Träckprov hjälp någon!

gejsa

Trådstartare
Vi har i dag fått svar från våra 6 hästar i stallet ang träckprov. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa oss. Vet inte vem och om det behövs att avmaska någon.

Häst 1 har 450 EPG (per gram träck) är 21 år.
Häst 2 har 0 " är 12 år.
Häst 3 har 30 " och är 4 år.
Häst 4 har 100 " och är 3 år.
Häst 5 har 30 " och är 9 år.
Häst 6 har 550 " och är 20 år.

Häst 1,3 och 4 går i samma hage.
Häst 2 går ensam.
Häst 5 går ensam men har flyttat för 2 veckor sedan till hagen som häst 6 hade i vinter.
Häst 6 går ensam i häst 5;s hage.

Vilka behöver vi avmaska? Någon kunnig som kan detta. Tycker det är lite dyrt att ringa veterinären och betala 10 kr per minut.

Vidilab har satt odling eftersom vi hade så pass mycket på två hästar.
Jättetacksam för svar. :love:
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

De med 0 och 30 behöver ni inte avmaska, förrutom sista avmaskningen med ivermectin om ni ser styngflugan.

Övriga kan ni köra valfritt medel på, med medlets intervall hela sommaren. Nytt prov nästa vår.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Så du tycker alltså dom två med höga värden och även den med 100?
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Inga fler som är kunniga? Har fått mejl från en som vill vara anonym (tror jag iaf). Hon skrev endast dom två med dom höga värdena. Det sa nämligen även min hovslagare också.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Eftersom den med 100 bara är 3 år skulle jag hjälpa den ett år till med avmaskning.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Sticker in en fråga; hur lång väntetid är det på resultatet av ett träckprov? Funderar på att göra ett på min dam...
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Det beror på när du skickar in det, men om du ser till att du lägger det på lådan mån-ons (tror jag det var) och innan dom tömt lådan så får du svar på mailen dagen efter, fick jag, väldigt smidigt!!
Men allt står i broschyren man får med i kolla masken lådan!

Lägger in en fråga också: Min häst hade 60/0/0 avmaskas eller inte?
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Okej, tack! Har inte köpt något prov ännu, har ingen Granngården här... Var mer kan man köpa det?
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Apoteket! ca 280:-
Köp ett och posta på tex måndag och så får du svaret på tisdagen!
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Inte avmaska en häst med 60 om det inte är speciella omständigheter...
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Cowgirls skrev:
Varför inte ringa din veterinär och fråga??
Och det rådet ger du utan att veta vad hennes veterinär har parasitologikunskaper... Du skulle bara veta vilka ytterst mystiska råd man kan få från veterinärer när det gäller avmaskning.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Själv hade jag inte tvekat att kontakta min veterinär, men vi har ju alla olika erfarenheter, eller hur?

Det är väl upp till "gejsa" att göra den bedömningen själv!
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Vilket är hemskt, att man inte kan lita på att veterinären man anlitar KAN det man frågar om... och om den inte gör det så låtsas den kunna istället för att säga till att den behöver kolla upp det eller liknande...
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Håller med dig. Man hoppas ju att veterinärer kan det man vill ha hjälp med.

Jag gjorde träckprov på min pålla i veckan. När jag fick resultatet så fanns det ett namn och telefonnummer till en veterinär om man hade frågor ang avmaskning. Fanns inget sådant på ditt (gejsa) provsvar?
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Du får svar på ett dygn. :rofl:
Jag tog träckprov i måndags och skickade det med lantbrevbäraren. (han skulle bara vetat vad det var i det stora brevet) :smirk:
Nåja, har man en mejladress så skriver man den. Dagen efter ca 15.30 så fick jag ett mejl med alla provsvaren. Jättesnabbt.
Dagen efter kom fakturan. :( Inte fullt så lika populärt.
Med odlingsprov som jag får svar på om 14 dagar så kostade det 1444 kr för 6 hästar.

Du kan skriva ut en följesedel på vidilabs hemsida. Lägg träck i en försluten plastpåse, skriv namn och ålder på varje häst,s påse. Skicka det i ett kuvert. Så gjorde jag det var smidigt och lätt.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Jag väntar på fler som kan lite om träckprov. Alexandra W brukar vara duktig på sånt bla.
Varför frågar du det?
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Jag har gjort det. Tror inte att han är så duktig på detta.
Man tar ju träckprov för att se om man överhuvudtaget ska avmaska. För att dom kan bli resistena och man förstör jorden i marken. Och lite mask har ju hästar jämt. Det går ju inte att ta bort helt. Då måste man vara väldigt duktig på att ta bort träck nästan varje dag i hagen. Vilket inte jag är iaf.

Han sa att alla som hade lite skulle avmaskas för min hages skull. Men dom som har 30 och 100 var jag tveksam till.
Bl a för att den som har 100 blir väldigt dålig av avmaskningen. Den är ju lös i magen jämt vintertid. Har haft en lång, lång tråd ang detta. Var då i kontakt med Alexandra W här och hon sa att det var bättre att ta träckprov och se om jag måste avmaska honom och en annan häst på våren. Till hösten måste jag nog det för vi har ju ofta stygnflugan här som lägger ägg på benen på hästarna.

Sedan så måste vi ha dom någon timma i flera dagar och sedan utöka timmarna i flera veckor när vi släpper dom i sommarhagen. Var är dom under tiden? Jo, i vinterhagen. Så dom kommer ju till sin smittade vinterhage i flera veckor till. Hur går man tillväga då? Det är ett svårt fall.

Men i går kväll så avmaskade vi iaf dom två som hade mest ägg.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 566
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp