Tråd om Sala-branden [WAS: Hur kan man hjälpa till?]

STOR tror jag... De spanska planen var med och bekämpade en spansk brand som var 20 ggr större än denna.... Deras kapacitet är enormt mycket större än våra helikoptrars.

Dock ska de ju enbart dämpa spridningen, släckningen måste våra brandmän själv ta.
Fast de spanska har "vi" ju tackat nej till, det är franska och italienska plan som är här.

Fast när får vi rösta om monarkin? Hoppas, hoppas!

Jag tänkte mest att dra till sig medias uppmärksamhet måste ju vara en perfekt avledningsmanöver. Kan inte nån släppa nåt smaskigt samtidigt så herr Bernadotte får stå i rökdiset och prata om hur han nog inte minns riktigt vilken typ av sexklubb som han besökt eller vad han i så fall hade för ärende dit. Rökridåer i tre dimensioner liksom!
:rofl: En post värd en placering i Bukes Hall of fame! :bow:

För varmt inatt för att kunna sova, drog upp rullgardinen lite för att släppa in lite svalare luft. På köpet så kom röklukten. Visst har jag varit förvånad att jag sluppit den tidigare, för fy vad det stinker och tankarna går hela tiden till branden. Nyss inkommen från ett morgondopp för att försöka kyla ner mig lite, men himlen är grå av rök.

Tänker på alla stackars människor och djur som drabbats. Jag hoppas verkligen att det här tar stopp snart! :cry:

Jag tror det är bra att röken dragit hitåt igen, det borde betyda att det blåser mot redan avbrända områden. Vi hade ju rök över Uppland Tors/fre förra veckan också, från Sala.

Det är väl den störrsta i modern tid här i landet. Ni som känner brandrök, var bor ni. Här i Uppsaliensis kom den igår och då låg den som i en dimma :cautious:

Jag skulle vilja höra kungen säga från sin balkong i Stockholm;
-Jag tänker inte åka till brandområdet och vara i vägen. Jag upplåter dock ALLA mina fastigheter till de som blivit bostadslösa och deras djur. Jag kommer också att skänka en del av mitt apanage för att hjälpa till.
Varför ska specifikt kungen ge av sin lön? Då borde det väl gälla alla som får statlig lön? Eller?
Kungen äger väl dessutom inte så många fastigheter själv? De flesta tillhör väl staten, men att kunga familjen disponerar dem? Så där borde väl återigen staten isf gå in och styra det isf.

Jag bor i nordvästra dalarna och kände av röken för några dagar sedan .I morgon bär det av ner dit och hjälpa till med logistiken .Så det blev ingen brandsläckning för våran del .Men vi hade ett åsknedslag på våra marker för 2 veckor sedan så jag har dragit nog med kilometer slang för den här sommaren och varit svart som ett troll av sot i flera dagar !

Fast när får vi rösta om monarkin? Hoppas, hoppas!

Jag tänkte mest att dra till sig medias uppmärksamhet måste ju vara en perfekt avledningsmanöver. Kan inte nån släppa nåt smaskigt samtidigt så herr Bernadotte får stå i rökdiset och prata om hur han nog inte minns riktigt vilken typ av sexklubb som han besökt eller vad han i så fall hade för ärende dit. Rökridåer i tre dimensioner liksom!

Vad ska det tjäna till? En majoritet av svenska folket är för monarkin och har så varit i alla tider.

Vad ska det tjäna till? En majoritet av svenska folket är för monarkin och har så varit i alla tider.

Jag skrev ju hoppas. Vi har ju faktiskt aldrig provat att bedriva kampanj och rösta om det. Jag tror inte alls att det är ett glasklart utfall när man verkligen ägnar det lite tankeverksamhet.

I alla tider? Nej du, styrelseskicksdiskussioner, regionala utbrytningar och andra idéer har alltid funnits. Monarkin i sig har också fungerat på olika sätt genom tiderna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama