Avmaskning trots nollat träckprov?

Kapar tråden lite!

Jag och två till från stallet ska flytta våra hästar på bete till ett annat stall 17/6. Min hade mycket mask vid träckprovet i början av maj så jag avmaskade direkt då och gjorde sedan en efterkontroll som visade under 25. Behöver jag ändå avmaska 4 dygn innan flytten? Eller gäller det bara för dom som inte avmaskat ännu?

Förstår mig inte riktigt på allt det här 🫣
Lite beroende på vad du avmaskat med så tar det larver i lite olika stadier samt vuxna maskar (gäller enbart lilla blodmasken). Så om du hade lite skapligt med mask så behöver hästen avmaskas en gång till när larverna du inte fick med i avmaskningen vuxit till sig och blivit påverkbara av maskmedel. Så om du använder ivermectin så avmaska igen efter ca 7-8 v för att få bort de som var för små för att påverka vid förra avmaskningen.
För stora blodmasken tar det 5-6 månader efter att hästen infekteras innan de maskarna vuxit upp och börjar utsöndra nya ägg så där är det lugnt över sommaren.
 
Svarar er alla:

Hon avmaskades med cydectin och ska få nästa spruta 12v efter den första. Hon hade endast små blodmaskar.

Stallägaren sa åt oss att avmaska 4 dagar innan betessläpp, men eftersom min hade mycket mask gjorde jag det direkt. De andra har väntat och gör det 4 dygn innan. Min fråga är mer - behöver jag avmaska igen om 2v? Stallägaren kommer säga ja, men som sagt, behövs det igen när jag gjorde det såpass nyligen? Tänker på resistensutvecklingen.
 
Svarar er alla:

Hon avmaskades med cydectin och ska få nästa spruta 12v efter den första. Hon hade endast små blodmaskar.

Stallägaren sa åt oss att avmaska 4 dagar innan betessläpp, men eftersom min hade mycket mask gjorde jag det direkt. De andra har väntat och gör det 4 dygn innan. Min fråga är mer - behöver jag avmaska igen om 2v? Stallägaren kommer säga ja, men som sagt, behövs det igen när jag gjorde det såpass nyligen? Tänker på resistensutvecklingen.
Ja, eftersom du avmaskade så långt innan så hinner hästen plocka upp nya parasiter innan bytet av hage/ stall.
 
Svarar er alla:

Hon avmaskades med cydectin och ska få nästa spruta 12v efter den första. Hon hade endast små blodmaskar.

Stallägaren sa åt oss att avmaska 4 dagar innan betessläpp, men eftersom min hade mycket mask gjorde jag det direkt. De andra har väntat och gör det 4 dygn innan. Min fråga är mer - behöver jag avmaska igen om 2v? Stallägaren kommer säga ja, men som sagt, behövs det igen när jag gjorde det såpass nyligen? Tänker på resistensutvecklingen.
Nyfiken på veterinären som rekommenderade avmaskning så lång tid innan betet hade för argument?
 
Nyfiken på veterinären som rekommenderade avmaskning så lång tid innan betet hade för argument?
Det är ju inte säkert veterinären hade information om det etc. Normalt så tar man träckprov, vet får resultatet och rekommenderar avmaskning utifrån det.

Och för all del vill man ju skydda vinterhagar där det är/blir gräs med. Däremot skulle man kunnat välja medel osv och diskutera kring just betessläpp om det var känt då.
 
Det är ju inte säkert veterinären hade information om det etc. Normalt så tar man träckprov, vet får resultatet och rekommenderar avmaskning utifrån det.

Och för all del vill man ju skydda vinterhagar där det är/blir gräs med. Däremot skulle man kunnat välja medel osv och diskutera kring just betessläpp om det var känt då.

Precis. Man måste ju diskutera hela bilden.
 
Det är ju inte säkert veterinären hade information om det etc. Normalt så tar man träckprov, vet får resultatet och rekommenderar avmaskning utifrån det.

Och för all del vill man ju skydda vinterhagar där det är/blir gräs med. Däremot skulle man kunnat välja medel osv och diskutera kring just betessläpp om det var känt då.
Måste ju funnits en tanke med det från något håll att avmaska så tidigt.
 
Då var det säkert mitt fel att det blev som det blev.

Jag tog träckprov, fick resultatet, skickade till vet och avmaskade direkt pga skyhöga värden. Vet. visste ingenting om betessläpp och jag tog inte ens upp det.

Det enda jag tänkte på var att inte låta hästen gå en dag till med all den masken.
 
Berättade om betessläppet efter vet skrivit ut recept och hon sa att jag kunde vänta med att ge sprutan till 4 dagar innan men då hade jag redan hunnit ge hästen den.

Fick ett snällare medel (noromectin) efter att jag förklarat alltihopa.

Så japp, jag är skyldig till krånglet/ovetenskapen! Min fråga var mer om det behövdes avmaskas igen innan betet när hon nyligen fått, men då är svaret ja alltså?
 
Då var det säkert mitt fel att det blev som det blev.

Jag tog träckprov, fick resultatet, skickade till vet och avmaskade direkt pga skyhöga värden. Vet. visste ingenting om betessläpp och jag tog inte ens upp det.

Det enda jag tänkte på var att inte låta hästen gå en dag till med all den masken.
Jag tänker att jag hade gjort lika som du. Och eftersom du ska avmaska igen så har det ingen betydelse. Dock hade jag dragit ner på intervallet en vecka eller två så man säkert hinner ta larverna innan de hinner bli färdigutvecklade masker i hästens mage (dvs de larver som var i så tidigt larvstadie så avmaskningen inte tog dessa).

Det är viktigt att du avmaskar en andra gång annars är det ogjort arbete eftersom att en avmaskning inte tar alla larvstadier (cydectin tar ett larvstade mer än ivermektin så efter dessa två avmaskningar är du av med det hästen hade). Jag hade tagit ett nytt prov i höst för att se att det inte brakar iväg igen.

Hästen behöver alltså inte avmaskas förrän efter typ 10 v efter cydectinet men den avmaskningen är lika viktig som den första.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 887
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
7 083
Senast: Caoimhe
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp