flyger i närområdet, hämtar visst upp vatten i Snyten vid Norberg

STOR tror jag... De spanska planen var med och bekämpade en spansk brand som var 20 ggr större än denna.... Deras kapacitet är enormt mycket större än våra helikoptrars.

Dock ska de ju enbart dämpa spridningen, släckningen måste våra brandmän själv ta.

Du måste ju kunna se det positiva i att räddningstjänsten blir lämnade ifred av media 1-2 dagar för att istället följa en äldre gubbe med noll koll som försöker skapa sig en uppfattning om läget, i hasorna.
Han och Erlandsson. Skogsägarna är viktiga röster och jaktlobbyister. Och rojalister hela bunten troligtvis! ;)

Han och Erlandsson. Skogsägarna är viktiga röster och jaktlobbyister. Och rojalister hela bunten troligtvis! ;)

Fast när får vi rösta om monarkin? Hoppas, hoppas!

Jag tänkte mest att dra till sig medias uppmärksamhet måste ju vara en perfekt avledningsmanöver. Kan inte nån släppa nåt smaskigt samtidigt så herr Bernadotte får stå i rökdiset och prata om hur han nog inte minns riktigt vilken typ av sexklubb som han besökt eller vad han i så fall hade för ärende dit. Rökridåer i tre dimensioner liksom!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama