Tråd för värdelöst vetande - Del 34!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Halsont efter morgonen ute i snöstorm med blött hår och iskalla fingrar. Hoppas att det inte blir värre.

Killen i lyxfällan måste ha haft ngn typ av svårighet....

Berg och Meltzer gör mig på gott humör.

Meeeen dåååå! :rofl::rofl:

Hej tomteburka, lus i lasan

Glass o 'n gankeröra (viktigt att gå NER på slutet!)

Hej tomtebunken, nussen lasan

Glej, glann – dump i rölar

En lick, en tid. Eh, Vicke har?

Eh mucke mössa – vi ska har!

Hej, vi tonk en unt ke buske löran

Hej – Tomten Gunn ska röra!

Hittade en bild som förklarar mig:
10273716_10152410290971639_3267464344562172095_n.jpg

Usch i morgon ska jag till läkaren igen. Bara för att få intyg men jag har ont av miljön. Ska dit efter ett, hade mkt hellre haft en tidig tid.

Jag har tillbringat typ minst en timme med att läsa om ECT. Trist att de flesta källor som dyker upp är KMR-sidor, det borde finnas oberoende information. :cautious:
Det känns märkligt - folk som har epilepsi medicineras för att inte få anfall eftersom anfallen kan vara skadliga men en del människor med depression, mani eller psykos får ECT som orsakar ep-anfall för då är det tydligen bra med ep-anfall. :confused:

Jag har tillbringat typ minst en timme med att läsa om ECT. Trist att de flesta källor som dyker upp är KMR-sidor, det borde finnas oberoende information. :cautious:
Det känns märkligt - folk som har epilepsi medicineras för att inte få anfall eftersom anfallen kan vara skadliga men en del människor med depression, mani eller psykos får ECT som orsakar ep-anfall för då är det tydligen bra med ep-anfall. :confused:
Googlade Kmr, får upp kyrkomusikerns riksförbund:confused:

Tips, skriv ut förkortningar på allmänna forum ;)

Har vård av katt idag. Han är lite mer matintresserad, men lite uttorkad. Han fick behålla räkorna han åt inatt. Kokade fisk och räkor och gav honom spadet - han sörplade i sig 1,5 dl direkt. Han har ätit en del kokr fisk också. Kommer att åka in till veterinären i kväll, men tänker erbjuda honom fiskspad en gång i timmen fram tills dess iallafall.

Googlade Kmr, får upp kyrkomusikerns riksförbund:confused:

Tips, skriv ut förkortningar på allmänna forum ;)
Oh, sorry! :o

KMR är Kommittén för mänskliga rättigheter (engelska: CCHR) som drivs av Scientologerna. KMR anser att all psykiatri är tortyr, psykiska sjukdomar finns inte, ADHD-mediciner är droger, ja alla mediciner som man tar för psykiska besvär är droger och psykiatrin är i konspiration med läkemedelsvärlden som vill att alla ska ha en psykiatrisk diagnos och mera mediciner.

Jag läste på en KMR-sida att psykläkare bara vill att man ska ta mediciner, de vill inte att man ska hitta andra vägar. (Är det därför psykiatrin rekommenderar fysisk aktivitet och utevistelse? :angel: :cautious: )

Men KMR sägs ha hjälpt många som blivit dåligt behandlade inom psykiatrin och det är ju bra, om det stämmer.

Men är inte det för de riktigt svåra fallen? Dvs de som inte blir hjälpta på något annat sätt och risken för att de skadar sig själva är överhängande?

Dessutom är ju dessa anfall kontrollerade på ett annat sätt än vid epilepsi.

P1 har en/flera dokumentär där bla patienter får berätta hur de upplever det hela.

(För det är väl elchocker vi pratar om här eller :o:o)

Men är inte det för de riktigt svåra fallen? Dvs de som inte blir hjälpta på något annat sätt och risken för att de skadar sig själva är överhängande?

Dessutom är ju dessa anfall kontrollerade på ett annat sätt än vid epilepsi.

P1 har en/flera dokumentär där bla patienter får berätta hur de upplever det hela.

(För det är väl elchocker vi pratar om här eller :o:o)
Ja det är elchocker. Jag har också förstått det så att det bara är för de svårast sjuka. I en del andra länder används knappt ECT så hur klarar de det men inte vi...

Läste på en sida som enligt KMR rekommenderades av en på Socialstyrelsen att elen från en sån apparat kan hålla en 85 watts glödlampa tänd i över 5 sekunder. Vet inte vem som räknat ut det men om Socialstyrelsen hänvisar till det så borde det ju stämma.

http://www.elchocker.se/stark-strom-genom-hjarnan-vid-ect-behandlingar/ tyvärr en KMR-sida men artikeln finns på engelska här: http://www.ect.org/resources/machines.html

Hur menar du med kontrollerade? Man skickar el genom hjärnan :crazy: Så vitt jag vet finns ingen vetenskaplig forskning på att det är ofarligt.

Ja det är elchocker. Jag har också förstått det så att det bara är för de svårast sjuka. I en del andra länder används knappt ECT så hur klarar de det men inte vi...

Läste på en sida som enligt KMR rekommenderades av en på Socialstyrelsen att elen från en sån apparat kan hålla en 85 watts glödlampa tänd i över 5 sekunder. Vet inte vem som räknat ut det men om Socialstyrelsen hänvisar till det så borde det ju stämma.

http://www.elchocker.se/stark-strom-genom-hjarnan-vid-ect-behandlingar/ tyvärr en KMR-sida men artikeln finns på engelska här: http://www.ect.org/resources/machines.html

Hur menar du med kontrollerade? Man skickar el genom hjärnan :crazy: Så vitt jag vet finns ingen vetenskaplig forskning på att det är ofarligt.
Som sagt sök i P1 program. Där finns i alla fall minst ett program. Tror det finns fler som en del i en serie.

Du kontrollerar ju strömmen. Längden, styrkan och hur ofta. Epilepsi kommer och går hur det vill.

ETC har fått en hel del dåligt rykte när det missbrukades på 70-talet (?). Men faktum är att det är väldigt effektivt på rätt sorts patienter.

Idag är behandlingen dessutom helt frivillig. Det var den inte i början utan då bestämde läkaren i princip.

Men se om du hittar programmen i P1s arkiv. De jag har hört har varit väldigt bra. Sakliga och tar upp både för och nackdelar. Både från läkare och patienter.

Har man så stora problem att ens läkare föreslår ETC så tycker jag att man absolut skall fundera ordentligt över det.

På rätt patient är det mycket effektivt.

Vad gäller ECT: Det finns ytterst få behandlingar som är helt ofarliga oavsett vad det gäller. Då får man väga riskerna mot fördelarna. På Wikipedia finns en bunt länkar från bla "The Lancet" så nog finns det seriösa studier över riskerna. Vad gäller risk för biverkningar finns det också olika varianter på ETC med tanke på elektrodernas placering osv.

Jag gissar på att många av de sidor som propagerar mot ECT har en bakgrund inom scientologin (alla uppger inte sin bakgrund och filosofi ;)). När det gäller ECT tror jag man måste vara extremt källkritisk, åt båda hållen.

Jag vägrar tro på att en läkare tar till ETC det första den gör men med tanke på att de tillstånd som behandlas med ETC kan vara dödliga i sig förstår jag om man sätter in det när inget annat har hjälpt. Frågan är hur patienter med svåra besvär mår i de länder där man inte använder det? Det är skillnad på att vara vid liv och att leva.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 001
· Visningar
98 955
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Kan inte se att det startats någon ny tråd trots att det är en månad sedan den förra låstes. Ok, skrollar man ner finns det även en...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: Tilly_85
·
Tjatter Här är tråden för sådant som inte fyller någon funktion att veta men som man ändå vill att alla ska veta 😄 Visste ni tex att om man...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 414
Senast: Tarnin
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
88 89 90
Svar
1 792
· Visningar
55 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka