Tråd för er som fått in hö/hösilage

Sv: Tråd för er som fått in hö/hösilage

Nu har jag fått analysen på vårt hösilage. Det var riktigt bra faktiskt!! :laugh:
TS 72 %
Smbrp 54
MJ 8,2
Ca 2,2
P 2,0
Trodde proteinet skulle vara skyhögt med tanke på den tidigar skördetidpunkten, men det blev alldeles lagom, synd bara att där inte blev mer. Vi måste få in en skörd till för att klara hela den kommande vintern.

72% kan vara för torrt för att det ska ensilera men fuktigt nog för att det ska mögla. Den hårda läxan fick jag lära mig förra vintern då plastkillarna var försenade och det torkade för mycket innan det plastades. Hade mögel i så gott som varje bal. I år vågade jag inte chansa utan det blev nog lite blötare än normalt men inget mögel ska det bli i alla fall. Hoppas att det inte blir något mögel i dina balar.

Jag köpte någon enstaka hösilage bal i vintras till inackorderingen, det var mer som plastat hö, det var inget mögel i det? Han som plastar/pressar/säljer grovfoder här brukar ta in det supertorrt och han har aldrig haft något problem med mögel.

Jag köpte någon enstaka hösilage bal i vintras till inackorderingen, det var mer som plastat hö, det var inget mögel i det? Han som plastar/pressar/säljer grovfoder här brukar ta in det supertorrt och han har aldrig haft något problem med mögel.

Det brukar förviss gå att plasta även ganska torrt material men kvaliten blir ofta sämre faktiskt. Risken för mögel ökar om det är för torrt helt enkelt. Nu orkar jag inte leta fram länkar just nu men det finns rapporter från SLU som beskriver detta.

Jag försöker hamna på ca 60% TS men det går ju inte alltid när man anlitar maskinstationer.

Frågan är varför så många hästägare vill ha så torra balar fast det ofta gör att kvaliten blir sämre?

Senast ändrad:

Mina balar låg mellan 78-83% TS och hade då mögel i så gott som varje bal.

Mina balar låg mellan 78-83% TS och hade då mögel i så gott som varje bal.

Det man kan göra är att lägga ännu fler lager plast. Torrt gräs trycker lättare hål på plasten och en torr bale tål syret om möjligt ännu sämre. Sen pressar de flesta pressar balen hårdare ju blötare materialet är vilket gör balen mindre känslig.

Vårat hö har börjat torka på rot.... så det blir nog mest bukfylla.... när det väl börjar regna så ösregnar det hela sommaren till september och då är det ingen näring kvar av det skälet också... :grin:

Nej, problemet var inte hål i plasten för vi hade extra plast utan bara att det var för torrt för att ensileras och för blött för att inget skulle hända i balen.

Det brukar förviss gå att plasta även ganska torrt material men kvaliten blir ofta sämre faktiskt. Risken för mögel ökar om det är för torrt helt enkelt. Nu orkar jag inte leta fram länkar just nu men det finns rapporter från SLU som beskriver detta.

Jag försöker hamna på ca 60% TS men det går ju inte alltid när man anlitar maskinstationer.

Frågan är varför så många hästägare vill ha så torra balar fast det ofta gör att kvaliten blir sämre?

Vårt hösilage låg kring 55% i fjol och vi hade knappt en dålig bal på 50 ton. Året innan 65% och massor med problem. Vad det blir i år kan man bara spekulera om, inget är taget än.

Ja, då måste jag ju vara motvalls.....

Vi fick också in alldeles för torrt hösilage förra året enligt normen och vår vilja, 80 %, alltså i praktiken plastat hö. Av 150 st 350-kg balar, har vi kasserat 2-3 stycken. Vi har aldrig haft så fint hösilage som det gångna året!

Viktigt är väl som någon skrev här ovan att man ger balarna några extra lager plast plus att de är extra hårdpressade.

allt är färdigt sedan två veckor, hösilage för ca 12 hästar.

Det är ganska konstigt att av ganska likvärdigt TS kan det bli både bra och dåliga balar. Förra årets var dåligt som jag skrev ovan men för något år sedan fick jag köpa extra balar och de var faktiskt 84% TS men har aldrig heller haft så fint hösilage. Det var inget fel på det. Perfekt till sista strået. Det som möglade i fjol var pressade med kärnpress och ska vara så hårda som det går att pressa balar. Undras vad det är som gör att det skiljer.

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 380
Senast: Kristall10
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 137
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar