Kolla Masken!

Sv: Kolla Masken!

Jaha förlåt, tog det som att du sa det till mej.. Eftersom att jag skrev om kolla masken, men jag mena dock ej inte att man kunde se styngflugeäggen med kolla masken. Utan blodmasken alltså.. Hihii..

Senast ändrad:
Sv: Kolla Masken!

Styngflugans ägg sitter ju PÅ hästen, därför kan den inte synas på träckprov. Efter första frosten är lagom att avmaska, då har flugan gett sig för året.

Äggen läggs i hårremmen, när larverna kläcks och hästen kliar sig(dom blir såriga på benen och det kliar) så får dom i sig larver i munnen som fäster sig i tarmarna och övervintrar där, det är inte förrän sommaren efter som dom bajsas ut och kläcks till nya flugor.. Har kollat lite nu och som jag förstår det så går det inte att se på träckprov om en häst har styngflugelarver i sig..

/ Fredrik

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 877
Senast: Takire
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: Madick
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 671
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar