TR för 2009 på G

Sv: TR-ändringar 2009

På ponny däremot kan jag tycka att det passar sig bättre. Barn har ofta större lycka av att de fick en rosett! :laugh: Och jag tror inte att själva tävlingsmomentet är lika viktigt för dem. Det är ju också oftare ponnyryttarna i LD, ursäkta 50-80, är på sin första tävling och de har också oftare färre år inom ridningen än vad hästryttarna har. Här läggs grunden för framtidens ryttare och här ska ryttarna få tid på sig att lära sig rida i lugn och ro.

Ursäkta? Barn har ofta större lycka av att få rosett??? :mad: I Sverige är vi "barn" t.o.m. 18 års ålder. Jag kan inte se att den, säj 17 åriga ponnyryttaren som tävlat LD-LC i ett antal år, vars ponny inte har kapacitet för så mtk mer, skulle tycka att det är så superkul att samla en massa clear round rosetter.
Och varför skulle det inte passa hästryttare isf? Man hittar nog ganska många nya inom hästhoppning i 0.90 klasser, och ska jag säga som jag tycker så är stilen inte alltid så mycket att hurra för.

Ja, det är min fulla övertygelse, att barn oftare har större lycka av att få en rosett. Och det är ingen som säger att den 17-åriga ponnyryttaren ska samla en massa Clear Round-rosetter. Om den rider 70-klasser (nu låtsas jag att den sitter på en c-ponny för att slippa rabla höjder fram och tillbaka...) så kan den få Clear Round-rosetter om det är en Clear Round-hoppning, men om det är en bed A eller A+A så kan den få vilken valör på rosett som helst! Helt beroende på vilket resultat den gör och vilket de andra gör. Är den nolla eller noll-nolla så är det segerrosetter den kommer att samla på. Dessutom kommer den ju förmodligen att rida 80-klasser också och där rida på tid!

Skillnaden är, såvitt jag ser den, att det är fler hästryttare som är vana ryttare men ändå tävlar i de lägsta klasserna. Självklart finns det nybörjare på häst också, men jag är övertygad om att de är färre. Jag tror också att det finns en annan mognad hos (de flesta) vuxna ryttare som gör att de inte utsätter sig och hästen för samma risk som ett barn kan göra helt enkelt för att det inte vet bättre. Nu menar inte jag att inga barn tänker på sina hästar, för det är det klart att de gör! Men de är barn, inte vuxna, och det finns en anledning till att de inte får ta körkort heller...

Och vad det gäller stil, så ger jag blanka tusan i den! Stil och bra ridning går inte alltid hand i hand och då tycker jag helt klart att bra ridning går före.
/Lady_S

Så här står det i TR: "I klass 0.90 och lägre ska bedömningen vara A, clear round eller bed A/A i hoppning i
två faser." Vad innebär A och A/A två faser?

Sv: TR för 2009 på G

A betyder att man bara räknar fel och inte tid, alla med samma antal fel blir likaplacerade.

A/A betyder att man har "omhoppning" men att det bara räknas fel och ingen tidtagning sker.

Det finns en maxtid som man inte får överskrida för då får man fel men den är ganska väl tilltagen så rider man i normalt tempo så klarar man maxtiden.

Nja... A/A är ju en hoppning i två faser och man tar tid i båda faserna, däremot används bara tiden till att se att ekipagen inte överskridit maxtiden.

Bed A: Ekipage med lika antal fel förklaras likaplacerade.

Bed A/A: Ekipage som är utan felpoäng i första fasen fortsätter direkt i andra fasen. Ekipage med lägsta antal lika fel förklaras likaplacerade. Vid felfri första fas avgör andra fasen, där ekipage med lägsta antal lika fel förklaras likaplacerade.

Mao kan man vara säker på vinst vid felfri ritt i bed A och vid felfria ritter i båda faserna i A/A.

Det var ju så jag menade men det är fortfarande inte alla som fattar vad två faser innebär och därför skrev jag "omhoppning" och inte omhoppning.

Jag tycker inte att det blir så rörigt med klasserna på ponnysidan eftersom jag har en engelsktalande tränare och då är det höjden på klassen man använder när man pratar med honom.
Men det ser rörigt ut i propositionerna. :crazy:

Det upplevs som mycket rörigare med t.ex. 12 klassnamn en vanlig tävlingsdag. (Fyra kategorier är visserligen ovanligt men finns ju, tre klasser.)
Och man kan inte bara fråga vilken klass som ponnyn gått utan man måste helt plötsligt också ha kategorin.
Klar försämring tycker jag!

Jag hakade mest upp mig på att du skrev att det inte togs någon tid, vilket det visst gör i bed A.

oj vad rörigt med klasserna för ponny :crazy: eller så är det bara jag som inte riktigt fattar :P
jaja, jag kommer ju tyvärr inte tävla några fler ponnyhoppningar iallafall..

Ja, man har en maxtid men placeringen avgörs endast på antal fel, det kvittar om du rider fort eller långsamt så länge du håller dig inom maxtiden!

Och nu är hela TR III släppt. Länk

Det jag reagerar mest på är att man inte längre får ha stiglädret under sadelkåpan. Jag föredrar att ha stiglädret under kåpan för att undvika fula märken på utsidan.

Och nu är hela TR III släppt. Länk

Det jag reagerar mest på är att man inte längre får ha stiglädret under sadelkåpan. Jag föredrar att ha stiglädret under kåpan för att undvika fula märken på utsidan.

instämmer helt! jag har också mina under för att inte skapa märken.. Varför får dom inte sitta under?!

Jag skulle tro att det är något påfund om att man sitter fast mer eller så. Är ju i samma stycke som det här med att man inte får snöra fast stigbyglar i gjord osv. Men jag gillar det inte ett dugg. Har hellre fula märken av läder och stigbyglar på undersidan av kåpan än ovanpå :mad:

men eller hur! kan inte påstå att de påverkar mig på något sett om stiglädrerna är under eller utanpå kåpan.
gör de ju bara för att slippa märkerna som sagt.. får väl sätta fårskinn på då (för de är ju sååå snyggt :crazy:)

Jag känner ingen skillnad heller. På en av mina sadlar går det inte att sätta under kåpan så där får det ju bli märken på utsidan. Men på övriga sadlar är stiglädren på undersidan, både hopp- och dressyrsadlar.
Fårskinn på lär väl se rent löjligt ut :mad:

Innbillar jag mig eller går det här med bed A:0 tolka på två olika sätt... det måste vara fel.... läs mom 352 sedan mom 380, det går inte riktigt ihop..
Dom har nog inte korrekturläst TR så bra...
På ena stället låter det som man får man ha bed A:0 i två faser i 0,90 och på det andra inte...
Sen har dom infört 0,95... där man får ha bed A:0 i två faser... hur rörigt har dom inte gjort det här... klubbarna lär få tänka till när dom gör propparna.

Liknande trådar

Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 736
Senast: Amha
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 210
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 329
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering