Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jisses, det låter jättemycket!
Hur mycket väger en storbal på ett ungefär?
Du måste ha vattnat utöver gödningen, eller?
Vi pressade och plastade ikväll. Det belv ungefär lika mycket som förra året dvs lite över 60 storbalar på knappt 3 hektar. Om jag inte varit så sparsam med gödningen skulle det kunna blivit mer.
*hugger en knapp*
Vi pressade vårt hösilage idag, på 3,5ha fick vi in 20st 300kg's balar. Det är exakt 50% av förra årets skörd. Det blev nog väldans kraftigt. Skördat 2veckor tidigare än vanligt, eftersom vi inte vågat vänta.
Nu beror det inte bara på skördetidpunkt i almanackan hur höet blir. Vallfrösammansättningen spelar stor roll för fiberinnehåll och energi. "Lättast" att styra är annars proteinhalten som framför allt beror på när i vallens mognad man slår och mängden gödning man ger. Flera analyslaboratorier anger numera NDF (Neutral Detergent Fiber) som traditionellt har varit ko-böndernas information. NDF ger dock en viss vägledning när det gäller hästar också. Värdet på NDF stiger när vallen börjar gå i ax och de riktvärden som jag sett talar om NDF mellan 550-650 g/kg TS som "bra" för hästar. Blir fiberhalten lägre så äter hästarna upp fodret för snabbt och blir det högre så hinner de inte få i sig tillräcklig mängd näring (det blir då mer som halm).Som jag har förstått det efter att ha talat med många som skördar hö så ska hästar helst inte ha alltför tidigt skördat eftersom det är fiberfattigt. Däremot är det mycket näringsrikt. Det kan det vara senare skördat också. Beror på när man tagit det.
Det första lämpar sig för kor eller för hästar som kräver mycket protein, exvis fölston och äldre hästar men då ska man kanske ha halm? Strajder, är du där?