Sv: TR-ändringar 2009
Städtanten slog ihop trådarna.
Ursäkta. Jag sökte efter en tråd, men uppenbarligen inte tillräckligt bra.
Tycker det här blev rörigt och då kan jag bara ana hur det upplevs för nya inom hoppning...
Jo, dessutom säger ju inte hinderhöjden något om svårighetsgraden. Det är ju lite skillnad på om en b-ponny hoppat 80 eller om en d-ponny gjort det. Då säger ju LB mer...
Innebär det att det inte behöver göra det på regional? Gäller det ponny eller storhäst? Jag fattar ingenting, men ska dom ge sig på att börja mixtra med våra premier också blir jag less.
Risken finns ju att man kommer få börja bojkotta vissa arrangörer. Vilket du förmodligen har lättare till än jag, utbudet lär ju vara större hos dig?
Har sett alldeles för många orutinerade ryttare som rider på som
i omhoppningar eller A:0 i lägre klasser.
Det kan inte vara bra för hästarna! Olycksrisken är stor då tävlingsinstinkten tar överhanden och dom bara gasar utan att rida ordentligt.
De flesta som kommer högre (om nu 1m klassas som det) sansar sig lite och rider vettigare.
A:0 finns ju inte i "lägre klasser" om det är 0,90 och neråt som räknas som det. Jag tycker oftast att det
inte rids helgalet i 0,90, där har ju ryttarna ibland full sjå att ta sig runt banan utan att glömma vägen. Värsta klassen vad det gäller fart och tokiga vägar tycker jag faktiskt är 1,00, där kan man få se vad som helst! I de lägre klasserna klarar hästarna ut tokridningen ändå och i de högre säger de ifrån om det blir för tokigt. Men jag kan på det stora hela inte säga att jag tycker att det är något stort problem! Jag var och tittade på en 0,90 A:0+A:0 senast i helgen och fick inte se någon tokridning.
På ponny däremot kan jag tycka att det passar sig bättre. Barn har ofta större lycka av att de fick en rosett!
Och jag tror inte att själva tävlingsmomentet är lika viktigt för dem. Det är ju också oftare ponnyryttarna i LD, ursäkta 50-80, är på sin första tävling och de har också oftare färre år inom ridningen än vad hästryttarna har. Här läggs grunden för framtidens ryttare och här ska ryttarna få tid på sig att lära sig rida i lugn och ro.
Men det är ju omhoppningarna som är det roliga! Finns det inget tävlingsmoment tycker jag att det känns onödigt att släpa sig till en tävlingsplats, då kan jag lika gärna fortsätta hoppa för mig själv hemma...
Ja. Det är ju kul att få en ettarosett, men det är inte lika kul om alla andra får det också! Det finns ju en gräns på hur många rosetter man behöver och när det är bedriften att vinna som är roligare än vilket pris man får...