Träckprov och avmaskning

Sv: Träckprov och avmaskning

Ojdå va länge sedan det här var...
Förlåt, har varit pappaledig nu ett tag och har totallt glömt bort att checka-in här på bukis.

Jo, provet är tillförlitligt. Annars skulle det inte vara ett prov som godkändes eller användades. Provet har t o m blivit standard/normen i danmark, england, och andra länder. och t o m i många svenska kliniker (t ex Strömsholm, Reg Djursjukhuset i Helsingborg, ATG Kliniker och DV stationer). Kom ihåg att provet introducerades i sverige för bara 1 1/2 år sedan.

Gamla infektioner hittar man inte i blodet (om hästen inte har blivit återinfekterad). Bandmaskens antikroppar finns kvar mellan 4-5 månader efter att hästen har blivit smittad. Om du tar ett prov så ser du om hästen har blivit smittad inom de senaste 4-5 månader, och till vilken grad. Om hästens blodvärdet (provsvaret) är under 0,200 är det inget störa problem. Mellan 0,2 och 0,6 ska man avmaska och ta ett nytt prov om ett halvt år. Om värdet är över 0,6 ska man avmaska nu, igen om ett halvt år och sedan ta ett nytt prov 6 månader senare. Dessutom ska man gå igenom beteshygien med en veterinär - om värdet är så högt har man ett stort problem med bandmask och betesplanering/hygien ska diskuteras/omvärderas.

Alla hästar reagera olika. Vissa kan leva med en stor mängd bandmask utan att det är ett stort problem, andra inte. Om man ska gå med oddsen - det är bättre att avmaska vid en högre värde än att chansa att hästen klara av maskbörden. 40% av alla dödsfall orsakades av kolik orsakas av bandmask.

Hoppas det hjälper i avmaskningsdjungeln...

Fråga: de jag nu hört tagit prover har haft superhöga värden, långt över de 0,2-0,6 som finns på skalan på om man behöver avmaska.

Hur tillförlitligt ÄR provet egentligen? Har du kvar länken du gav till forskningen och har tid med lite hjälp att tolka? Nu känns det som att jag är tillbaka i min uppfattning att provet inte är säkrare än träckprov... alldeles för stora variationer. Hur kan man veta att det inte är så att det är gamla infektioner som ligger och stör på vissa hästar?

Mycket har hänt inom bandmasksforskning sedan 1993 - det var för 14 år sedan! Vet inte om han har ändrat åsikten men du får gärna ringa honom och fråga. PM:a mig om du vill ringa honom - tror det skulla ger dig lite mer insikt i senaste forskning och tänkande.

Även träckprov är tillförlitligt om hästen har så mycket mask att den lider av det. Såg att Proudman 1993 publicerade en fall-kontroll-studie där chansen att hitta ägg i träckprov var 92% om hästen var infekterad med fler än 20 maskar. Har han ändrat åsikt?

Zebung skrev:
40% av alla dödsfall orsakades av kolik orsakas av bandmask.
Det här undrar jag över. 40% av alla dödsfall överallt? Hur kan man tvärsäkert påvisa att det var bandmasken som orsakade koliken? Att många hästar HAR bandmask är ju redan bevisat, men samtidigt är det många som inte har några problem alls trots stor maskbörda.

Att kolla de döda hästarna som hade kolik och säga, ja titta, de har mycket bandmask, det är orsaken, låter inte rimligt i mina öron när en så pass stor del av hästbefolkningen har masken.

KL*

Har nu maskkollat min pålle.
0 på allt.
Kan det ha berott på att han inte hade något eller kan det vara för att larverna vilar ;) Läste det i boken man fick med.

När borde man göra nästa maskprov igen? april-maj? eller kanske ännu tidigare?

Ja, jag har litegrann samma fråga. Hur länge "gäller" provsvaren?? Ska man göra om provtagningen flera gånger om året så blir det ju ganska dyrt om man har lite fler hästar....

Är det vettigt att göra träckprov nu när det är vinter, eller spelar det ingen roll??

Jag har mina hästar i ett avmaskningstokigt inackorderingsstall som har en policy att samtliga hästar i stallet ska avmaskas var 6-8 vecka året runt!! Lite galet, om jag får tycka...

Hästar har alltid mask. En helt maskfri häst finns inte. Men om det visar 0 så finns ju inga maskar som avger ägg...alltså smitta. Eller dvalar dom.

Ja, jag har litegrann samma fråga. Hur länge "gäller" provsvaren?? Ska man göra om provtagningen flera gånger om året så blir det ju ganska dyrt om man har lite fler hästar....

Är det vettigt att göra träckprov nu när det är vinter, eller spelar det ingen roll??

Jag har mina hästar i ett avmaskningstokigt inackorderingsstall som har en policy att samtliga hästar i stallet ska avmaskas var 6-8 vecka året runt!! Lite galet, om jag får tycka...

Meningen med att ta träckprov är att man ska få koll på smittan så man inte behöver avmaska. I början kan man behöva göra ett par prov (vår och ev.hösten om man inte avmaskade efter vårens prov), men efter ett par år räcker det gott med ett prov på våren för att kolla att man håller smittan stången.

Nu är det ingen större mening att ta prov, om man inte misstänker att man har problem.

Helt galet i ditt stall! Försök få in info där. Som de gör så ökar resistensen otroligt snabbt. Inget medel har ett intervall på 6v. Antingen är det 4v (pyrantel), 8v (ivermectin) eller 12v (moxidectin). Och det är mot rundmaskar (i första hand blodmasken) och den bekämpar man när det finns gräs. Troligtvis behöver inte hästarna i det stallet avmaskas alls pga den kraftiga överavmaskningen.

Börja med att ifrågasätta vilka maskar de bekämpar med vilket medel och varför. Det kan sätta igång små kugghjul som gör att de själva söker info, det brukar vara den bästa vägen, att ändringen kommer från dem själva.

Ja, jag ska vänligt men bestämt försöka få in lite vett ang. avmaskning i mitt stall. Inte lätt för det lär vara en veterinär som gjort upp en "plan" för hur alla ska avmaskas och den ska promt följas av ALLA!

Är det alltså vettigt att göra träckprovet i april-maj? Eller är det för sent?? Ska jag försöka stålsätta mig gentemot de som har stallet och inte avmaska mina hästar innan dess??

Jag tänkte tipsa om ett försäkringsbolags hemsida som skriver om avmaskning, men halva artikeln är totalt felaktig, så den vill jag verkligen inte att nån tittar på... Det är läskigt felaktigt!

Hinner inte leta just nu, men kolla på SVAs hemsida och även KollaMasken / Vidilab. Du kan säkert också hitta nånting om maskarnas livscykler så du verkligen kan visa på hur meningslöst (och i vissa fall farligt) att avmaska andra tider än när man kommer åt maskarna.

Nu ska vi se om jag fattat det rätt.... Om jag tar ett träckprov nu i april-maj och det visar att hästarna har en viss typ av mask då avmaskar jag väl under sommarperioden med ett preparat som tar just de maskarna. Sen tar jag ett nytt träckprov i oktober (eller??) för att litegrann se hur det har gått. Har det då gått "bra" så tar jag ett nytt träckprov nästa vår.

Känns det som en bra plan??

Träckprovet i höst behöver du inte ta om du ändå avmaskat hela säsongen. Då räcker det med ett nytt prov nästa vår. Däremot om du tar ett prov som visar att du INTE behöver avmaska är det läge med ett nytt prov på hösten för att hålla koll så det inte ökat mycket.

En anna fråga,
vi har gräshagar året runt. Skiljer på sommar och vinterhagar. Dock fick hästarna gå i vinterhagen en period i somras av olika anledningar. Träckprov gjordes mitten på maj och min hade 0, den andra (nya)hästen hade 45 epg på blodmask, ingen odling sattes.

Ska man skicka in ett träckprov när gräset börjar växa? Borde väl bli slutet av april-början på maj nångång misstänker jag. Om båda är noll iår med, bör vi göra ett prov på hösten också? (vilket vi inte gjorde förra året.) NÄR tar man höstprovet om man använder sej av gräshagar som vi gör? När de kommer tillbaka till sin vinterhage?

Hästar har alltid mask. En helt maskfri häst finns inte. Men om det visar 0 så finns ju inga maskar som avger ägg...alltså smitta. Eller dvalar dom.

hm.. nej kanske inte.
Men när bör man göra nästa koll? I april eller maj kanske då lär maskarna väl ha vaknat till liv? är ju inte gratis att göra det, så att göra det varje månad känns lite onödigt, men vill samtidigt inte att min häst ska må dåligt av det heller. Räcker det om man kollar typ var tredje månad?!

En anna fråga,
vi har gräshagar året runt. Skiljer på sommar och vinterhagar. Dock fick hästarna gå i vinterhagen en period i somras av olika anledningar. Träckprov gjordes mitten på maj och min hade 0, den andra (nya)hästen hade 45 epg på blodmask, ingen odling sattes.

Ska man skicka in ett träckprov när gräset börjar växa? Borde väl bli slutet av april-början på maj nångång misstänker jag. Om båda är noll iår med, bör vi göra ett prov på hösten också? (vilket vi inte gjorde förra året.) NÄR tar man höstprovet om man använder sej av gräshagar som vi gör? När de kommer tillbaka till sin vinterhage?

April-maj låter utmärkt. Nollar de nu med behövs inget prov i höst.

hm.. nej kanske inte.
Men när bör man göra nästa koll? I april eller maj kanske då lär maskarna väl ha vaknat till liv? är ju inte gratis att göra det, så att göra det varje månad känns lite onödigt, men vill samtidigt inte att min häst ska må dåligt av det heller. Räcker det om man kollar typ var tredje månad?!

Kolla April-maj är lagom. Om man inte avmaskar så nytt prov i aug, annars avmaskar man och då behövs inget prov förrän nästa vår.

Madick, tur vi har dig vad gäller maskarna! :bow:
Btw, Jag älskar din avatar! :love:

Har funderat på detta; Jag är mycket ute på amerikanska forum o läser, och där verkar det som det avmaskas hejvilt.... Man sätter sina hästar på "avmaskningsprogram" som innebär att man kanske maskar dom en gång/månaden i perioder eller tom året runt!

Varför gör dom så? Har dom andra stammar eller preparat, eller vad? :eek: Det är välrennomerade tränare och uppfödare vad jag kan förstå....

Åter till Sverige... April-Maj är en bra tid att skicka in träckprov alltså.
Vet inte om detta stått nånstans, har skummat igenom tråden, men var köper man det bästa/billigste kitet om man har flera hästar? Kan nån länka?! :bow:

Nu minns jag tyvärr inte namnet på personen eller något annat som gör detta till en "säker källa", men jag vet att jag skrev ut en text i somras och satte upp i stallet angående resistenta parasiter. Det var en svensk, kvinnlig forskare, om någon annan vet...

Där stod iaf att USA börjar får stora problem med resistens, bla Ivermektinresistenta blodmaskar...:crazy:

Kolla April-maj är lagom. Om man inte avmaskar så nytt prov i aug, annars avmaskar man och då behövs inget prov förrän nästa vår.

ååh, det låter som du har stor kolla på detta.
Du kan få bli min personliga rådgivare :rofl:

Nej, men om man inte behöver avmaska i augusti heller då, när ska man kolla nästa gång. I april igen året efter?

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 365
Senast: lundsbo
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 201
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Hästvård Vi gjorde kolla masken i våras innan sommarbetet, 4 st hade höga värden. En hade strax under gränsen men är stallets magra häst,på...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama