TR för 2009 på G

LadyCovergirl

Trådstartare
Så, vad tycker ni om det som "kommit ut" hittills?

Länk till TR-ändringar

Själv är jag mest konfunderad över klassnamnsändringen. Om det kunde upplevas som rörigt med LD, LC, LB osv så blir det väl ännu rörigare nu, särskilt för de som är nya. En sak att byta namnen på stor häst men på ponny blir det många namn att hålla ordning på.
Eller har jag helt fel, blir det lättare nu?

Sv: TR för 2009 på G

Herregud... varför klämma in fler klasser? Rörigt tycker jag. Istället för att ta bort benämningarna kan man väl i sånt fall kalla det LC, LC+, LB, LB+, LA osv...

Om man nu prompt måste ändra!

Det finns ju redan, LD+5, LC+5 osv. Det är inte alls särskilt ovanligt. (Om det var så du menade.)
Tycker det här blev rörigt och då kan jag bara ana hur det upplevs för nya inom hoppning...

Jo, det har du ju rätt i, hänger inte så mkt på ponnytävlingar nu för tiden :angel:
Men jaa... det nya systemet införs för att... folk inte kan räkna ut hur högt t ex LA är... eller?

Jag har två ponnyer och ska ut med en 4-årig ponny nästa år så det vill till att hänga med lite :p

Jag gissar att det är för att det ska bli lättare att hålla ordning på respektive klass/kategoris hinderhöjder.
Iofs tycker jag inte att det är särskilt knepigt att lära sig. Bara logiskt. Utgå t.ex. ifrån LD för A-ponny = 50 cm och sen är saken biff. Tio centimeter för respektive klass/kategori.

Det var ju väntad med den ändringen eftersom det bara är vi i Sverige som inte skriver ut max-hinder höjden,(vad jag vet). Däremot står det ju i TR1 att pengar skall delas ut om priser på alla nationella tävlingar. Det blir ju bra för ponnyryttarna!:)
Någon som tolkar det annorlunda än att ponnyryttare får prispengar också då?

Det var ju väntad med den ändringen eftersom det bara är vi i Sverige som inte skriver ut max-hinder höjden,(vad jag vet). Däremot står det ju i TR1 att pengar skall delas ut om priser på alla nationella tävlingar. Det blir ju bra för ponnyryttarna!:)
Någon som tolkar det annorlunda än att ponnyryttare får prispengar också då?

Jojo, men vi gör ju inte alltid annars som i andra länder. T.ex. gällande ponnyryttarålder och prispengar på ponnytävlingar...

Det stod väl får, inte ska?! Alltså får man låta bli det också. Jag funderade på det där med ponnyryttare men tror att det bara gäller hästryttare. Gäller det ponny brukar det stå "P" framför. Å andra sidan brukar det stå "H" om det bara gäller häst så helt säker är jag inte.

Mom 140

Vid nationella tävlingar får premier delas ut till alla placerade. Den lägsta premien ska uppgå till avgiften i klassen.

Innebär det att det inte behöver göra det på regional? Gäller det ponny eller storhäst? Jag fattar ingenting, men ska dom ge sig på att börja mixtra med våra premier också blir jag less.

Jag tolkar det som en premie sänkning för Häst det har ju varit dubbla start+anmälan tillbaka som lägst premie på nationell tävling, eller ?

Som jag tolkar det gäller det stor häst. Alltså att premier inte behöver betalas ut på regional eller nationell för stor häst heller.
Men som skrivet, den är luddig och jag skulle gärna se förtydligande.

TR-ändringar 2009

Så har det kommit ut en kort sammanfattning av TR-ändringarna för 2009 som rör propositionerna. Länk
Någon mer än jag som är missnöjd över regeln att man inte får ha tidshoppning i 0,90 m och lägre? På ponny kan jag förstå och har dessutom lobbat för att man ska ha bed A+A i de lägre klasserna, men på häst? Oftast så är ponnyryttarna på den nivån nybörjare på ett annat sätt och ska ut och lära sig, men hästryttarna kan ju ha ridit hela sitt liv och aldrig tagit sig längre än till 0,90 och kanske heller inte ha planer på att göra det. Det kan också sitta i hästen att den inte har kapacitet för högre klasser. Det betyder ju inte att ekipagen inte tycker att det är roligt att tävla och vinna! Nu ska de inte få rida på tid längre. Jag är skeptisk till att det är rätt tänkt. Någon som har lust att förklara för mig varför det är bra att göra så här?

Sv: TR-ändringar 2009

Jag tycker faktiskt att det är bra!

Har sett alldeles för många orutinerade ryttare som rider på som :devil: i omhoppningar eller A:0 i lägre klasser.
Det kan inte vara bra för hästarna! Olycksrisken är stor då tävlingsinstinkten tar överhanden och dom bara gasar utan att rida ordentligt.
De flesta som kommer högre (om nu 1m klassas som det) sansar sig lite och rider vettigare.

För att ingen ska bli stött så kan jag tala om att jag själv rider 0,90-1,10.

Läste igenom de ändringarna som va länkade till ;P
Bara en fråga, ska det inte heta Lc, Lb osv i hoppning på ponny längre?

Någon mer än jag som är missnöjd över regeln att man inte får ha tidshoppning i 0,90 m och lägre?
Ja, JAG :devil:

Jag har blivit "gammal och höjdrädd" men har nu KÄMPAT mig tillbaka till 90 cm och har sett fram emot att kunna hopptävla nästa säsong :bump:

Men det är ju omhoppningarna som är det roliga! Finns det inget tävlingsmoment tycker jag att det känns onödigt att släpa sig till en tävlingsplats, då kan jag lika gärna fortsätta hoppa för mig själv hemma... :mad:

Städtanten slog ihop trådarna.
Ursäkta. Jag sökte efter en tråd, men uppenbarligen inte tillräckligt bra. :o

Tycker det här blev rörigt och då kan jag bara ana hur det upplevs för nya inom hoppning...
Jo, dessutom säger ju inte hinderhöjden något om svårighetsgraden. Det är ju lite skillnad på om en b-ponny hoppat 80 eller om en d-ponny gjort det. Då säger ju LB mer...

Innebär det att det inte behöver göra det på regional? Gäller det ponny eller storhäst? Jag fattar ingenting, men ska dom ge sig på att börja mixtra med våra premier också blir jag less.
Risken finns ju att man kommer få börja bojkotta vissa arrangörer. Vilket du förmodligen har lättare till än jag, utbudet lär ju vara större hos dig?

Har sett alldeles för många orutinerade ryttare som rider på som :devil: i omhoppningar eller A:0 i lägre klasser.
Det kan inte vara bra för hästarna! Olycksrisken är stor då tävlingsinstinkten tar överhanden och dom bara gasar utan att rida ordentligt.
De flesta som kommer högre (om nu 1m klassas som det) sansar sig lite och rider vettigare.
A:0 finns ju inte i "lägre klasser" om det är 0,90 och neråt som räknas som det. Jag tycker oftast att det inte rids helgalet i 0,90, där har ju ryttarna ibland full sjå att ta sig runt banan utan att glömma vägen. Värsta klassen vad det gäller fart och tokiga vägar tycker jag faktiskt är 1,00, där kan man få se vad som helst! I de lägre klasserna klarar hästarna ut tokridningen ändå och i de högre säger de ifrån om det blir för tokigt. Men jag kan på det stora hela inte säga att jag tycker att det är något stort problem! Jag var och tittade på en 0,90 A:0+A:0 senast i helgen och fick inte se någon tokridning.

På ponny däremot kan jag tycka att det passar sig bättre. Barn har ofta större lycka av att de fick en rosett! :laugh: Och jag tror inte att själva tävlingsmomentet är lika viktigt för dem. Det är ju också oftare ponnyryttarna i LD, ursäkta 50-80, är på sin första tävling och de har också oftare färre år inom ridningen än vad hästryttarna har. Här läggs grunden för framtidens ryttare och här ska ryttarna få tid på sig att lära sig rida i lugn och ro.

Men det är ju omhoppningarna som är det roliga! Finns det inget tävlingsmoment tycker jag att det känns onödigt att släpa sig till en tävlingsplats, då kan jag lika gärna fortsätta hoppa för mig själv hemma... :mad:
Ja. Det är ju kul att få en ettarosett, men det är inte lika kul om alla andra får det också! Det finns ju en gräns på hur många rosetter man behöver och när det är bedriften att vinna som är roligare än vilket pris man får...

jag kommer inte in på ändringarna. det kommer bara upp nått svammel på engelska. har jag gjort fel eller funkar det inte ?

Liknande trådar

Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 736
Senast: Amha
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 210
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 329
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar