Tråd om Sala-branden [WAS: Hur kan man hjälpa till?]

Det talas nu om att branden kan fortsätta hela vintern om det inte blir kallt och mycket snö:( Enligt räddningstjänsten skulle det behövas 50-70 mm regn vid ett och samma tillfälle för att släcka branden på ytnivå.... Det ligger och pyr en halvmeter under marken och kan blossa upp flera månader efter att branden tros vara släckt... Ruskigt!

Angående att lämna djur. Jag skulle nog inte få med mig mina katter, de lever mestadels som utekatter och kan ibland vara bort dygn, tom veckor i sträck. Svårt med framförhållning då. En del gömmer sig när de upplever fara, att locka fram en rädd katt är nog inte vad man känner sig ha tid med i ett sånt läge. Skulle dock tro att de flesta flyr och kommer undan, djur känner fara bättre än vad vi gör, instinktivt.

Det talas nu om att branden kan fortsätta hela vintern om det inte blir kallt och mycket snö:( Enligt räddningstjänsten skulle det behövas 50-70 mm regn vid ett och samma tillfälle för att släcka branden på ytnivå.... Det ligger och pyr en halvmeter under marken och kan blossa upp flera månader efter att branden tros vara släckt... Ruskigt!

Angående att lämna djur. Jag skulle nog inte få med mig mina katter, de lever mestadels som utekatter och kan ibland vara bort dygn, tom veckor i sträck. Svårt med framförhållning då. En del gömmer sig när de upplever fara, att locka fram en rädd katt är nog inte vad man känner sig ha tid med i ett sånt läge. Skulle dock tro att de flesta flyr och kommer undan, djur känner fara bättre än vad vi gör, instinktivt.

Det är så sabla torrt och så mycket torv/mossa i området :( Jag är inte förvånad att eftersläckningen kommer att ta lång tid.

Klart att det är svårt att få tag på en katt men det går ju att ge dem så bra förutsättningar som möjligt att klara sig, tex ställa mat och vatten någonstans där katten kommer åt det.

Större djur rekommenderar man ju att släppa ut i hagen med någon märkning om vem som är ägaren och ställa ut mat och vatten för flera dagar.

Ok, jag kan förstå att man inte kan fånga en katt snabbt som inte vill bli fångad. Men inte fan skulle jag ge upp direkt och INGEN kan ha missat att branden var nära! Så svårt är det inte att hålla katter inne.

Jag skulle aldrig riskera mitt liv på allvar men det skulle ta mycket innan jag åkte därifrån utan mina katter, de är mina barn mer eller mindre. Skulle jag var tvungen att åka utan dem skulle jag se till att alla möjligheter fanns för att de skulle överleva.
Har du läst om någon som har gett upp direkt? De jag har läst om och de jag faktiskt har träffat som har varit tvungna att lämna har pratat om hur de har försökt att få tag på sina djur men när man själv är i panik så är det inte så lätt att lugna ett djur. Ett par åkte och pratade med räddningstjänsten, fick till svar att deras hus var säkert, åker tillbaka till sitt torp i skogen och möter branden, vägen ut faller det brinnande träd på och de tar katten i famnen och springer till båten, på vattnet går vågorna högt pga dels värmen och dels vindar och båten kantrar, personen med katten faller i vattnet, tappar greppet om katten som då flyr, de lyckas ta sig tillbaka i båten och kan ta sig iväg längs med vattnet för på andra sidan vattnet brinner det redan. Anser du att de gjorde för lite? De hade alltså fått besked att de kunde stanna lugnt bara minuter innan...
De första dagarna var det kaos, det brann på många olika ställen, det var extremt svårt för räddningstjänsten att få grepp om var det brann. Informationen var att det brann i Sala mot västerås. Att då folk ett par mil därifrån borde evakuera kändes i det läget inte så aktuellt... Tyvärr, men hade vinden vänt åt ett annat håll så hade branden istället kanske gett sig in mot Västerås, det är lika nära dit...

Har du läst om någon som har gett upp direkt? De jag har läst om och de jag faktiskt har träffat som har varit tvungna att lämna har pratat om hur de har försökt att få tag på sina djur men när man själv är i panik så är det inte så lätt att lugna ett djur. Ett par åkte och pratade med räddningstjänsten, fick till svar att deras hus var säkert, åker tillbaka till sitt torp i skogen och möter branden, vägen ut faller det brinnande träd på och de tar katten i famnen och springer till båten, på vattnet går vågorna högt pga dels värmen och dels vindar och båten kantrar, personen med katten faller i vattnet, tappar greppet om katten som då flyr, de lyckas ta sig tillbaka i båten och kan ta sig iväg längs med vattnet för på andra sidan vattnet brinner det redan. Anser du att de gjorde för lite? De hade alltså fått besked att de kunde stanna lugnt bara minuter innan...
De första dagarna var det kaos, det brann på många olika ställen, det var extremt svårt för räddningstjänsten att få grepp om var det brann. Informationen var att det brann i Sala mot västerås. Att då folk ett par mil därifrån borde evakuera kändes i det läget inte så aktuellt... Tyvärr, men hade vinden vänt åt ett annat håll så hade branden istället kanske gett sig in mot Västerås, det är lika nära dit...

Som jag sa tidigare, så illa som katastrofer skötts tidigare på många nivåer så litar jag inte på myndigheterna. Det är synd och jag hoppas det blir en förändring av beredskapen men det ledsamma är att har det inte blivit en förändring efter tidigare händelser lär det inte bli det nu.

Det är så sabla torrt och så mycket torv/mossa i området :( Jag är inte förvånad att eftersläckningen kommer att ta lång tid.

Klart att det är svårt att få tag på en katt men det går ju att ge dem så bra förutsättningar som möjligt att klara sig, tex ställa mat och vatten någonstans där katten kommer åt det.

Större djur rekommenderar man ju att släppa ut i hagen med någon märkning om vem som är ägaren och ställa ut mat och vatten för flera dagar.
Visst kan man göra det (och så har gjorts i många fall) om man har sinnesnärvaro nog i paniktillstånd. Har bekanta som hjälpte till att evakuera en dam med ett gäng katter. Det gick inte att få tag på dem så mat ställdes ut. De har sen åkt dit för att fylla på (fick åka in på egen risk) men i förrgår var det stopp, ingen släpptes längre förbi avspärrningen.
Tror dock att utekatter kan försörja sig själva rätt länge, så att de svälter ihjäl tror jag knappast!

Ok, jag kan förstå att man inte kan fånga en katt snabbt som inte vill bli fångad. Men inte fan skulle jag ge upp direkt och INGEN kan ha missat att branden var nära! Så svårt är det inte att hålla katter inne.
<snip>

I gar horde jag om ett par som brandforsvaret forsakrade att de var utafor risk omradet. De satt i tradgarden och drack kaffe nar de horde elden bakom huset. De kastade sig in i bilen och sag elden komma narmare medan de korde ut ... 10 minuter senare var deras hus nedbrant.

<snip>
Du kanske förstår att när folk inte ens hunnit ställa fram mat och vatten åt sina katter; då har det varit BRÅTTOM! Människor blev totalt överrumplade. Att jämföra kanske med att du vaknar och det brinner i ditt vardagsrum; då finns inte TID att ställa fram mat och vatten åt katterna. Då är det dags att rädda sitt eget liv.

Det ar svart att forestalla sig hur fort eld kan sprida sig nar man inte varit med om det forut. Jag bodde i Florida nar stora delar av staten brann under sommaren 1998. Stora delar av en section av staden vi bodde i brann ner ... ett par vanner till oss forlorade sitt hus. Finns det saker de skulle gjort annorlunda sa har i efterskott? Formodligen. Jag slar vad om att min kompis Mary skulle laddat bilen med foto album och julsaker langt innan de fick besked att evakuera ... hon saknar just de sakerna mycket.

Så du menar att man inte har något som helst eget ansvar? Att det är helt ok att sätta sig i bilen i full snöstorm och köra iväg längs en väg där det finns mycket träd?

Vi har sett de senaste åren att många av våra myndigheter och sammhällsinrättningar på olika nivåer inte klarar av att hantera katastrofer. Då kan man välja, förbereda sig och kanske inte alltid lita på den information som går ut om den inte stämmer med vad man ser. Det är sorgligt att det är så och jag hoppas någon haverikommision kommer fram till vad som behöver ändras.

Vad gäller den här branden var jag förvånad hur lite information som gick ut i början och vad lite det skrevs i riksmedia eftersom jag förstod att det här kunde sluta illa och bli väldigt stort. Jag har jobbat i området (ett par av våra inmutningar är påverkade) och var extremt försiktig förra sommaren jag var ute just eftersom det var så torrt.

Det ar alltid latt att vara "Monday morning quarterback" och veta precis vad och hur man skulle gora nar man sitter i sakerhet sjalv, det ar en helt annan sak att vara bland de hotade. Om man alltid maste forsakra sig om att inte bli fangad i en naturkatastrof, dar man kanske inte tanker lika klart som vanligt, vet jag inte riktigt vart man ska bosatta sig ... och definitivt inte aka pa semester eller vara nara hav dar man riskerar en tsunami, eller ...

Jag sitter har i Sverige och funderar pa vad jag kunde (borde?) ha gjort for att skydda vissa saker, som foto album (som inte hunnit bli scannade till dator och lagda pa hard disk annu) utifall att det brinner hemma medan jag ar har. Vi har mycket askstormar och har haft ett par blixt nedslag som brannt ut varmvatten beredare, telefon, elpanel i huset och sa vidare ... nasta gang kanske det borjar brinna i hela huset. Kanske jag skulle ha forflyttat allt till bankfack?
Eller nar jag hade katter om jag inte skulle haft dem ute utifall att blixten slog ner och det borjade brinna i allt det torra graset och traden? Det ar, som sagt, alltid sa mycket lattare att sitta i trygghet sjalv och veta vad man ska gora an att vara "mitt i smeten". Just snabba beslut ar inte sa enkla som man kan tro.
(Jag rekomenderar boken "Blink" av Malcolm Gladwell. Mycket interessant.

@hastflicka: Jag har en plan för hur jag ska klara mig och katterna eller kunna sticka snabbt och det har jag alltid även när jag är borta och jobbar (speciellt då!). Det var alldeles för otäckt den gången jag inte hade det så efter det började jag planera. Jag säger inte att min plan är perfekt men jag har iaf en plan.

Just det här med att ha en egen beredskapsplan har många runt mig (och jag själv) börjat tänka på. Det räcker ju med att något händer på den egna gården....
Ska samla ihop foton och viktiga papper på ett och samma ställe, fotografera mycket (för ev försäkringsärende) samt ytterligare förstärka brandskyddet, även i bilar/traktorer.
Man börjar verkligen tänka till en sån här gång!

Jag har en plan men den är nog varken naturen eller andra intresserade av att följa och det är ju någonstans där problemet ligger.

Jag kan planera hur mycket som helst men börjar det brinna när jag är på jobbet så har jag minst två timmar hem, förutsatt att någon annan jan ta över min buss.

Två timmar är en evighet.

Just det här med att ha en egen beredskapsplan har många runt mig (och jag själv) börjat tänka på. Det räcker ju med att något händer på den egna gården....
Ska samla ihop foton och viktiga papper på ett och samma ställe, fotografera mycket (för ev försäkringsärende) samt ytterligare förstärka brandskyddet, även i bilar/traktorer.
Man börjar verkligen tänka till en sån här gång!

Jag är riktigt nojjig när det gäller brandskydd, man blir det när man vuxit upp med vedeldning.

@hastflicka: Jag har en plan för hur jag ska klara mig och katterna eller kunna sticka snabbt och det har jag alltid även när jag är borta och jobbar (speciellt då!). Det var alldeles för otäckt den gången jag inte hade det så efter det började jag planera. Jag säger inte att min plan är perfekt men jag har iaf en plan.

Min point ar faktiskt just precis det. Du var med om en otack handelse som du larde dig fran, du overaskas inte langre for handelser som ar pa nagot satt relaterade. Det storsta problemet ar ju just att de flesta Svenskar inte har nagon vana vid naturkatastrofer och att fatta snabba beslut i tranga lagen ar nagot av det svaraste man kan gora.

Jag har en plan men den är nog varken naturen eller andra intresserade av att följa och det är ju någonstans där problemet ligger.

Jag kan planera hur mycket som helst men börjar det brinna när jag är på jobbet så har jag minst två timmar hem, förutsatt att någon annan jan ta över min buss.

Två timmar är en evighet.
Det är väl ändå bättre att ha en plan/strategi ifall ngt händer än ingen alls, även om oförutsedda saker kan hända? Jag hade helt ärligt skitit i om någon kunde ta över turen eller inte, jag hade informerat ledningen och sedan dragit. Att köra buss är inte samma sak som att stå mitt uppe i en hjärnoperation eller samhällskritiskt i andra avseenden.

Det är väl ändå bättre att ha en plan/strategi ifall ngt händer än ingen alls, även om oförutsedda saker kan hända? Jag hade helt ärligt skitit i om någon kunde ta över turen eller inte, jag hade informerat ledningen och sedan dragit. Att köra buss är inte samma sak som att stå mitt uppe i en hjärnoperation eller samhällskritiskt i andra avseenden.

Nu blir jag avlöst om det behövs men att bara ställa bussen där jag är hjälper ju inte när bilen är parkerad vid depån... Och med tanke på hur en del passagerare är så finns det klara hälsorisker med att bara gå därifrån.

Jaha, jag som TRODDE att det vara samma sak som att stå med fingrarna vid instrument som är nerstoppade i någons hjärna. Dumt av mig.

Nu blir jag avlöst om det behövs men att bara ställa bussen där jag är hjälper ju inte när bilen är parkerad vid depån... Och med tanke på hur en del passagerare är så finns det klara hälsorisker med att bara gå därifrån.

Jaha, jag som TRODDE att det vara samma sak som att stå med fingrarna vid instrument som är nerstoppade i någons hjärna. Dumt av mig.
Uppenbarligen så ser du mer problem istället för lösningar, hört talas om taxi? Men det är klart, vad är några djur, ens hem och minnen i jämförelse med att bussen går i tid eller att de får skicka någon att fortsätta turen medan du räddar vad som räddas kan. Allt går ju att ersätta, Gud förbjude att bussen blir sen.

Men vilken fjantig diskussion. Skuldbelägga och naiv tro på att man kan rädda allt bara man har en plan.

Jag tror det är många som kan vittna om att de minsann haft en plan, en lösning, en beredskap men lik faen har de fått stå där i mässingen utan att äga ett endaste dugg mer. Och jag tror deras egen anklagelse om skuld ringer tillräckligt högt i deras egna huvuden, de behöver inte få veta av andra att vad de skulle, vad de ska och vad de borde ha gjort.

Uppenbarligen så ser du mer problem istället för lösningar, hört talas om taxi? <snip>

Om branden ar sa svar att man maste evacuera kommer inte taxi ens nara omradet ... om nu nagon chauffor till aventyrs skulle vilja kora.

I Florida var samtliga vagar in och ut ur omraden som evacuerades stangda manga mil fran sjalva eldharden. Dels for att folk ar galna och vill "titta" ... dels for att skydda hus agare fran plundring. For att komma hem var man tvungen att visa korkort vid mer an en sparr om man handelsevis kom ut ur naromradet.

Om branden ar sa svar att man maste evacuera kommer inte taxi ens nara omradet ... om nu nagon chauffor till aventyrs skulle vilja kora.

I Florida var samtliga vagar in och ut ur omraden som evacuerades stangda manga mil fran sjalva eldharden. Dels for att folk ar galna och vill "titta" ... dels for att skydda hus agare fran plundring. For att komma hem var man tvungen att visa korkort vid mer an en sparr om man handelsevis kom ut ur naromradet.

Jag har aldrig fattat det där med att åka och titta... brinner det vill jag vara långt därifrån!

Naturligtvis i katastrofsituationer som denna kan man överuppmplas och behöva fly hastigt. I Sverige är vi inte vana vid skogsbränder och förstår inte hur snabbt den kunde spridas. I en sådan situation kan man kanske inte rädda all djur och bara sitt eget liv.

Många har gjort ett strålande arbete med att evakuera sina djur även när det handlar om 120 kor, grisfarmar, ridskolor, stora stall mm. Ofta med hjälp av vänner, grannar och de fantastiska människor som kommit åkande med transporter från både när och fjärran. De förtjänar en riktigt ros! Men det jag reagerade mot i artikeln som jag länkade tidigare i tråden var att mannen som intervjuades berättade att hans fru och familj tidigare evakuerats medan han beslutat att stanna kvar. Så familjen ansåg situationen så allvarlig att man lämnade hemmet i god tid, men tog inte med sig djuren! Och, ja, det tycker inte jag är ok. Sedan att han inte tog med sig den arma, smala, antagligen halvt svultna katten när han kom tillbaka för att kolla läget det tycker jag inte heller är okej. Ingen panik och flykt för livet då, särskilt om han hade med sig en reporter från Aftonbladet. Vad jag också reagerade starkt över var att mannen berättar att han inte kan återvända till hemmet förrän elen funkar igen, vilket man inte vet när det är. Ska katten gå där och dra ensam och utan mat med pyrande skogsbränder som man inte vet om/när de kan bryta ut igen.

Plus, vad hände med getterna som också turligt överlevt? Inget sagt om att han tog med sig dem tillbaka eller att de utfordrades? Hoppas, hoppas att han gjorde det och reportern inte inkluderade just den information. Hoppas också att mannen är ett undantag i det att familjen evakuerades men inte djuren på samma gång innan elden kom så nära.

Uppenbarligen så ser du mer problem istället för lösningar, hört talas om taxi? Men det är klart, vad är några djur, ens hem och minnen i jämförelse med att bussen går i tid eller att de får skicka någon att fortsätta turen medan du räddar vad som räddas kan. Allt går ju att ersätta, Gud förbjude att bussen blir sen.

Ärligt talat skiter jag i huset. Det var djuren jag syftade på eftersom det var vad jag svarade på. Det finns inga saker jag sätter sådant värde på att jag skulle ens försöka rädda det om jag inte var i huset när det började brinna. Djuren är alltid ute när vi inte är hemma = jag kan ringa närmsta bonden som då skulle hämta hundarna och de ponnyer som är på gården, om situationen tillåter.

Om någon ringer och säger att mitt hus brinner kan jag inget göra iaf, det är fortfarande minst 90 minuter mellan samtal och min inställelse på platsen. Taxi eller ej. Det spelar liksom ingen tidsmässig roll om jag kör ner på stan eller inte.

Klart att jag förstår att man blir superpressad som företagare, men som markägare vill man inte få utgifter på grund av andra heller. Vi lever ju av vår gård också. Vår väg är pytteliten och håller inte för timmerbil + släp mer än någon enstaka gång och inte när det är som mest blötast. Detta är dock piss i Mississippi att jämföra mitt fall med vad som hänt där uppe i Västmaland. Och jag måste säga all heder åt din far och farfar som sitter brandvakt. Långt ifrån alla tar sitt ansvar.
Som markägare ställer du alternativet: ni kör när vägen håller annars så ställer ni iordning vägen på er bekostnad. Samma sak så har jag som skogsägare ansvar att inte släppa in maskinerna i skogen om det är för mjuka marker. Eller att tillåta markberedning när det är för torrt. Har tom stoppar rensning av vägrenar när det var extremt torrt o blåsigt, oberoende vad maskinägaren säger.. liknelse: släpper inte heller ut ngr tröskor förrän marken bär och spannmålen är mogen o torr.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama