Tråd för värdelöst vetande del 30

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråd för värdelöst vetande del 30

Du tänker ju helt rätt så sett. De ska ju inte ge dig dåligt samvete för att du vet saker de inte vill kännas vid.
Men jag funderar ff över grisslakten, sker det så i Sverige?
För då är deg rätt nytt för mig som har vänner med grisgårdar?

Dessvärre ja, men det är även andra perspektiv på grishanteringen som är i "underkant" som bl.a. de inom EU ser mellan fingrarna. Koldioxid är en av metoderna.
"Vid bedövning får slakteriet fixera grisar med hjälp av bedövningsbox eller hålla fast djurets huvud med trynbrems eller liknande. Mindre djur får hållas fast manuellt. Slakteriet får bedöva grisar med bultpistol, kulvapen, hagelgevär, elektricitet eller koldioxid. Efter utförd bedövning och innan avblodning påbörjas ska slakteriet kontrollera att djuret eller djuren är bedövade. Avblodningen måste påbörjas inom 60 sekunder efter bedövning med skjutvapen eller koldioxid och inom 20 sekunder efter bedövning med elektricitet. Avblodning ska utföras genom att båda halspulsådrorna öppnas. Observera att avblodning alltid måste göras efter att djuret skjutits med bultpistol eller annat vapen, även om köttet inte ska bli livsmedel. Efter avblodning ska slaktaren kontrollera att djuren är döda innan de får gå vidare i slaktprocessen."

Sedan beror det väl på vilket slakteri eller så är det helt enkelt mindre vanligt förekommande i Sverige.

Senast ändrad:

Äsch då, känn dig smickrad :) jag är VÄLDIGT inte tillgänglig och har nog aldrig fått så många förslag som nu (bla 25!-åring som jobbade för mig *yikes*). Är ju trots allt 40-årig kärring.

Den "bästa" raggningen var på en fest jag anordnat för jobbet, jag hade stått och pratat med honom tillsammans med min chef (de hade pratat om sina barn, bådas höll på med sporter) och får tillslut kommentaren att han och hans fru hade ett öppet förhållande *hinthint* O_o det har inte jag var mitt svar :D

Smickrad var jag trots allt, karln var väldigt snygg :p

Hihi jo jag får väl känna mig smickrad även om det inte är mina typer, och jag har ju redan sambo. En annan har nog utfört ett digert dektektivarbete, för en månad sen puffade någon på mig på FB. Inser det var killen från kvällen (Augusti) när jag hjälpte till med serveringen vid ett evenemang. Han skulle fota oss tjejer för vi hade rockabillykläder och han var så trevlig...

Härligt att vara ledig och ligga i sängen:D

Måste tvätta bilen idag eller imorgon, skitig som bara den:cautious:

Så grymt trött, har sovit(legat) i soffan i tv-rummet i natt gör dotra hade en kompis som sov över.
Måste fixa en extra madrass till hennes utdragbara säng.

VV

Så galet kär och lycklig att jag nästan spricker!

Hade glömt hur det känns att ha det så här bra som det är i mitt liv nu. Känslan av att ha fått livet tillbaka. Och vara en familj.

Jag är fantastiskt lyckligt skattad och jag ska vara rädd om det jag har fått och vårda det ömt.

KL

Jag har fått en massa träd fällda på tomten.
SMHI lovar blåsigt väder tio dagar framåt. Morr. Jag skulle behöva elda ris.

Varför skulle jag gå in på lightinthebox:o Slutade med att jag beställt ny väska ( läder) en grön blus och två par leggins 57 kr/st ( 600 nåt annars) och skrapa till akvariet. Blev två presenter med till syrran:) Blir nog påskpresent och till födelsedag.
Det är kul att shoppa!:D

Senast ändrad:

kl

Jag såg en råtta idag!!! :yuck: Den var helt oblyg, nosade vid en husvägg och gick tom emot mig. O_o Jag skyndade iväg, hoppas den inte följde efter... :yuck:

VV

Så galet kär och lycklig att jag nästan spricker!

Hade glömt hur det känns att ha det så här bra som det är i mitt liv nu. Känslan av att ha fått livet tillbaka. Och vara en familj.

Jag är fantastiskt lyckligt skattad och jag ska vara rädd om det jag har fått och vårda det ömt.

Då är vi minst 2!
Skulle iväg idag och hoppträna med dottern + ponny och inser att jag glömt sadel och träns!! :o Sambon hämtar och levererar!! :love:

*KL*

Jag är rastlös.
Vrålförkyld sambo som av förklarliga skäl inte vill så mycket just nu.
Och ute är det snorhalt, även med broddar får man passa sig. Överallt ser det ut som skidskobana.
Kollar på filmsnuttar på youtube avseende dans........men blir ju då givetvis ruskigt danssugen....Dirty Dancing 1 & 2, Dancing with the stars osv...

Tittar på Indiana Jones på 3 an.
Proppat i mig alldeles för mycket snask :o

Jag och sambon har haft lite egentid medans vår söta tjej varit en stund hos mormor och morfar. Och vad gör vi? Jo vi åker och handlar och plockar ut en massa gratissaker..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Här är tråden för sådant som inte fyller någon funktion att veta men som man ändå vill att alla ska veta 😄 Visste ni tex att om man...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 414
Senast: Tarnin
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Mat Jag har sett att frukostmuffins dyker upp som tips i olika trådar, och jag tänker att det är en perfekt grej som mellanmål på språng...
Svar
4
· Visningar
301
Senast: emma-vsm
·
Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
936
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka