Träckprov

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Arablife
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 245
Sv: Träckprov

Boj:

Hur många ggr avmaskar man hästar ungefär? Alla gör olika och jag vet inte vad som är bäst. Har börjat med att köpa Träcksprovsasken på Apoteket, tycker den är smidig och skönt och veta om man verkligen behöver avmaska eller ej.

Vissa avmaskar, vår, sommar, höst och vinter, vissa bara vår och höst, sen kan andra avmaska flera ggr/år oxå.

Men just detta med träckprovet då, hur många ggr ungefär? Är det bra och ta ett sådant vår, höst, vinter, sommar?

Lika ofta som man tänker avmaska.:)

Men... Va?:confused:
Man skickar väll in träckprov i förebyggande syfte för att kolla om hästen har mask? Man har väll inget avmaskningsschema som man följer och avmaskar hästen även om den inte har mask?

Förstår inte riktigt hur du menade nu?:(

På tråden "ALL mask" är en tjej som är kanon duktig på avmaskning och dyl. och hon är oxå mycket vänlig att svara på våra frågor. Hör med henne.

Lycka till!

Enligt SVA som vi har haft kontakt med, så har vi tagit träckprov 2 ggr per år och avmaskat därefter vid behov. Men dessa är gäller våra förutsättningar med den tillgång på hagar etc, samt att alla våra hästar varit nollade vid samtliga provtagningar de sista gångerna.

Ett träckprov är inte förebyggande, man får bara reda på om och vad. Ett träckprov görs för att veta om avmaskning är nödvändig, så träckprov kan tas i samma omfattning innan en avmaskning sker.

På tråden "ALL mask" är en tjej som är kanon duktig på avmaskning och dyl. och hon är oxå mycket vänlig att svara på våra frågor. Hör med henne.

Lycka till!

Ok! Tack så mycket :) ska kolla med henne sen. Tror jag vet vem du menar!

Jag gör såhär:

På våren provas alla hästar. De som nollar för första gången tar jag nytt prov på på hösten, övriga nollor väntar till nästa vår igen.

Nya hästar får också två ggr första året även om de nollar.

Föl och unghästar får också ett extraprov i januari för att kolla spolmasken.

Jamen där är ju tjejen på All mask tråden!
Det var madick som jag menade.

Madick, du verkar enastående!

Ha en bra dag!
Mirja

Okej, då blir det tidigare prov för oss alltså. Gräshage och ofta tidig vår då vi bor i Halland. Fast 2006 hade vi SEN vår, snön låg jättelänge.

Är inte avmaskning till för att förebygga mask också?:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 404
Senast: lundsbo
·
Hästvård Pga av mitt snurr har jag nu lagt hästarnas träckprov på posten men inser nu att det är fredag!!! En hel helg innan det åker vidare till...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Troll
·
Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
846
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 552
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka