TR för 2009 på G

Sv: TR för 2009 på G

kl
Känns onödigt att byta namn på ponnyklasserna, ser bara mkt rörigare ut i propositionerna.

Det här med bedömning CR, A elr A/A i LD (förlåt,0,50-0,85 m ;)) och 0,95 eller lägre tycker jag är bra! på den nivån är det ju mest träning iaf.

Alla hästryttare är faktiskt inte vuxna , det finns ju juniorer också . Jag förstår vad du menar, men det är ju trots allt föräldrars och tränares ansvar hur ungarna rider , och även om jag räknas som 'barn' har jag oftast ganska bra omdöme :D I så fall kan man ju ta bort omhoppning i alla ponnyklasser med det vore ju inte så roligt. Rider man väldigt dåligt kanske man inte ens kommer till någon omhoppning. ;)

Visst är det så. Men jag tror att vi kan vara överens om att det finns fler barn i de lägsta klasserna på ponny än vad det gör i de lägsta klasserna på häst! ;) Sen säger jag självklart inte att alla ponnyryttare har dåligt omdöme.

Att ta bort tidshoppningarna ur alla ponnyklasser tycker jag är att skjuta över målet, en rutinerad ponnyryttare är en helt annan sak än en orutinerad sådan.

Jag tycker egentligen inte att det är en bra regel att det bara får vara bed A i de lägsta klasserna, men jag tycker att fler borde ha haft den bedömningen redan innan! A eller A+A.

Jo , det borde dom ju ha haft , men det kanske inte var så 'attraktivt' för ryttarna när dom inte kunde vinna och lika gärna åkt på en Clear Round istället . ;) Men men , TR är ju lag såå ..:)

Det här hittade jag när jag lusläste alla kap om bed. Som jag tolkar detta så får det finnas vanlig omhoppning i samtliga klasser. Men inte rena tidshoppningar under 110.

0,90 hoppning
7-9 hinder.
Höjd: 0.80-0,90 m. Minst 4 språng 0,90 m.
Längd: Minst 2 språng inom 10 cm från maxlängd.
Kombination: Får inte finnas.
Trippelbarr: Trippelbarr får inte förekomma.
Minimitempo: 325 m/min, inomhus 300 m/min.
Vid tävling i lägre centimetershoppningar gäller antalet hinder som i 0,90 hoppning.
I klass 0,90 och lägre ska bedömningen vara A, clear round eller bed A/A i hoppning i två faser.

Så som jag läser detta så kan jag och alla andra normala ryttare fortfarande sträva efter våra omhoppningar :laugh:

Fast bedömning A/A är ju i princip en CR då det bara är felen som räknas. Alla felfria i bägge faserna är då likaplacerade segrare.

Bortsett från att med bed A/A skall priser delas ut till alla placerade vilket kan ställa till det för arrangören om det är många dubelnollor alternativt några dubbelnollor och många med 4 fel, samt alla andra varianter där antalet placerade pga likaplacering blir fler än det 'ska' bli.
I CR blir det ju bara rosett och bara till de som är felfria i första försöket.

Det har du alldeles rätt i. Som arrangör hade jag hellre valt CR eller enbart bed A.
Vad jag menade var ju som svar till Lady lucifer som menade att omhoppningarna var kvar. I bedömning A/A så behöver man inte rida fort mot klockan för att vinna. Det räcker ju att vara felfri. Jag tror att hon vill kunna rida mot klockan. :)

Men suck så fånigt detta är, Jag som var så glad när jag hittade den texten.
Måste dom ta bort allt det roliga för de vanliga ryttarna. 110 är ju faktiskt ganska högt när man kanske inte tävlat så mycket. Finns ju många som inte hoppar högre än 100 för att de trivs med det. Jag menar, vem tror dom betalar in störst summa pengar till förbundet egentligen!

Frågan är, vill vårt ridsportsförbund inte ha lokalryttare?

Dock vore det då smartare att införa krav på stilbedömning i vissa klasser. Dålig ridning försvinner troligen inte för att omhoppningarna försvinner. Det är ju inte bara i omhoppningar som den dåliga ridningen träder fram.

I Norge är det så att i 0,90 och 1,00 (LD och LC) är det bara bed. CR eller det vi kallar fel och stil. Stilpoeng ersätter tiden, altså inga omhoppningar.
Det är bra på ett sätt, dom orutinera lär sig att det inte hjälper att flänga runt i svängarna, MEN det är mycket snusk i stilbedömningen. Har man rätt namn, tränar för rätt tränare etc, får man bra stilpoeng även om man rider som en kratta.
Det har även blivit hysteri med utrustningen, alla hästar som skal gå stilbed. flätas, det ska vara så uppfjofsat som möjligt och gärna dyraste grejerna.
När jag jobbade i ridsportaffär var det massor av ponnymammor som kom in och skulle ha "dom och dom grejerna" för att hennes dotter inte hade fått lika höga stilpoeng som kompisen, som då hade alla dom här snobbiga sakerna.

Har varit så i 2-3 år nu, och som jag kan se det är det många som "hoppar över" dom klasserna och tok rider i 1.10-1.20 istället. Ungarna som börjar tävla under denna formen rider relativt prydligt, men dom har blivit hysteriska när det gäller att ha "rätt" utrustning.

Jag är ofta ganska skeptisk till stilbedömning. I mitt gamla distrikt rids ponnyernas division III i stilbedömning. De som får högst poäng är de som har självgående ponnyer där ryttaren enbart kan åka runt. Ingen ridning öht. (Imho inte särskilt bra stil heller, flaxande skänklar bland annat.)
Fördelen med fel och tid är att där är det som det är. Alla sporter som bedöms, så som konståkning, gymnastik, brottning och för den delen dressyr, blir svåra och ofta "orättvisa".

Vad har utrustningen att göra med stilbedömningen i hoppning? Tycker jag låter rätt märkligt.
På svenska protokoll finns vad jag vet ingen punkt där man vinner poäng på att hästen har dyr fin utrustning eller flätad svans och man.
Då måste felet ligga i utbildningen hos de som dömer

Men det är ju lite så i stilhoppning att både häst och ryttare ska se snygga och prydliga ut (nog för att man ska göra det alltid). Men det känns som att det kan bli lite hysteri över det och att folk köper dyra fina saker för dom anser att det är då man ser snygg och prydlig ut.

Så är det i Norge med! Har man en lite svårare häst, eller orutinerad ungäst som tittar lite, hamnar man inte längst upp på resultatlistan. Oftast är det självgående hästar där ryttaren åker med, alternativt "kända" ryttare som man inte vågar ge dårliga poeng.

Det är inte alltid rätt saker tilläggs vikt, jag har fått mindre bra betyg på vissa punkter för att jag är liten och rider stora (för stora) hästar. Detta drar tydligen ned totalbilden, även om jag rider relativt prydligt :p

Jag skulle vilja se att det som bedöms är effektiviteten och arbetet med den aktuella hästen. Alla hästar kan, och ska, inte ridas likadant. Jag kan inte rida på samma sätt på någon av mina hästar.
Självklart ska inte ryttaren flänga omkring i sadeln, flaxa med skänklarna eller dra hästen i munnen men skillnader i det bra utförda finns faktiskt. Bara en sån grej som vilka vägar man tar och vilken position man har i sadeln. Vissa hästar går bäst med lite kortare vägar, andra lite längre. På vissa hästar funkar det bäst om man har kontakt med sadeln mellan hindren, andra funkar bättre om man har en lättare sits.

Jag skulle vilja se att det som bedöms är effektiviteten och arbetet med den aktuella hästen. Alla hästar kan, och ska, inte ridas likadant. Jag kan inte rida på samma sätt på någon av mina hästar.
Självklart ska inte ryttaren flänga omkring i sadeln, flaxa med skänklarna eller dra hästen i munnen men skillnader i det bra utförda finns faktiskt. Bara en sån grej som vilka vägar man tar och vilken position man har i sadeln. Vissa hästar går bäst med lite kortare vägar, andra lite längre. På vissa hästar funkar det bäst om man har kontakt med sadeln mellan hindren, andra funkar bättre om man har en lättare sits.
Jag kan bara säga: :bow:

Liknande trådar

Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 736
Senast: Amha
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 210
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 329
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar