Kram! Bättre nu?Jag borde sova, jag vill sova, men jag kan inte sova för jag är ledsen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kram! Bättre nu?Jag borde sova, jag vill sova, men jag kan inte sova för jag är ledsen
Det finns folk som spänns fast, sövs och får ECT mot sin vilja fortfarande men det är förmodligen inte jättevanligt. Tror du en gravt psykotisk patient har förmågan att välja själv?Idag är behandlingen dessutom helt frivillig. Det var den inte i början utan då bestämde läkaren i princip.
Men du då, så jobbigt.@MarieJ - Knappt, försöker kolla på roliga youtube-klipp, hjälper lite, men är så himla orolig för en grej
Plus att röntgen (mest kärringen till sköterska på röntgen nr 1) igår pajade min nacke så värkkombon, alvedon 1300 mg, ipren 400 mg och paraflex 250g inte hjälper ett smack (kärringen lade grunden för det p.g.a hennes totala avsaknad av social kompetens, sedan 40 min MR på det och därefter ny röntgen, men med vettig personal, tack och lov!) Och nu är jag så ensam, trött och uttråkad så jag vet inte vad jag ska göra!
Hur är det med dig idag? KRAM!
Jo, jag är källkritisk. Kollar alltid vilka som ligger bakom en sida, har listat ut några namn på scientologer och KMR-folk nu. T.ex på facebook om någon skriver negativt om scientologin så är det ofta vissa speciella personer där och försvarar...Jag gissar på att många av de sidor som propagerar mot ECT har en bakgrund inom scientologin (alla uppger inte sin bakgrund och filosofi ). När det gäller ECT tror jag man måste vara extremt källkritisk, åt båda hållen.
Jo, jag är källkritisk. Kollar alltid vilka som ligger bakom en sida, har listat ut några namn på scientologer och KMR-folk nu. T.ex på facebook om någon skriver negativt om scientologin så är det ofta vissa speciella personer där och försvarar...
Men, jag tänker att KMR har väl egentligen inte så mycket att vinna på att ECT avskaffas eller att användningen minskar...så de har nog en poäng ändå.
Det ska finnas en studie gjord av en ECT-förespråkare, den studien ska, om jag minns rätt, ha visat på bestående hjärnskador efter ECT. Jag har inte lyckats hitta den, bara att han som gjort den heter Harold A. Sackeim. Ska leta vidare om jag hittar nåt mer om den.
Jo jag vet att de är emot det.Fast de har intresse av att det avskaffas eftersom de är helt emot allt vad psykologi/psykiatri heter.
Bättre än 624 kr ju!Fick en löneförhöjning a 625 kronor idag. Får väl vara nöjd!
Bättre än 624 kr ju!
Som sagt kolla i P1 programarkiv.Det finns folk som spänns fast, sövs och får ECT mot sin vilja fortfarande men det är förmodligen inte jättevanligt. Tror du en gravt psykotisk patient har förmågan att välja själv?
LPT 6 a §
...
"En patient som hålls kvar enligt 6 § får, om det finns en överhängande fara för patientens liv eller hälsa, ges nödvändig behandling.
Beslut enligt denna paragraf fattas av legitimerad läkare. Lag (2000:353)."
http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2014/09/Nej-till-ECT-utanfor-landstingets-lokaler/
"Socialstyrelsen skriver i sitt yttrande att ECT är ett led i den psykiatriska vården, vilket innebär att när behandlingen ges med tvång gäller LPT:s bestämmelse om att tvångsvård enbart får ges på landstingsdrivna vårdinrättningar."
Allt katten fått i sig kom upp igen Ska åka in med honom nu ikväll, så får de vätska upp honom och ta prover.
Allt katten fått i sig kom upp igen Ska åka in med honom nu ikväll, så får de vätska upp honom och ta prover.
Fy så jobbigt för er! Hoppas vetten kan hjälpa er. Håller tummarna.Allt katten fått i sig kom upp igen Ska åka in med honom nu ikväll, så får de vätska upp honom och ta prover.
Den oron kommer mer och mer och kommer väl egentligen inte försvinna förrän det inträffat (eller motsatsen "bevisad" för en lååååång tid framöver, och det lär inte hända )Men du då, så jobbigt.
Är det tidbegränsad oro eller ngt du måste fundera på länge?
Men hur var hon funtad om hon skadade dig så? Anmäla?
Hoppas att du får svar snart.
Kram!
KraaaaamDen oron kommer mer och mer och kommer väl egentligen inte försvinna förrän det inträffat (eller motsatsen "bevisad" för en lååååång tid framöver, och det lär inte hända )
Skadade mig gjorde hon väl inte på så sätt, men jag får så FRUKTANSVÄRT ont av att ligga på brits vid slätröntgen (röntga huvudet, ligga på sidan med låg/ingen kudde = nacken hänger i princip fritt...) jag hade så ont så jag gjorde ALLT för att koppla bort smärtan, har uppenbarligen kvar förmågan att "stänga av" på sjukhus så jag KLARADE det ju...låg och blundade, försökte andas, tänka på annat/koppla bort hjärnan - vilket funkar till viss del, men smärtan finns ju där ändå.
Jag SÅG ju vad hon gjorde, och det var ingenting relaterat till min undersökning.
Till slut kom hon ut och ba "nu kan du inte ligga kvar här längre, vi behöver ta in andra patienter!"
"tror du på fullaste allvar att jag låg kvar frivilligt? Jag har så jäkla ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen!!" "jaha...jag trodde du sov..." Eeh...
"Men tack så HEMSKT mycket då, möjligtvis att jag skulle varit avsvimmad p.g.a smärtan...du kanske skulle ha kollat? Jag hoppas att du har bättre koll på nästa patient! " (ja, jag var arg! Men framför allt hade jag så fruktansvärt ont )
Fick 2 ipren efter MR i alla fall, och i den kändes det hyfsat ok eftersom nacken ligger stadigt och bra. Men så var det dags för slätröntgen igen...tack och LOV hade hon hunnit sluta och gå hem på det labbet (säger man så?) så jag fick gå till ett annat - och DE var himla trevliga!
Urk.