Tråd för er som fått in hö/hösilage

H

hästig

Tänkte att det kunde vara kul med en tråd för er som är mitt uppe i hö/hösilage körningen eller när ni nu får in det. Med torkan i södra Sverige lär det nog komma in tidigare än på väldigt många år. Ni kan väl berätta hur det gick och vad ni fick för värde etc. när ni analyserat det.

Sv: Tråd för er som fått in hö/hösilage

MIn granne har börjat hugga sitt ko-silage idag. Andra grannen högg för ett par dagar sedan.

Plats Sjöbo, Skåne....

/KT

Vi slog i går fm och har vänt en gång idag,hoppas kunna köra in hö på söndag :laugh:
plats skaraborg norr

Våra grannar slår för ko/får just nu. Kvoterna (protein/energi) ligger dock för högt för oss ännu. Vi följer analysresultaten på http://www.freefarm.se/vall/ med spänning! Ger bra prognos både vad gäller tid och uppfattning om näringsvärden.

Funderade på att hugga i helgen men pratade med killen som plastar och han tyckte att det blir för höga värde för häst just nu. Får väl vänta fast att det har börjat torka på vissa ställen på vallen. Min mardröm är att det blir som förra sommaren då det var varmt och soligt fram till första veckan i Juni och sen att det ösregnade i en månad framåt.

Vi ska börja slå ut till korna om en dryg vecka, och sedan till hästarna. Bor som synes i norrland, men det går undan när det växer dygnet runt. :laugh: Skulle bara behöva en regnskvätt åxå, får se om det kommer i helgen.

Kicki :laugh:

Vi ska ta ensilage till högpresterande svårfödda fullblodshästar och dräktiga ston. Hur vill man då att värdena ska se ut när man skördar? (Ganska högt protein är alltså okej)

Är helt nybörjare på att göra - är bara van vid att köpa och läsa analyser på färdigt foder...

Nu har jag huggt mitt idag. Vissa delar är helt söndertorkade så ska stränga det direkt idag medans på vissa ställen är det hyfsat långt så där får man kanske vända 1 gång. Ska plasta på Onsdag morgon. Ska bli intressant och se hur mycket mindre vi får in i år.

Högg vårt gräs för några dagar sedan till korna. Ska pressas i morgon. Ser kanonfint ut men lite tunt bitvis.

Våra första 4:a ton småbalshö är under tak nu :banana::banana:
Hoppas ha resten inne senast torsdag.
Dom kvarvarande fälten ser lite si o så ut,tunnt här o var och jätte välväxt på vissa valda delar (1:a års vall) men inget att göra för väntar vi längre så kommer det torka bort.
Frågan är väl om det blir något bete till fölstona och deras bebisar

*kl
Fick in första skörden idag. Det blev inte så mycket men förmodligen är värdena rejält höga vilket behövs för våra svårfödda fullblod.

Vi slog för hösilage igår och ska försöka få in de första höt i helgen.

Mitt plastas imorgon. Kollade väderprognosen och 0% chans att det kommer någon nederbörd på 5 dagar. Man slipper i alla fall oroa sig för att det ska regna på det.

Slog halva vårt fält idag och andra halvan slås imorgon. I övermorgon börjar plastningen!

Som sagt - Skönt att slippa vara nervös för regn iaf :D

Allt är plastat och inkört och vi fick bara in hälften mot vad vi fick förra året. Jag kommer inte att ha tillräckligt att sälja till alla mina vanliga kunder. Känns tråkigt och inte ha så att det räcker till alla.

Räknade precis ut kostnaderna per bal och de är skyhöga. Bara plast, gödning och diesel (inkl moms) ligger på 347:- för 120 cm balar och 250:- för 100 cm balar. Sen vill man ju helst ha något för allt arbete, själva gräset, alla maskiner och reparationer. Ska man ta vettigt betalt så att det lönar sig kommer ju priset på hösilage att bli otroligt högt. Tycker synd om mina kunder men man kan ju inte sälja med förlust heller. Synd att vädret ställer till det så. Antingen för torrt eller för blött.

Här finna ännu knappt något o slå, torkan har slagit ut tillväxten. Bönderna här har fått ut ca 20% av en normal 1:a skörd

Här är det ca 60% av normalskörd har jag hört från flera håll, men det som kommer in ser bra ut. Det blir en dyr säsong om detta fortsätter.

Vi plastade vårt i helgen och sparade lite till hö som vi tog in i måndags. Mängden blev knappt hälften av vad vi fick förra året, men då var det väl extremt bra har jag för mig. Hoppas på regn snart så vi hinner få in en andra skörd. Har skickat på analys och väntar reslutatet i början av nästa vecka. Befarar att det är skyhöga värden med tanke på hur tidigt vi högg.....men vad var där att välja på i denna torka:(

Vi pressade och plastade ikväll. Det belv ungefär lika mycket som förra året dvs lite över 60 storbalar på knappt 3 hektar. Om jag inte varit så sparsam med gödningen skulle det kunna blivit mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 380
Senast: Kristall10
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 137
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar