Tråd om Sala-branden [WAS: Hur kan man hjälpa till?]

Fast lager var inte det jag efterfrågade, utan snarare att det sätts igång en process där man snabbt och enkelt kan köpa in det som behövs istället för att be allmänheten köpa och skänka. Det ställer till det för företag som visserligen gärna sponsrar och skänker men när den 20 personen samma dag ringer och frågar om samma sak så tröttnar de... När folk sedan skriver på FB att "företaget xy är minsann så snåla för de skänkte inget när jag ringde och fråga" när verkligheten ska vara att företaget xy redan för ett par dagar sedan var och lämnade ifrån sig hela sitt lager...
Och - jag tycker inte att samhället ska snurra runt vad som händer och sker på facebook av alla ställen på denna jord?
Och naturligtvis ska inte den arbetande personalens behov täckas av välgörenhet.

Måste räddningstjänsten vara förberedd på alla extrema händelser som kan inträffa? Jag för min del är glad att vi har en räddningstjänst som kan vara på plats på bara ett par minuter i akut situation. Det är i första främsta hand liv som ska prioriteras av räddningstjänstens resurser. Inte att lagerhålla förnödenheter för extrema händelser.
Nej inte räddningstjänsten, krisledningen... Det är inte samma sak, och krisledningen finns av den enkla anledning till att man ska vara förberedd för just kriser av det här slaget.

Inte att lagerhålla förnödenheter för extrema händelser.
Nej det var fd. civilförsvarets uppgift, samt att tillhandahålla tält och kläder i händelse av "extraordinära händelser". Nu är ju civilförsvaret avvecklat iom. att det bestämts att det inte finns några "extraordinära händelser" längre. ;)

Och - jag tycker inte att samhället ska snurra runt vad som händer och sker på facebook av alla ställen på denna jord?
Och naturligtvis ska inte den arbetande personalens behov täckas av välgörenhet.
Nej man kan tycka att samhället inte ska snurra runt FB men i dagens läge gör det det... Och det är det jag ifrågasätter... Så i runda slänger anser du samma sak som jag, personalens behov borde täckas av staten, jag frågade varför det inte fungera...
Och nej jag förstår att jag inte kan få svar på det här på bukefalos, men är det okej om jag lyfter frågan här? Det kan vara så att någon vet något som jag inte vet, och jag kommer även att lyfta frågan med kommunens politiker för att även de ska kunna vara medvetna om problemet.

Nej inte räddningstjänsten, krisledningen... Det är inte samma sak, och krisledningen finns av den enkla anledning till att man ska vara förberedd för just kriser av det här slaget.
Fortfarande är det en extrem situation som vi aldrig tidigare haft som vi pratar om. Jag tror du kan vara trygg i att krisberedskapen gör en synnerligen grundlig analys av hur hela händelseförloppet skett i alla detaljer runt just den här branden och skulle detta gudförbjude men förmodligen hända igen, så är vår beredskap bättre än det var nu. Det tror jag du kan lita på.

Det är skitdåligt rent ut sagt, alla krisledarutbildningar jag har gått har det alltid poängterats hur viktigt det är med mat till de som arbetar, avbytare så man inte kör slut på personalen och debreafing av personal så de får hjälp att berarbeta vad som händer + naturligtvis information, information, information och samordning.

Nej man kan tycka att samhället inte ska snurra runt FB men i dagens läge gör det det... Och det är det jag ifrågasätter... Så i runda slänger anser du samma sak som jag, personalens behov borde täckas av staten, jag frågade varför det inte fungera...

För att det är en inte ovanlig händelse, men med ett extremt förlopp som inte kunnat planeras in i beredskapen? Och nej jag håller inte med om att samhället snurrar runt facebook, men det är ett komplement till flertalet andra kanaler för att få ut information till invånare. Vad privatpersoner sysslar med där är en annan sak, jag tror vi behöver göra klart _vad_ vi diskuterar.

För att det är en inte ovanlig händelse, men med ett extremt förlopp som inte kunnat planeras in i beredskapen? Och nej jag håller inte med om att samhället snurrar runt facebook, men det är ett komplement till flertalet andra kanaler för att få ut information till invånare. Vad privatpersoner sysslar med där är en annan sak, jag tror vi behöver göra klart _vad_ vi diskuterar.
Ja vad är det vi diskuterar egentligen?
Jag undrar varför det inte fungerar efter 14 dagar att få ut förnödenheter till räddningstjänsten, oavsett om det är en helt ny situation eller inte så anser jag att en krisledning borde ha fått det att fungera.

Du anser att samhället inte kretsar runt FB, vilket jag inte håller med in i dagsläget. FB har stor genomslags kraft inom flera områden, om man väljer att inte se det är det en sak men att förneka det känns rätt löjligt. Till och med räddningstjänsten och krisledningen anser att FB har väldigt bra genomslagskraft på gott och ont.
Och nu pratar jag inte om information ut till samhället utan att människorna som lever i samhället till stor del även "lever" på FB och där sprids rykten med en extrem fart och snappas lätt upp av medier som inte alltid kollar sina källor innan de gör en artikel och huxflux har ett litet missförstånd blivit en jättestor sak.

Men jag har inte sagt ett ljud om facebooks genomslagskraft eller inte. Det är ett komplement till flera andra kanaler att nå ut med information till invånare sa jag ju.
Facebook är inte något samhällsfunktioner ska vila på, det är ju helt barockt att tro/anse att det vore en god idé.

Din facebook ser inte ut som min, alls. Och det är inte så att det är avsändarna som formar vare sig din eller min facebook, det är du och jag som gör det för våra respektive upplevelser av det sociala mediet.

Om du vill diskutera krishantering så kanske vi ska lägga facebook åt sidan en stund?

Men jag har inte sagt ett ljud om facebooks genomslagskraft eller inte. Det är ett komplement till flera andra kanaler att nå ut med information till invånare sa jag ju.
Facebook är inte något samhällsfunktioner ska vila på, det är ju helt barockt att tro/anse att det vore en god idé.

Din facebook ser inte ut som min, alls. Och det är inte så att det är avsändarna som formar vare sig din eller min facebook, det är du och jag som gör det för våra respektive upplevelser av det sociala mediet.

Om du vill diskutera krishantering så kanske vi ska lägga facebook åt sidan en stund?
Jag vet inte hur du läser? Jag påpekade problemet med att man lägger på allmänheten att ta fram saker att det kan slå hårt på företag som blir utsatta på facebook när de har sagt nej när de redan har gett. Med tanke på att civilförsvaret, länsstyrelsen och räddningstjänsten ber om hjälp via just facebook så tycker jag inte att facebook ligger så långt ifrån krishanteringsfrågan. Men jag har inte sagt att allt ska ligga där utan undrade varför det redan ligger frågor där istället för på andra medier eller allra helst en statlig grupp som kan ta hand om problemet.

Men visst vi kan släppa facebook, och återkommer till frågan från början:
Varför fungerar det inte med att få ut förnödenheter till räddningstjänsten genom krisledningen? Även om just den här branden har extrema proportioner så borde det finnas en plan för hur det ska gå till. I dagsläget verkar det hänga på allmänheten.

Jag tycker du kan ställa frågan till den myndighet som ansvarar för krishanteringen i sån här händelse, msb. Jag tror att det dels finns en övertro på samhällsresurser och beredskap, dels finns det många många missuppfattningar, andra, tredje, fjärde, sjunde och facebookrykten om en sån här händelse som inte har så stor verklighetsförankring. Sen är allmänhetens hjälp i en sån här situation som uppstått, viktig också. När administration och logistik inte hinner med en extrem händelse är allmänhetens hjälp viktig. Och att man gått ut via en kanal och ber om hjälp utesluter inte att man använt även andra kanaler. Men den typen av hjälp ska naturligtvis inte vara medräknad som en beredskap.

Det tog ju rätt lång tid för myndigheterna att förstå omfattningen av branden och dess konsekvenser.....

Tror dock att just dessa insamlingar var ett sätt för folk runtom att känna att de KUNDE hjälpa till, och inte stå vid sidan om och titta på, dvs det fyllde nog en funktion för många att verkligen FÅ hjälpa, att känna sig behövda, göra en god gärning.

Jag kände ju själv denna maktlöshet, ville hjälpa, men visste inte hur? Tack vare FB fick jag vetskap om civilförsvarets listor över hjälp och kunde kontakta dem. Nu hamnade jag aldrig på någon lista pga att det fanns så enorma resurser innan jag kom fram, men just känslan av att KUNNA ha varit till nytta (nåja, skänkte iaf hö till evakuerade hästar) var skönt!

Jag tror att människor vill hjälpa till (vilket ju allt som skänkts visar) och att det fyller en funktion. OM FB inte funnits skulle nog kommunerna ha fått gå in långt tidigare och hjälpt upp, tills dess att staten trädde in.

Men på landsorten är man MÅN om varandra, och vill gärna rycka in för att hjälpa människor...

Jag vet inte om jag skriver otydligt men jag ifråga sätter inte alls insatsen vid brandens början, utan jag ifrågasätter varför det inte nu 14 dagar senare finns en bättre organisation. Eller om man nu vill ta det ifrån att man förstod allvaret, en vecka senare.
När civilförsvaret lägger ut en sån här förfrågan:
Meddelande från centrallagret i Riddarhyttan: Just nu behövs alla slags receptfira läkemedel, presenningar, partytält, rep, gummistövlar, regnkläder samt långkalsonger, underkläder och strumpor i obruten förpackning. Vi kan INTE ta emot färskvaror, kyl-eller frysvaror!
För två dagar sedan så kan jag tycka att det är sånt som nu ska kunna komma fram utan allmänhetens hjälp.

Jag ska även lyfta frågan vidare men jag trodde i min enfald att det skulle kunna gå att diskutera saken även här, just kanske för att få mer input men det var dumt av mig.

Jag vet inte om jag skriver otydligt men jag ifråga sätter inte alls insatsen vid brandens början, utan jag ifrågasätter varför det inte nu 14 dagar senare finns en bättre organisation. Eller om man nu vill ta det ifrån att man förstod allvaret, en vecka senare.
När civilförsvaret lägger ut en sån här förfrågan:
För två dagar sedan så kan jag tycka att det är sånt som nu ska kunna komma fram utan allmänhetens hjälp.

Jag ska även lyfta frågan vidare men jag trodde i min enfald att det skulle kunna gå att diskutera saken även här, just kanske för att få mer input men det var dumt av mig.
Civilförsvaret är en ideell frivilligorganisation. Som ska fungera just så.
Civilförsvaret tillhandahåller frivilliga för kommuner som drabbas av extraordinära händelser och är följaktligen en del av samhällets krishanteringssystem.

Civilförsvaret är en ideell frivilligorganisation. Som ska fungera just så.
Ja och då är frågan varför de ska ha ansvaret för att se till att räddningstjänsten har kläder? Det känns som om jag skriver samma sak om och om igen, men uppenbarligen är jag inte tillräckligt tydlig i det jag skriver... Så nu ger jag upp men tack för visat intresse.

Ja och då är frågan varför de ska ha ansvaret för att se till att räddningstjänsten har kläder? Det känns som om jag skriver samma sak om och om igen, men uppenbarligen är jag inte tillräckligt tydlig i det jag skriver... Så nu ger jag upp men tack för visat intresse.

Fast jag tror inte du har förstått exempelvis civilförsvarets roll, eller varför myndigheter inte kan samordna krishantering via facebook. Det är svårt att föra en vettig diskussion då.

Fast jag tror inte du har förstått exempelvis civilförsvarets roll, eller varför myndigheter inte kan samordna krishantering via facebook. Det är svårt att föra en vettig diskussion då.
Men snälla du, har jag någonstans påstått att myndigheter ska samordna något via facebook? Jag ifråga sätter varför det samordnas av frivilliga organisationer bland annat via facebook, varför inte myndigheter kan se till att det finns förnödenheter för räddningstjänsten utan att behöva be allmänheten. Det borde finnas egna kanaler inom myndigheten som man kan få fram det som behövs när det har gått en viss tid.

edit, nu vet jag vad du far efter, du använder det jag skrev för 14 dagar sedan som du inte heller då förstod vad jag menade... Det är bara att inse, jag lyckas inte få ner det skriftligt så det blir förståeligt.

Det är bara att inse, jag lyckas inte få ner det skriftligt så det blir förståeligt.
Jag har iallafall inget som helst problem med att förstå vad du menar och skrivet. :)

*Och nu skulle jag kunnat dragit till med nåt riktigt dräpande :devil: men eftersom Honung troligtvis blockat mig så är det meningslöst.* ;)

Men snälla du, har jag någonstans påstått att myndigheter ska samordna något via facebook? Jag ifråga sätter varför det samordnas av frivilliga organisationer bland annat via facebook, varför inte myndigheter kan se till att det finns förnödenheter för räddningstjänsten utan att behöva be allmänheten. Det borde finnas egna kanaler inom myndigheten som man kan få fram det som behövs när det har gått en viss tid.

edit, nu vet jag vad du far efter, du använder det jag skrev för 14 dagar sedan som du inte heller då förstod vad jag menade... Det är bara att inse, jag lyckas inte få ner det skriftligt så det blir förståeligt.
Nej man kan ju tycka att borde fungera högre upp. Tror dock just efterlysningar efter kläder inte avsåg brandmännen utan hemvärn och frivilliga.
Och jag håller med dig om att det BORDE fungera så, frågan är ju varför det inte gjorde det.
Kanske för att det löste sig ändå, jag vet inte!:confused:

Men att samhället nedrustat och inte klarar kriser känns väldigt aktuellt just nu, och jag hoppas att utvärderingen från just den här katastrofen gör att saker fungerar bättre framöver. Dock vet vi ju aldrig VILKEN slags katastrof som drabbar.
Skyfall med översvämningar har ju t ex blivit alltmer vanligt (dock inte här i mellansverige...), men det är ju också något som borde ses över om det blir ett riktigt akut läge (dvs människor riskerar sina liv)

Nej man kan ju tycka att borde fungera högre upp. Tror dock just efterlysningar efter kläder inte avsåg brandmännen utan hemvärn och frivilliga.
Och jag håller med dig om att det BORDE fungera så, frågan är ju varför det inte gjorde det.
Kanske för att det löste sig ändå, jag vet inte!:confused:

Men att samhället nedrustat och inte klarar kriser känns väldigt aktuellt just nu, och jag hoppas att utvärderingen från just den här katastrofen gör att saker fungerar bättre framöver. Dock vet vi ju aldrig VILKEN slags katastrof som drabbar.
Skyfall med översvämningar har ju t ex blivit alltmer vanligt (dock inte här i mellansverige...), men det är ju också något som borde ses över om det blir ett riktigt akut läge (dvs människor riskerar sina liv)

Vi hade en organisation som kunde hjälpa. Den är inte populär eftersom den använts utanför våra gränser också, med vapen. Den kallas Försvaret.

Det är tyvärr inte politiskt korrekt att tycka om att vi har en försvarsmakt och har inte varit det på ett tag. Det betyder att vi då inte har någon organisation som enkelt kan inkallas när sådant här händer med full logistik.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama