Tråd om Sala-branden [WAS: Hur kan man hjälpa till?]

Det beror nog lite på... De frivilliga som är där gör nytta, det kör som sagt för fullt med traktorer och på vissa ställen plöjt upp gärden för att förhindra vidare spridning. Men att släppa upp 100 personer utan kunskap i oländig terräng där vindarna gör att branden helt plötsligt byter riktning och man helt plötsligt har 100 personer i stor fara känns inte som en jättebra plan.
Nej att släppa upp folk i ett sånt läge är enormt dumt. Det jag syftade på var att där jag varit så handlade det alla gånger om att förlänga "vattenkedjan" och vakta en front så inte elden kom längre. Lite mer "spännande" blir det om det brinner på ett skjutfält, då får man vara beredd på att vakta vid vägar för ingen går in i ett område fullt av gammal gömd OXA.

Om du funderar kring hur man kan hjälpa till vid lite mindre, enskilda bränder/olyckor så kan jag ju berätta vad jag själv uppskattade när vårt hem brann och vad jag försökt hjälpa andra brandoffer med efter min egen erfarenhet.

1: hjälp med djuren. Någon som kan hjälpa till med fodring, mockning osv. Ev ta hand om hundar och katter när man blir inhyst i jourbostad.
2. hjälp att införskaffa enkla saker som man själv inte orkar med eller hinner mitt i allt kaos. Hygienartiklar, kläder, hund/kattmat osv.
3. lyssna. Iallafall jag hade ett enormt behov av att älta och tjata och gråta över situationen. Jag minns att jag satt i en soffa i grannens hus och hade tokångest och pratade med @whwycd över bukechatten halva natten (en fantastisk insats från Bukefalist som vanligt)

Låter inte som några stordåd precis och kanske inte som några hjälteinsatser att fodra någons tråkiga hästar eller köpa kattmat men jag kan lova att det är stort och enormt för den som behöver det.

Ja det är användbart även vid andra olyckor, att bistå praktiskt och att kunna lyssna, då personen/erna ju upplevt något traumatiskt.

Just nu verkar branden häruppe vara utom kontroll igen, trots 100 brandmän och 10 helikoptrar...Därtill många frivilliga bönder som kör skytteltrafik med vattentankar.
Kommer att ta lång tid innan det är helt under kontroll och information går ut om vad det behövs hjälp med, allt från kaffetermosar till ev djurtransporter för att evakuera djur. Även f d räddningspersonal söks, då brandmännen nu jobbat ett dygn i sträck...

Får se om jag kan bidra med något, just idag är kvoten fylld, men fortsätter det så lär det ju behövas mer förnödenheter. Sonen ska ev dir med vattentank, fler av hans lärare/bekanta är redan på plats

Vad man INTE ska göra är vad som skedde idag.....
Frivilliga som på eget bevåg, utan att kontaktat räddningstjänsten beger sig in i skogen med vattentank för att bekämpa elden:crazy:
Vägen bakom dem börjar brinna och ja, där sitter de nu. Nu hyser de gott hopp om att kunna få ut dem, men det tar ju en hel del extraresurser i anspråk och försinkar släckningsarbetet

Lite of topic kanske men kände inte för att skapa en helt ny tråd, men jag undrar över röken som är ute nu. Bor i Borlänge så det är ju närmare 10 mil till Sala härifrån men det är alldeles disigt här ute med rök och det luktar brand. Jag har svårt att tro att detta inte är skadligt att andas in? Även om den såklart inte är i närheten så stark här som den är i området runt Sala. Jag har stannat inne hela dagen, men jag kanske oroar mig i onödan?

De har sagt att den inte är farlig men om man känner obehag så ska man hålla sig inne. Är nog främst de med t ex lungsjukdomar det gäller.
Den är dock inte skadlig för gemene man, då det är enbart skog (dvs inga plaster) som brinner

oj!

Fast halva jordklotet var ju påverkat när den isländska vulkanen hostade, s det kanske inte är så konstigt.

Känn efter hur det känns att andas när du är ute. Känns det tungt -> gå in...

Nja branden får man hoppas inte sprider sig så långt (även om det ser illa ut just nu), men röken och sotet lär nog ligga kvar ett bra tag, de tror sig ju inte kunna släcka den på några veckor....
Hoppas att de kan begränsa den snart!

Alltså jag skrämmer upp mig själv så mycket. ramlar ner stora flagor här. Hur stort område KAN detta sprida sig till? Om det värsta skulle inträffa menar jag.

Jag blir förvånad om branden tar sig Borlänge ;)

Förr snarare än senare kommer de att få bukt med den, hur det än är är Sveriges klimat tempererat och vi har en regelbunden nederbörd över året utan några torrperioder (den torraste månaden är faktiskt maj). Det är dessutom flera sjöar i området och iaf de större av dem kommer att hjälpa till att begränsa spridningen.

Du behöver inte tro mig men även om meteorologi inte var mitt favoritämne (läs jag somnade på föreläsningarna) så fastnade litegrann iaf :D

Jag blir förvånad om branden tar sig Borlänge ;)

Förr snarare än senare kommer de att få bukt med den, hur det än är är Sveriges klimat tempererat och vi har en regelbunden nederbörd över året utan några torrperioder (den torraste månaden är faktiskt maj). Det är dessutom flera sjöar i området och iaf de större av dem kommer att hjälpa till att begränsa spridningen.

Du behöver inte tro mig men även om meteorologi inte var mitt favoritämne (läs jag somnade på föreläsningarna) så fastnade litegrann iaf :D
okej tack lugnade mig lite ;) vet att jag är larvig haha

Idag var visst 8-9 frivilligarbetare omringade av eld. Just sayin.

@Texaz : En annan vettig sak man kan göra förutom hålla sig undan, är att vid såna här stora saker som sala-branden nurå, om man har möjlighet så kan man erbjuda hjälp med exempelvis uppstallning/hagar på säkra platser för evakuerade djur. Sängplatser för evakuerade människor.

Och, engagera sig i hemvärnet, lottakåren, röda korset är aldrig fel. Dessa organisationer brukar vara de första räddningstjänsten tar in före vanliga dödliga frivilligarbetare.

Ja, det var civila som på eget bevåg gett sig ut för att släcka, utan att ha haft kontakt med räddningstjänsten:banghead::banghead::banghead:
Ytterligare fem personer ligger i en sjö och väntar på undsättning....
De vill ha frivilliga, men att de tar kontakt med räddningstjänsten och följer deras order.

Jo det är många som erbjudit hjälp med djuren (så även jag), sängplatser har jag inte tänkt på, ska kontakta om det med, även om jag tror de flesta vill vara någotsånär nära.

De har idag sökt efter fyrhjulingar, motorsågar mm.
Jag är ju med i Blå Stjärnan, kan man vara med i fler frivilligorganisationer inom försvaret?

http://www.sala.se/Information/Alla-nyheter/Nyheter---kris--sakerhet/Skogsbranden-har-spritt-sig/

Bygdecentrum har dels krisgrupp och dels en organisation för frivilligarbete. Nu börjar ju behovet av sängplatser öka allt mer, och frivillig gruppen efterlyser mat, vätskeersättning, kaffe, små termosar osv.
Det jag kan tycka är lite märkligt är att det inte finns någon beredskap central för att just få ut mat och vatten till alla som jobbar, i dagsläget är det företag och privatpersoner som på eget initiativ har samlat ihop och lämnat till ledningsgruppen, kommunen har efter ett par dagar lyckats sparka igång ett kök för tillagning av mat men det tar lite för lång tid känns det som.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama