Träckprov eller blodprov?

Tora

Trådstartare
Om man vill se om hästen har bandmask vad är den bästa metoden? Är det träckprov eller blodprov?

Vill även kolla förekomsten av andra maskar så jag kommer nog att skicka in ett träckprov ändå och då kan man välja om man vill kolla bandmask också men det kanske är säkrare att ta ett blodprov när det gäller bandmask?

Mvh

Tora

Sv: Träckprov eller blodprov?

Åsikterna går isär. Enligt parasitologerna i Sverige så är fortfarande träckprovet att föredra. Ska du ändå skicka in ett träckprov är det ju ingen större merkostnad att ta bandmasken på en gång.

Nej den kostnaden blir ju mycket lägre än om jag måste ta ut veterinären.

Men jag har läst så många olika åsikter här så man blir så förbryllad. Många gånger så är det ju inte några personliga åsikter utan mer referat till tex veterinärers och andra experters åsikter och då blir man ju ännu mer förvirrad. Varför kan man aldrig få ett enkelt och rakt svar utan flera olika alternativ? :D

Mvh

Tora

Det är ju så när det gäller områden som det ändå inte läggs ner så överdrivet mycket forskning och pengar på. En undersökning utgår från en sak och bevisar det, nästa utgår från en annan och visar något annat.

Liknande trådar

Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 338
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 693
Senast: Habina
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka