Tråd för oss m travhästar i distansen

fallon

Trådstartare
Vad sägs om en tråd där vi samlar oss o frågar om grenspecifik träning, dvs distans, av just travhästar. Vi är många som har sådana och det är många som har frågor kring travare och distans. Och inte en presentationstråd, för det finns redan m travare:-)

Sv: Tråd för oss m travhästar i distansen

Idag blev jag kontaktad av en trevlig kvinna från STC. Det kommer att bli en Ridtravardag i slutet av September i år på Axevalla Travbana i Västergötland. De kommer att visa så många dicipliner som möjligt. Detta för att visa att travarna har ett brett användningsområde.

Anledningen att jag blev kontaktad var Distansritt. Det kommer att bli en 2-3 mila slinga. "Tävlingen" kommer bara att vara öppen för Travare.

Dagen kommer att innehålla både tävlingar, Clinics, hästsportsmässa och trav på kvällen.

Visst låter det travligt trevligt?

Jag var tillfrågad att vara speaker för Distansen. Men jag vet en kvinna i Skövde som har en underbar utstrålning och kan i princip allt om Distans. Hoppas att hon kan och vill vara med på detta arrangemang.

Det låter väldigt bra! :laugh: Hoppas att det blir av,och att man har råd att ta hästen och följa med.
Jag tror mig veta vem kvinnan i Skövde är :D :angel:

Åhh, låter ju jätteroligt med enbart en travardistanstävling! Om det passar i planerna så skulle jag gärna vara med.

Jag hoppar in med några frågor! Har tävlat distans upp till 8 mil innan, på arab, men ska nu eventuellt börja ridträna ett gäng travare(varmblod) som jag tänkte starta lite distanstävlingar med om ägaren samtycker. Har inte ridit travare så långa sträckor förut, mest ridit någon mil och lite snabbjobb.

Travartraven har en tendens att bli lite kantig och lättridningen kräver lite mer av ryttaren och detta anar jag kan bli kämpigt i längden, hur löser ni detta? Tränar ni upp er själva för att orka eller lägger ni massa krut på dressyrträning för att få hästen att röra sig annorlunda?

Travarna som jag ska träna tränas även för travlopp, kan det bli för hårt för dem att göra både och (de som ska ridtränas har inte startat på länge, men ägarens mål är förstås att de ska starta när de är i form). Kan distansträning/tävling vara negativt för deras prestationer på travbanan?

Hur långa distanser har ni/ska ni starta era travare i?

*kl*
Jag undrar lite det samma? Har en travare, som inte "duger" riktigt till travet. Men det går banne mig inte att köra honom trött. Hur motsvarar mängd träningen man ger dem som travare mot en distans ridning?
Jag skulle nämligen vilja hitta någon som vill testa denna hästen till distans. han har hjärt och lung kapacitet utöver det vanliga och är otroligt låg pulsad. Måste vara något till distans ridning. Lägger man han i ett tempo kan han springa det hur länge som helst. Men jag vet inte i vad för tempo man rider när man rider distans.
Hur kommer man i kontakt med folk som rider distans? så jag kan tala om att han finns?

*kl*

Tror inte att distansträning har en menlig inverkan på travarens förmåga att prestera på travet. Tvärtom, man får en häst med mer flås, som inte tröttas lika snabbt. Förutsatt att man låter den trava! Travartraven är något som ska stimuleras även vid ridning. Träna gärna med omväxling. Ett pass kan se ut så här: jogga tio minuter, skritta fem, öka gradvis efter nån/några vecka/or med 15 minuter jogg och skritt fem osv, osv. Ett annat pass kan vara att variera med fartlek, dvs ruscha på kraftigt emellanåt när du rider, så att den får bredda ordentligt. Nästa pass kan vara klättring. Stärker ryggmusklerna mycket bra. Vagngåendet skapar ingen rygg och då är klättringen en bra genväg.
Träna med variation, ingen häst tycker det är stimulerande att nöta med samma varje gång. Men framförallt, låt hästen göra det den är bra på: trava!
Vad gäller ryttaren så lovar jag att benmusklerna kommer att utvecklas i och med denna träning. Lättridning, lättridning och åter lättridning, och ibland två-punkts-sits vid snabbjobben!

När det gäller tempo i ridningen tycker jag att man ligga mellan 10 - 20 km/h. Har man en vältränad travare kan man mycket väl ligga i 20 tempo (obs! inte travets tempoangivelse) utan att behöva skritta alltför mycket emellanåt. Gäller för distanser 50 och 60 km. Dvs milen på en halvtimme.

Senast ändrad av en moderator:

Okej. Nu körs alla våra hästar ca 1,5 mil, varannan dag ca i raskt trav tempo. (vi skrittar en bit när vi vänder eller när vi kört halva vägen) Vi lägger även in snabbjobben (intervaller) och kör då ca 6 intervaller ( beroende på häst) tempot i intervallen beror ju oxå på hästen. Men man kan utgå från att man kör så att de är lagom på bettet och travar okej.
Mellan det så lägger vi in ridträning på de hästar som är i ridbar ålder. Och alla våra hästar tränas från 1½års ålder. låter et som en vettig träning för en distans häst? Hur många längre turer behöver man ta före man kan tävla?

Konditionsmässigt är dina hästar klara för distanstävling, giffan. Men problemet är ju att hållbarhet och styrka under ryttare inte är samma sak. Det behöver byggas upp under längre tid. Men jag vet att det finns flera travare som tävlar både distans och trav samtidigt. Jag har själv köpt två travare nu som tränats för trav, men inte räckt till. Jag tänker börja i år m CR o T50 så får vi se hur de känns.

Vad menar du med att de behöver byggas upp under längre tid?? Hur lång tid är det. Den hästen jag har i åtankarna nu är 6 år.

Jag tror inte heller att distansträning skulle vara negativt för starthästar, det borde väl tvärtom som du säger ge en mer uthållig häst och hållbarheten borde väl stärkas utav långa långsamma träningspass. Tyvärr verkar det som om många travtränare och en del utbildningslitteratur förespråkar korta, snabba arbetspass och att hästarna ska vilas mycket i form.

Här uppe på travskolan wången går vissa hästar inte mer än 3 dagar/veckan i ganska hård träning och resterande dagar vilar de. Utevistelsen är bara några timmar/dag.

Jag tror att svaret du fick syftade på att travhästarna måste få tid att bygga de ryggmuskler som behövs för att bära en ryttare i flera mil, konditionen har de redan.

Passar på att slänga in en fråga till er med starthästar som även tävlas i distans:
Hur tänker ni med utfodringen för hästar som ska prestera i både distans och trav. Man ger ju travhästarna ofta stora mängder kraftfoder och distanshästen vill man få i så stora mängder grovfoder som möjligt. Fortsätter ni att fodra som vanligt eller ändrar ni något i foderstaten?

*kl*
Hur kommer man i kontakt med folk som rider distans? så jag kan tala om att han finns?

Begagnade travare är väldigt svårsålda som du säkert vet, men om hästen har några godkända tävlingar i distans så vet köparen att du har en häst i tävlingskondition som är startklar och har rutin, det tror jag kan locka köpare som vill börja med distansridning men som kanske inte siktar på toppen. Du får kika runt på distansklubbar med hemsidor, där brukar man kunna annonsera.

Hur tänker ni med utfodringen för hästar som ska prestera i både distans och trav. Man ger ju travhästarna ofta stora mängder kraftfoder och distanshästen vill man få i så stora mängder grovfoder som möjligt. Fortsätter ni att fodra som vanligt eller ändrar ni något i foderstaten?
Våra travare äter inte så mkt kraftfoder. Har man bra grovfoder behövs inte kraftfoder i stora givor.

Okej, då skulle jag behöva hitta en ryttare som skulle vilja tävla han då...
Jag tror på honom som distans häst, men inte med mig som ryttare...

Nu har jag hittat en ryttare och hästen är anmäld till en tävling....

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 402
Senast: Sel
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 170
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
39 40 41
Svar
811
· Visningar
24 908
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025