Träckprov hjälp någon!

Sv: Träckprov hjälp någon!

Jag tycker inte att du ska avmaska. Om det är över 300 så ska man det. Enl en som mejlat mig som varit på föreläsning. Annars inte.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Tack! Försluten plastpåse, typ ziplock eller?
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Fel namn. Det var Magdalena här på forumet som jag har pratat med.:rofl:
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Jag knöt ihop påsarna bara. Men har du fler hästar så glöm inte att skriva namn på varje påse också.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Se där, nu kommer det fram mer uppgifter! Om den med 100 blir dålig i magen så behöver du inte avmaska. Hade det varit min friska 3 åring så hade jag avmaskat, men blir den dålig så skulle jag inte göra det.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Helst ska du använda sk blixlåspåsar...dvs återförslutningsbara. Men nog måste du väl ha tillgång till ett apotek där du bor ? då är det väl enklare att köpa kollamasken.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Ok! Då börjar jag känna mig mer lugn igen. Då har vi gjort rätt. Ska släppa dom på lördag någon/några timmar per dag i ett par veckor för att vänja dom succesivt. Dom ska ändå inte få gå jämt eftersom vi har tex 2 fjordingar här som är tjocka innan betet redan.

Lite svårt är det när dom ändå ska gå i vinterhagen.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Jo, men har man flera hästar så blir det billigare med vidilab. Det var bara dom två första hästarna som var normalpris sedan blev det billigare.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Ja det vet jag väl, men jag kunde ju inte veta att hon hade fler än 1 häst. Det lät mest som att: Bara för Granngården inte finns, så kan man inte köpa kollamasken.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Vad är speciella omständigheter?
För ägaren till den andra hästen tycker att jag ska avmaska min dam, men det tyckte inte jag, men hon har inte ens gjort ett träckprov på sin häst satt :confused:
Men hästen ifråga är ett stort halvblod på 9år, fin i hullet och dom ska gå i en hage där det inte stått hästar på säkert 20år :D
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Jag svarar också ifall jag får. Eftersom hagen är orörd så är den def inte maskangripen eran sommarhage. Då tycker nog jag som stallägaren. Maska även av din häst som hade 60. För då håller ni ju hagen ännu mer parasitfri. Men då ska även den andra hästen avmaskas.
Nu gjorde vi träckprov för att se om mina hästar hade väldigt mycket. Eftersom jag har 2 av 4 som blir dåliga av avmaskningen. Därför maskar vi inte av den med 100. Vi ska ju även pendla från vinterhage tilll sommarhage i flera veckor. Och parasiter har vi ändå i alla hagarna. Det är ju för hagens skull som man avmaskar. På hösten avmaskar man mer för hästens skull. Om man har sett stygnflugeägg på benen på hästen.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Nej det vet inte jag heller. Men jag talade om för henne att det var billigare och lättare att göra som jag gjorde. Vad är problemet?
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Jo jag förstår hur du menar, men eftersom det är min hage och det ska inte gå hästar där nåmer någonsin, så känns det dumt att avmaska henne i så att säga "onödan" eller tänker jag helt fel nu?

Är det inte risk att väcka upp en massa parasiter? Och ju mer man avmaskar ju större risk att dom blir immun? Har jag lärt mig iaf...
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Va på parasitkväll i tisdags, med föreläsning + att man fick en häst analyserad under kvällen för 50 kr. Om man hade flera hästar kunde man skicka med och de kostade 100 kr eller 150 om de skulle kolla bandmask.
Hon sa bla där också att styngflugan inte alls är direkt skadlig för hästen. Och att den numer är relativt ovanlig. Så hysterien att avmaska för styngfluga innan vintern inte alls är nödvändig.
Min egen erfarenhet är också att man på 80 talet ofta såg st. flugans ägg på var och varannan häst.
Men sen dess är det sällan man ser den.
Såg i o f ägg på en häst förra sommaren.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Problem ? Har du problem eller ? Vad menar du ? Jag har inga problem...förklara gärna vad du menar. Jag fattar inte vad du menar nämligen.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Jag hade inte sett styngflugeägg heller under mina första mer aktiva "hästår", började väl att hänga i travstall runt 1992.

Däremot hade nästan alla våra hästar ägg på sig förra sommaren, det var första gången jag såg dem. Och Elvira har bajsat ut flera styngflugelarver nu efter avmaskningen, så de är nog på väg tillbaka...:crazy:
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Jag tyckte att du svarade så spydigt. Som: det vet jag väl, kunde väl inte veta att hon hade flera hästar. :smirk:
Men var det inte så, ber jag om ursäkt.
 
Sv: Träckprov hjälp någon!

Madick skrev:
Väntar du på att någon säger det du redan bestämt dig för, eller vad?

Är det negativt att söka mer kunskap och svar?
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 566
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp