Träckprov- Madick och andra, se hit!!

via

Trådstartare
Jag är ju en sådan som anser att själv är bäste dräng.... Hur görs en träckprovsanalys rent praktiskt. Skulle jag själv kunna räkna ägg med Bürkerkammare och mikroskop, eller vilken teknisk utrustning behövs? Mikroskop har jag, och Bürkerkammare kostar några hundra...:idea:

Sv: Träckprov- Madick och andra, se hit!!

Vill du kunna räkna EPG behöver du en McMaster slide som innehåller två kammare som rymmer 0,15 ml. Räknar man då i båda får man fram hur mycket ägg hästen har, dvs hittar du 3 ägg så är det 1% av vad hästen har, dvs 300 EPG. Då gör du enligt nedan.

Mättad NaCl 26 ml och sen i med 4 ml träck. Blanda väl! Sila genom t.ex. the-sil för att få bort större partiklar. Blanda väl och sug sen upp 1ml (äggen börjar flyta så snart du slutar blanda, så man får vara lite snabb). Droppa ner i båda "kammarna tills de är fulla, vänta 2 min, titta sen med 100x. Äggen flyter upp till ytan, och kan du se rutsystemets linjer så har du rätt fokus. Annars ser du inte äggen.

Vill du bara se OM hästen har så borde man kunna titta med vad som helst. Alltså suga upp från ytan av blandningen och lägga på vanligt mikroskopglas. Men det vet jag inget om (men skulle gärna prova!)

Sen kan det ju vara bra att veta hur äggen ser ut! Spolmaskägg är runda, blodmaskägg är mer ovala, och bandmaskägg är liksom trekantiga. Varning för luftbubblor som om man inte tänker sig för kan misstas för spolmaskägg.

Är jag vilse hoppas jag att någon korrigerar mig!! Det var ett tag sen jag såg det här.

Tack så väldigt mycket för ditt utförliga svar! Tyvärr sket det sig direkt, för den största förstoring jag har på mitt microskop är 60 ggr.
OM jag nu skulle få för mig att uppgradera mig på mikroskopfronten, vet du var man kan få tag på mc master slide? Jag googlade lite, men kunde inte hitta någon.

Hm... Jag börjar fundera på om jag är lite puckad i huvudet....
På mitt mikroskop står det en 5:a på okularet. Betyder det att man ska multiplicera förstoringen med 5? I så fall, kan jag få 100x förstoring, eftersom jag har bl a 20x.... Någon som kan detta med miroskop?
Och nej, jag kan inte kolla med tillverkaren, eftersom detta är ett gammalt ryskt(!) mikroskop, inhandlat på Tradera.:)

Jo, det ska räcka! 100x var beskrivet som 10x10, men 5x20 måste ju funka lika bra, eller?

Tackar! Då ska vi se om jag lyckas beställa en då!

Senast ändrad:

I natt vaknade jag och insåg att jag gjort en tankevurpa vad gäller räknandet (att ingen reagerat!).

Vi använde ju 4g träck, och svaret ges i 1g träck, alltså måste resultat man får av räkningen delas med 4. 3 ägg blir alltså 3x100/4, dvs 75 EPG.

Varje ägg hittat = 25 ägg per gram träck om man använder båda kammrarna (=0,3ml).

Jag bryr mig inte om att räkna (inte min grej) men i analyserna har jag aldrig sett 25 som värde. Det har alltid varit 50- eller 100-tal.
Alltså från 0 epg - 50 epg - 100 epg - 200 epg - osv
Eller använder labbet en kammare då?
(egentligen helt "värdelöst vetande" för mig, men lite kul att veta ändå :))

Jag bryr mig inte om att räkna (inte min grej) men i analyserna har jag aldrig sett 25 som värde. Det har alltid varit 50- eller 100-tal.

Räkningen är ju ingen exakt vetenskap precis, så jag kan tänka mig att man jämnar ut lite. Hittar man bara ett ägg t.ex. så är det "omätbart". Jag skulle som lab assistent avrunda uppåt.

Att jag inte reagerat är inte så konstigt. Jag är sifferallergiker... (=Så fort jag ser siffror kopplar min hjärna ur sig. Seciellt om någon varit så vänlig som du var, och gjort uträkningen åt mig.):D

Tiotal kör Vidilab med i alla fall, valacken har haft både 60 EPG och 40 EPG nämligen. Däremot när det varit 'högre siffror' har det varit jämna 50-tal, om det är för det varit just t ex 1200 och inte 1210, eller 550 och inte 540 eller om de avrundar till jämna 50-tal då vet jag inte.

Härligt initiativ!! Hade aldrig kommit på tanken att kolla själv! Återkom gärna med hur det gick =)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 595
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 853
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 599
Senast: Snurrfian
·
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 777
Senast: FannyN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare