Ja uppdragsgivaren tar beslut om brandvakt och betalar för det.Har jag förstått det rätt att det då är uppdragsgivaren som betalar brandvakt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja uppdragsgivaren tar beslut om brandvakt och betalar för det.Har jag förstått det rätt att det då är uppdragsgivaren som betalar brandvakt?
Ok, nu kräktes jag lite i munnen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19333879.ab
Inte för att jag uppskattde MP innan men det här var ett verkligt lågvattenmärke.
Intressant att man vet, bortom allt tvivel, att katastrofen beror på klimatförändringar. Jag reagerade likadant när Göran Greider i morgonens debattpanel uttryckte. sig lika tvärsäkert kategoriskt om att det är den globala uppvärmningen som är orsak.
Intressant att man vet, bortom allt tvivel, att katastrofen beror på klimatförändringar. Jag reagerade likadant när Göran Greider i morgonens debattpanel uttryckte. sig lika tvärsäkert kategoriskt om att det är den globala uppvärmningen som är orsak.
"– Att ta den här branden som ett bevis på klimatförändringar ska man vara lite försiktig med, men det finns ingen tvekan på att att det är en ganska tydlig bild av hur framtiden kan se ut, säger Sten Bergström.Och jag då som geolog är tveksam till hur stor påverkan vi verkligen har. Vädret och havsytenivån varierar så det är svårt att säga något säkert (men det är väldigt lätt att få resultaten att visa det man vill, oavsett vilken falang man tillhör). Att prata om extremväder, speciellt i Norden, är jag väldigt försiktig med.
Det vi kan säga med säkerhet är att oljan kommer att ta slut inom en inte alltför avlägsen framtid.
Nu kan jag iofs misstänka att den globala uppvärmningen ligger bakom de senaste åren extremväder med torka/översvämningar etc.
Att däremot försöka dra nytta av branden i valpropaganda känns för mig osmakligt!
Ja jag tror OCKSÅ att det hänger ihop med klimatpåverkan.... Jag menar, skyfall, tromber och extrem torka ökar. Dvs det som varit en "normal" situation i många andra delar av världen.
Här har vi fått 2 mm regn på en månad, inte normalt... Förra året likadant, dock inte så extrema temperaturer....
NÅGOT händer, och visst kan man blunda för det, men vettigast är att fundera över HUR vi ska hantera det???
Jo, fast de senaste årens extrema väder KAN ju betyda något...
Vi går
från vanlig svensk sommar till diverse extremväder.
T o m meterologerna ser en trend.
Visst kan man HOPPAS att det beror på annat, men om det INTE gör det??
Vart står vi då? Hur agera??
Väldigt OF branden, bör nog skapa en ny tråd.....
Tja, våra åsikter går isär, men jag gillar dig ändå skarptSom jag sagt, det är extremt lätt att få data att tyda på det man vill att det ska tyda på, åt båda hållen. Tro inte att det finns konsensus hos alla meteorologer!
Tja, jag tror att vi redan har förlorat kontrollen över klimatet iom utsläppen..Kanske är det mindre viktigt att bråka om varför jordens klimat förändras än att konstatera att det de facto gör det? Klimat är cykliskt, varmare perioder avlöses av kallare. Sahara var en gång ett blomstrande fertilt land, Sverige var till största delen täckt av is. Kontroversen är naturligtvis hur mycket människan har påverkat negativt (i våra ögon iallfall, för jorden är det kanske nödvändigt med naturliga vädercykler). Frågan är närmast om vi (människor) kan påverka klimatet positivt? Om vi kan förhindra att isbergen i arktis och antarktis smälter, saltvattenshalten i haven ändras, gulfströmmen ändrar kurs occh alla i norden får samma klimat som Alaska. Om forskare kunde finna metoder för att förebygga/neutralisera La Nina tex, så kunde otroligt mycket mänskligt lidande och elände undvikas.
Istället för att fråga sig hur mycket det kostar att inte göra en förändring, hur mycket kommer det att kosta när Europas klimat ändrar sig, oavsett skälen varför? Blir dock lite kul den dagen när desperata europer gör allt för att fly från sina hemländer och länder på andra kontinenter spärrar sina gränser