Sv: Tråd för Värdelöst Vetande del 28
Tack! Jag behöver lära mig att sluta sätta sån press på mig själv. Man behöver inte ha gjort allt och kunna allt och ha en Bachelor eller Magister innan man är 25...
Det behöver man verkligen inte, även om tiden rullar på så är det ju egentligen bara en själv som man behöver jämföra sig med. Att ta en magister innan man fyllt 25 är det nog få som gör, många är ju betydligt äldre innan de ens börjar läsa, om de ens börjar
Förstår givetvis att du vet detta, men om du på något sätt lyckades komma undan den stress som du själv verkar ge dig själv så skulle det nog underlätta mycket.. Vet själv hur det är när man sätter orimliga krav på sig själv, att man måste klara alla tentor, kurser osv.
När jag läste så stressade jag också upp mig, fick sådan prestationsångest och hamnade till och med i en ond cirkel där det slutade med att jag inte fick något gjort alls... Vilket inte gjorde tankarna om mig själv piggare..
Men sedan så kom jag på något vis fram till att jag skulle ta tag i saker och ting och då inte försöka fixa allt på en gång, man är ju trots allt inte mer än människa
Så jag gjorde upp en plan som passade mig och som gjorde att motivation, ork osv kom tillbaka. Detta i sin tur ledde ju även till att man orkade med annat, som var roligt då man kände sig bättre och kunde ta vara på positiva saker också så att säga.
Nu kanske detta inte riktigt är den situation som du sitter i? Det är ju även så att man kan ju inte göra allt på en gång, väljer man att göra det andra så får man ju kanske prioritera bort annat. Om det blir överväldigande så kan man faktiskt ge sig själv rätten att backa ett steg och justera om lite, vägen ska ju anpassas efter en själv.