Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
okej tack lugnade mig lite vet att jag är larvig haha
hehe ja visst hjälper och lugnar det med kunskap!Nej, är man rädd så är man
Totalt OT men när jag var liten blev jag jätterädd för att det skulle bli en vulkan på vår gård (jag drömde mardrömmar). Det var pga av Mt St Helens utbrott i USA 1980. Min älskade morfar, utan formell utbildning men en stor nyfikenhet på naturvetenskap, tog mig på allvar och förklarade plattektonik för mig och att det därför inte kunde bli en vulkan hemma. Jag slutade vara rädd och utan att jag visste det då hade jag fått min första geologilektion!
Jo men frågan är om man kan vara med i fler försvarsorganisationer? Vid ev krig kan man väl inte kallas in till fler??
Det är så jag tänker med.....När jag var med i Lottorna så kunde jag inte ha avtal med mer än en organisation - jag var ju krigsplacerad.
Sonen håller koll på bönderna, djurbilar finns även här i trakten (slakteri i närheten)Står inget om att man inte får ha avtal med flera frivilliga försvarsorganisationer i överenskommelsen med SBS iaf. Och det borde ju kunna vara olika slags extraordinära händelser som behöver hjälp från SBS och Lottorna tex.
Om SBSs kansli har öppnat igen så skulle du ju kunna höra med dom och samtidigt fråga om de har fått in nån förfrågan om att hjälpa till, har ju stått i tidningarna om lantbruk som fått evakuera sina kor tex, så borde ju finnas bönder som behöver hjälp.
Men kära nån, behöver nån vara med i flera i sån situation? Jag tror man har häcken full med EN organisations hjälpbehov under krig?Jo men frågan är om man kan vara med i fler försvarsorganisationer? Vid ev krig kan man väl inte kallas in till fler??
Tja det var ju du som föreslog att jag skulle googla på andra, som svar på att jag var med i en redanDet finns väl en hel del, sjövärnet, motorcykelkår, radiokår, bilkår...googla?
Jaha, du tänkte så. Jag uppfattade det som du hade viljan att engagera dig i flera. My bad!Tja det var ju du som föreslog att jag skulle googla på andra, som svar på att jag var med i en redan
Men kära nån, behöver nån vara med i flera i sån situation? Jag tror man har häcken full med EN organisations hjälpbehov under krig?
Vad man INTE ska göra är vad som skedde idag.....
Frivilliga som på eget bevåg, utan att kontaktat räddningstjänsten beger sig in i skogen med vattentank för att bekämpa elden
Vägen bakom dem börjar brinna och ja, där sitter de nu. Nu hyser de gott hopp om att kunna få ut dem, men det tar ju en hel del extraresurser i anspråk och försinkar släckningsarbetet
Jag såg precis på Aftonbladet en kvinna som var mycket upprörd över att evakuera eftersom de inte blivit förvarande Jag kanske är korkad men bor man i det där området kan det INTE komma som en överraskning att det kan bli aktuellt med en evakuering!
Det mesta (allt?) sånt materiel som lågtrycksångpannor, kokkärror, stora spisar och all annan förplägnads och inkvarteringsmateriel är ju antingen destruerad eller såld eller står på museum. Bra där regeringen, bra där!kommunen har efter ett par dagar lyckats sparka igång ett kök för tillagning av mat men det tar lite för lång tid känns det som.
Felaktiga uppgifter som har spridits av Räddningstjänsten idag, de hade kontakt med dom och det var räddningstjänstens vattentankar de hade med sig.
http://www.svt.se/nyheter/jan-raddades-ur-jattebranden