Träckprov och avmaskning

Sv: Träckprov och avmaskning

ååh, det låter som du har stor kolla på detta.
Du kan få bli min personliga rådgivare :rofl:

Nej, men om man inte behöver avmaska i augusti heller då, när ska man kolla nästa gång. I april igen året efter?

Ja precis, våren är det man "alltid" tar.

Har funderat på detta; Jag är mycket ute på amerikanska forum o läser, och där verkar det som det avmaskas hejvilt.... Man sätter sina hästar på "avmaskningsprogram" som innebär att man kanske maskar dom en gång/månaden i perioder eller tom året runt!

Varför gör dom så? Har dom andra stammar eller preparat, eller vad? :eek: Det är välrennomerade tränare och uppfödare vad jag kan förstå....
KollaMasken som någon skrev, är det smidigaste för enstaka hästar.

Ang. USA... don't get me started. Jösses så jag kämpar på ett forum (likt Buke) som jag hittade. Särskillt en dryg nissa envisas med att avmaska var 30e dag med ivermectin. Hon vägrar ta att hon skyndar på resistensen, för HENNES häst har ju haft 0 EPG i flera år nu... ja, men den dan det inte är 0 så är det "kört".

De har samma preparat som vi, och har noll koll, och dessutom en hysterisk rädsla för parasiter. TYVÄRR börjar denna rädsla synas här, vad gäller bandmasken och ett visst medels starka marknadsföring. Det har t.o.m. slagit igenom på större veterinärkliniken, som själva borde veta hur lite bandmasken är problem här i Sverige (inte hur många som har, utan hur hästarna påverkas).

KollaMasken som någon skrev, är det smidigaste för enstaka hästar.

Ang. USA... don't get me started. Jösses så jag kämpar på ett forum (likt Buke) som jag hittade. Särskillt en dryg nissa envisas med att avmaska var 30e dag med ivermectin. Hon vägrar ta att hon skyndar på resistensen, för HENNES häst har ju haft 0 EPG i flera år nu... ja, men den dan det inte är 0 så är det "kört".

De har samma preparat som vi, och har noll koll, och dessutom en hysterisk rädsla för parasiter. TYVÄRR börjar denna rädsla synas här, vad gäller bandmasken och ett visst medels starka marknadsföring. Det har t.o.m. slagit igenom på större veterinärkliniken, som själva borde veta hur lite bandmasken är problem här i Sverige (inte hur många som har, utan hur hästarna påverkas).

Usch, detta låter verkligen oroväckande!!! Helt otroligt, vad människor kan vara enkelspåriga! "Jorden ÄR platt".... :crazy:

Var lite rädd för ett sånt svar.... :crazy:
För dom verkar ju helvilda vad gäller detta "over there"...

Kolla masken för enskilda hästar, men om man har många? Kolla masken, är det samma som Vidilab?

Många kan ge rabatt. Kolla med Vidilab (ja, det är de som har KollaMasken).

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 365
Senast: lundsbo
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 201
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Hästvård Vi gjorde kolla masken i våras innan sommarbetet, 4 st hade höga värden. En hade strax under gränsen men är stallets magra häst,på...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama