Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kram!Jag borde sova, jag vill sova, men jag kan inte sova för jag är ledsen
Googlade Kmr, får upp kyrkomusikerns riksförbundJag har tillbringat typ minst en timme med att läsa om ECT. Trist att de flesta källor som dyker upp är KMR-sidor, det borde finnas oberoende information.
Det känns märkligt - folk som har epilepsi medicineras för att inte få anfall eftersom anfallen kan vara skadliga men en del människor med depression, mani eller psykos får ECT som orsakar ep-anfall för då är det tydligen bra med ep-anfall.
Å hoppas kissen snart mår bättre!Allting kom upp igen Får nog vara hemma med vård av sjuk katt imorgon...
Oh, sorry!Googlade Kmr, får upp kyrkomusikerns riksförbund
Tips, skriv ut förkortningar på allmänna forum
Men är inte det för de riktigt svåra fallen? Dvs de som inte blir hjälpta på något annat sätt och risken för att de skadar sig själva är överhängande?Jag har tillbringat typ minst en timme med att läsa om ECT. Trist att de flesta källor som dyker upp är KMR-sidor, det borde finnas oberoende information.
Det känns märkligt - folk som har epilepsi medicineras för att inte få anfall eftersom anfallen kan vara skadliga men en del människor med depression, mani eller psykos får ECT som orsakar ep-anfall för då är det tydligen bra med ep-anfall.
Ja det är elchocker. Jag har också förstått det så att det bara är för de svårast sjuka. I en del andra länder används knappt ECT så hur klarar de det men inte vi...Men är inte det för de riktigt svåra fallen? Dvs de som inte blir hjälpta på något annat sätt och risken för att de skadar sig själva är överhängande?
Dessutom är ju dessa anfall kontrollerade på ett annat sätt än vid epilepsi.
P1 har en/flera dokumentär där bla patienter får berätta hur de upplever det hela.
(För det är väl elchocker vi pratar om här eller )
Läste på en sida att det är förbjudet i Norge men hittade nu en norsk myndighetssida från denna vecka där det står att det ges men inte under tvång.I en del andra länder används knappt ECT så hur klarar de det men inte vi...
Som sagt sök i P1 program. Där finns i alla fall minst ett program. Tror det finns fler som en del i en serie.Ja det är elchocker. Jag har också förstått det så att det bara är för de svårast sjuka. I en del andra länder används knappt ECT så hur klarar de det men inte vi...
Läste på en sida som enligt KMR rekommenderades av en på Socialstyrelsen att elen från en sån apparat kan hålla en 85 watts glödlampa tänd i över 5 sekunder. Vet inte vem som räknat ut det men om Socialstyrelsen hänvisar till det så borde det ju stämma.
http://www.elchocker.se/stark-strom-genom-hjarnan-vid-ect-behandlingar/ tyvärr en KMR-sida men artikeln finns på engelska här: http://www.ect.org/resources/machines.html
Hur menar du med kontrollerade? Man skickar el genom hjärnan Så vitt jag vet finns ingen vetenskaplig forskning på att det är ofarligt.