Tråd för er som fått in hö/hösilage

Sv: Tråd för er som fått in hö/hösilage

Jisses, det låter jättemycket!
Hur mycket väger en storbal på ett ungefär?

Du är en av väldigt få som fått in samma mängd som förra året. Vi fick in ca 60% i år jämfört med i fjol. De flesta i Skåne och södra Halland ligger på 50% och har till och med hört med de som fått in 1/3 bara.

Du måste ha vattnat utöver gödningen, eller?

Nej men vi har mycket styv lerjord som håller kvar fukten länge. Sen fick vi 20 mm regn för knappt två veckor sen här i sydvästra Skåne. Även grannarna verkar få bra skördar.

Ja, jösses vad mycket! Var glad för lerjorden!

Här i steniga Småland har vi plastat idag och får in 40% av skörden i år mot förra året.....

lilla pappa slog i torsdags (5/6), vände 2 gånger i fredags å en gång i dag (lördag). har precis fått in det. blev mindre än vanligt men men...ser fint ut i alla fall :D

*kl*

Vi slog 31/5 och pressade/plastade 1/6. Vi fick något torrare än vi önskade.
Vi valde att inte slå alla vallar, utan spara några till bete. Här bränner det hårt men skörden blev något bättre än vi befarat iallafall. Vi fick in 41 maxibal extra hårt pressade mot 102 förra året på första skörd. Vi sätter nu vårt hopp till andra skörd med mycket regn så vi kan gödsla på en vända emellan. Vi har även tur som fått över ca 35 balar sen förra året.

Vi har behov av ganska mycket och vi gör åt ca 2 ton i veckan räknat på hög ts halt.

Gira

Vi pressade och plastade ikväll. Det belv ungefär lika mycket som förra året dvs lite över 60 storbalar på knappt 3 hektar. Om jag inte varit så sparsam med gödningen skulle det kunna blivit mer.

Här ska ni få lite motsats.:crazy:

Vi har helt ekologiskt, inte fått så mkt regn och dessutom ligger våra åkrar höglänt, på berg.

Vi har på 7 ha kört in drygt 10 ton hö, alltså ca 5 rundbalar/ha. Fjuttigt, men kvaliten på höet är bra.

Våra marker tål hur mycket regn som helst, det blir aldrig vattensjukt.

Vi körde in närmare 8 ton småbalar igår. Det ser jättefint ut, jag har skickat in ett prov till analys idag.

*hugger en knapp*

Vi pressade vårt hösilage idag, på 3,5ha fick vi in 20st 300kg's balar. Det är exakt 50% av förra årets skörd. Det blev nog väldans kraftigt. Skördat 2veckor tidigare än vanligt, eftersom vi inte vågat vänta.

*hugger en knapp*

Vi pressade vårt hösilage idag, på 3,5ha fick vi in 20st 300kg's balar. Det är exakt 50% av förra årets skörd. Det blev nog väldans kraftigt. Skördat 2veckor tidigare än vanligt, eftersom vi inte vågat vänta.

Hrrm.. Tillfällig sinnesförvirring:o ska vara 2.5ha:laugh:
*värmen*

Tog in det sista idag. Fick ihop ca 4 ton hö på 2,75 ha...och det är ändå en bråkdel av vad vi fick in förra året. Då tog vi visserligen silage p.g.a. vädret med rätt lågt ts, ca 50%. Fick ihop 52 balar a' 400-450 kg (130 cm diameter)...men det var extremt med klöver det året...nästan inget i år. Fick sälja 42 av balarna så jag fick igen inköpet av slåttermaskin, löspress och hövändare;)...samt kostnaden för att anlita för rundbalning och plastning.

Ska skicka in analys i veckan. Klara mina två hästar lätt på dessa 4 ton...:D

kl

YiiihaAAA VAD DET REGNAR!!!!!! just nu i nordvästra Skåne. Förhoppningsvis räcker det till mer hö.

konstigt, fick höra att om man gör hösilage tidigt är det bra för hästarna. men tar men det som andraskörd då blir det mkt mer näringsrikt och "fint" så det skall hellre får/kor ha?.

jag har alltid trott att ju tidigare destå mer näringsrikt.?!

Som jag har förstått det efter att ha talat med många som skördar hö så ska hästar helst inte ha alltför tidigt skördat eftersom det är fiberfattigt. Däremot är det mycket näringsrikt. Det kan det vara senare skördat också. Beror på när man tagit det.

Det första lämpar sig för kor eller för hästar som kräver mycket protein, exvis fölston och äldre hästar men då ska man kanske ha halm? Strajder, är du där?

Vi har precis buntat hösilage och tagit in hö. Det kommer att bli ett dyrt år detta! 6 stora buntar hösilage och 3 släpkärror hö (vet inte vad höet vägde) och då har vi även lånat ett gärde av grannen för att få ihop det. Vi har visserligen bara 4 hästar men det kommer med all säkerhet bli till att köpa grovfoder om det inte blir en riktigt bra andraskörd i år. Man får ju hoppas!

Som jag har förstått det efter att ha talat med många som skördar hö så ska hästar helst inte ha alltför tidigt skördat eftersom det är fiberfattigt. Däremot är det mycket näringsrikt. Det kan det vara senare skördat också. Beror på när man tagit det.

Det första lämpar sig för kor eller för hästar som kräver mycket protein, exvis fölston och äldre hästar men då ska man kanske ha halm? Strajder, är du där?
Nu beror det inte bara på skördetidpunkt i almanackan hur höet blir. Vallfrösammansättningen spelar stor roll för fiberinnehåll och energi. "Lättast" att styra är annars proteinhalten som framför allt beror på när i vallens mognad man slår och mängden gödning man ger. Flera analyslaboratorier anger numera NDF (Neutral Detergent Fiber) som traditionellt har varit ko-böndernas information. NDF ger dock en viss vägledning när det gäller hästar också. Värdet på NDF stiger när vallen börjar gå i ax och de riktvärden som jag sett talar om NDF mellan 550-650 g/kg TS som "bra" för hästar. Blir fiberhalten lägre så äter hästarna upp fodret för snabbt och blir det högre så hinner de inte få i sig tillräcklig mängd näring (det blir då mer som halm).

Man tackar för ett bra svar:bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 380
Senast: Kristall10
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 137
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar