Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var alldeles disigt här åxo uppe i Malungs kommun och det ligger 18 mil längre upp och det har luktat rök här i flera dagarLite of topic kanske men kände inte för att skapa en helt ny tråd, men jag undrar över röken som är ute nu. Bor i Borlänge så det är ju närmare 10 mil till Sala härifrån men det är alldeles disigt här ute med rök och det luktar brand. Jag har svårt att tro att detta inte är skadligt att andas in? Även om den såklart inte är i närheten så stark här som den är i området runt Sala. Jag har stannat inne hela dagen, men jag kanske oroar mig i onödan?
Någon som har ladugård???
På grund av branden utanför Sala behövs en ladugård, eller flera, som kan ta emot 120 mjölkkor. Ring Linda Andersson på 070-2795686 om ni har något att erbjuda. Det måste gå att mjölka korna i den.
Det är helt klart ett problem med alla dessa grupper... Jag tror att det finns åtminstone 4-5 olika med samma inriktning... Folk delar hejvilt och det finns ingen struktur... Men jag hoppas att alla som behöver får hjälp!Här är ett initiativ som kan vara bra att sprida för de som har vänner med hästar i området:
https://www.facebook.com/brandenisala?ref=hl
Det är helt klart ett problem med alla dessa grupper... Jag tror att det finns åtminstone 4-5 olika med samma inriktning... Folk delar hejvilt och det finns ingen struktur... Men jag hoppas att alla som behöver får hjälp!
Struktur på vad folk delar på facebook av den här typen kommer inte gå att få eftersom de flesta av oss har ett samlat flöde med stor geografisk spridning.Det är helt klart ett problem med alla dessa grupper... Jag tror att det finns åtminstone 4-5 olika med samma inriktning... Folk delar hejvilt och det finns ingen struktur... Men jag hoppas att alla som behöver får hjälp!
Nej det förstår jag också men i ett längre perspektiv så kanske räddningstjänsten måste fundera över om man kanske ska avsätta en person eller två att styra upp hjälpgrupp på FB också, det har en fantastisk genomslagskraft och fanns det en officiell så tror jag att folk skulle vara mindre benägna att starta egna. Det är inte så ofta sånt här händer men det kan vara bara att bygga upp en arbetsstrategi i framtiden om någon liknande skulle inträffa.Struktur på vad folk delar på facebook av den här typen kommer inte gå att få eftersom de flesta av oss har ett samlat flöde med stor geografisk spridning.
Det verkar ha löst sig för de flesta (även mjölkkorna)
Däremot hade polisen spärrat av gårdar när folk kom för att hämta sina hästar, men vem kan stoppa en arg och rädd hästtjej??
Ja nog är det olustigt nu, branden kommer närmare och faran med just gnistregn är väl att det flyger iväg..... Tre mil bort nu, känns smått olustigt
Krisinformation finns på facebook https://www.facebook.com/Krisinformation?ref=ts&fref=ts och de har väl den funktionen. Hjälpgrupp på facebook är kanske inte något räddningstjänster/krisinformation/myndigheter ska syssla med.Nej det förstår jag också men i ett längre perspektiv så kanske räddningstjänsten måste fundera över om man kanske ska avsätta en person eller två att styra upp hjälpgrupp på FB också, det har en fantastisk genomslagskraft och fanns det en officiell så tror jag att folk skulle vara mindre benägna att starta egna. Det är inte så ofta sånt här händer men det kan vara bara att bygga upp en arbetsstrategi i framtiden om någon liknande skulle inträffa.
Fast varför inte? Om det nu är det sättet folk enklast kan få det att fungera så är det väl inte så dumt? Polismyndigheten använder facebook i stor utsträckning, varför skulle inte andra myndigheter kunna göra det? Informationssamhället går framåt, för några år sedan fanns knappt en enda myndighet på facebook, i dag finns nästan alla där, eftersom det är det snabbaste sättet att nå ut...Krisinformation finns på facebook https://www.facebook.com/Krisinformation?ref=ts&fref=ts och de har väl den funktionen. Hjälpgrupp på facebook är kanske inte något räddningstjänster/krisinformation/myndigheter ska syssla med.
Fast varför inte? Om det nu är det sättet folk enklast kan få det att fungera så är det väl inte så dumt? Polismyndigheten använder facebook i stor utsträckning, varför skulle inte andra myndigheter kunna göra det? Informationssamhället går framåt, för några år sedan fanns knappt en enda myndighet på facebook, i dag finns nästan alla där, eftersom det är det snabbaste sättet att nå ut...
Tack vare FB har massor av människor kommit med transporter för att evakuera bl a hästar, otroligt många som upplåter stall och beten med.
Säga vad man vill om facebook, men såna här gånger är det ett utmärkt sätt att sprida info och förfrågningar
Visst är det lite rörigt emellanåt, men så snabbt skulle infon knappast gå ut annars
Nej absolut inte, men just vid såna här tillfällen så går det snabbt att få kontakten! https://www.facebook.com/FRGvasteras Jag hittade faktiskt det jag efterlyste, även om genomslagskraften för deras grupp inte har varit så stor i Sala, men det finns ändå! http://www.civil.se/frg/ Det är civilförsvaret som finns i bakgrunden och det är väl en utmärkt plattform att jobba ifrån.Fast nu pratade jag om samhällsinformation, tex angående evakueringar. Facebook kan vara ett komplement men det ska inte vara samhällets huvudsakliga kommunikationsväg.