Träckprov, blanda elelr ej

_Runaway_

Trådstartare
I april ska vi ha en föreläsning på klubben om hästens inälvsparasiter. Då får man ta med träckprov för att få analyserat på plats. Har hört det här med att om en häst har mask i stallet så måste man avmaska allihop. Jag har en fånghäst, och vill i längsta möjliga undvika preparat som rubbar magen, som avmaskningsmedel kan göra. Tycker ni då man ska kosta på ett prov på varje häst för att se exakt vilka som behöver maskas? Eller som sagt, måste alla avmaskas om EN har mask?

Sv: Träckprov, blanda elelr ej

Enskilda prov! Har ni dessutom proven på plats är de väl billgare (om det är de jag tänker på som kommer).

Bara avmaska de som är positiva på proven, det är det som är en av fördelarna med att ta prov!

okej! Ska man byta hage eller något vid avmaskningen? Om vi nu säger att en va fyra hästar visar positivt på provet, ska den gå själv dagarna runt avmaskningen?

Hur får man tag på folk som kan föreläsa om inälvsparasiter på klubben? Gör veterinärer det?

Jag hade tyckt det vore jätteintressant att ta ut någon till våran klubb för ett sådant föredrag, det är ju ett högintressant ämne!

OK, tack. Då kan man kanske kontakta SVA och kolla med dem.

_Runaway_ skrev:
okej! Ska man byta hage eller något vid avmaskningen? Om vi nu säger att en va fyra hästar visar positivt på provet, ska den gå själv dagarna runt avmaskningen?

Nej, det är ingen mening. Smittan har de ju redan spridit i hagarna.

Vidilab har ett koncept med veterinär/parasitolog som föreläser medan deras mobila labb analyserar prover på plats (kostnad: 100:-/prov inkl moms). Svar ges under kvällen och även rådgiving av veterinären. Ring labbet för mer info.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 649
Senast: Cattis_E
·
V
Hästvård Lite info vad man kan vara uppmärksam på: Min ena häst började under försommaren att få som skorpor i huden, liksom små sår, man...
Svar
15
· Visningar
14 315
Senast: racerkorv
·
E
Hästvård Idag har jag köpte en såndär kolla masken låda på apoteket! :) Vi har bestämt i stallet att alla hästar som går i min hästs hage ska det...
2
Svar
22
· Visningar
2 320
Senast: Preed
·
E
Hästvård Hej! Jag måste bara fråga om jag uppfattat det hela rätt. Jag har läst i många gamla trådar, men måste ändå fråga själv för säkerhets...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 508
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar