Träckprov hjälp någon!

Sv: Träckprov hjälp någon!

Då tycker jag inte att du behöver avmaska. Eftersom ingen ska stå där på några år efteråt. Tyckte bara att det var synd om det var parasitfritt. Men 60 är ju väldigt lite så...
Ang väckning så är det ju det man gör på vintern när man avmaskar. Då ligger äggen och vilar i hästens kropp. Då ska man bara avmaska om man måste. Vad jag förstår iaf.
Rätta mig om jag har fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Träckprov hjälp någon!

De flesta anser att folk svarar spydigt här på Buke. Vanligt fenomen. Frågan är då..varför i hela friden ska man vara spydig för ?? Finns NOLL anledning.

Ursäkten godtas..
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

carinah skrev:
Hon sa bla där också att styngflugan inte alls är direkt skadlig för hästen. Och att den numer är relativt ovanlig. Så hysterien att avmaska för styngfluga innan vintern inte alls är nödvändig.
Min egen erfarenhet är också att man på 80 talet ofta såg st. flugans ägg på var och varannan häst.
Men sen dess är det sällan man ser den.
Såg i o f ägg på en häst förra sommaren.
Styngflugan VAR väldigt ovanlig, men den kommer tillbaka mer och mer.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Andrea1 skrev:
Jo jag förstår hur du menar, men eftersom det är min hage och det ska inte gå hästar där nåmer någonsin, så känns det dumt att avmaska henne i så att säga "onödan" eller tänker jag helt fel nu?

Är det inte risk att väcka upp en massa parasiter? Och ju mer man avmaskar ju större risk att dom blir immun? Har jag lärt mig iaf...
Du har helt rätt i allting!

Varje gång man avmaskar så bereder man plats för nya maskar att "mogna", har man otur vaknar fler än man gjorde sig av med.

Din häst skulle jag inte avmaska.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

lånar knapp

Slänger in en fråga jag med. Min häst är fem år, han fick EPG 600. Odlingsprov är satt. Vad ska jag avmaska med, vilket intervall? Han kommer gå i gräshage där det inte gått djur på flera år så den är helt parasitfri. Ägaren till hästen han går med har inte tagit prov och vill inte göra det heller, är det rimligt att tro att de behöver avmaskas lika? Den hästen är 20 år. De har gått tillsammans i olika hagar i tre års tid nu.

Är helt vilse i avmaskningsdjungeln och skulle behöva råd...
Tacksam för hjälp
//Jazza
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

En gammal häst utan träckprov skulle jag absolut avmaska. Vilket medel ni väljer spelar ingen större roll, bestäm er för det preparat ni tycker passar er bäst och håll intervallet hela sommaren.

Banminth, Fyrantel = var 4e vecka
Ivomec, Eraquell, Bimectin, Noromectin = var 8e vecka
Cydectin = var 12e vecka

Avmaskningen är för att hålla bort smittan. Om ni väljer något av de första och har styngfluga på hösten behöver ni ta en från "mittengruppen" i ca oktober för att komma åt den.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Tack för svar
Blir nog medlet med längst intervall. Om vi inte hittar styngflugeägg på benen behöver vi alltså inte maska mot dem? Har inte sett några på säkert 8-10 år men en del i stallet tycker att man ska ta dem "utifall att"... Svårt att veta hur man ska göra när det ibland är många hästar som delar på hagarna..
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Om ingen sett styngflugeägg finns det ju inget att avmaska mot. Men väljer ni Cydectin så är det lugnt, den tar också styngflugelarver.

Gå ihop flera stycken och få recept på hel förpackning så blir det billigare (oavsett vilket medel ni väljer!).
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 566
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp