TR-ändringar 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TR-ändringar 2008

Fallet utan häst är helt jämförbart, du får heller ingen 500 kgsstock på dig eftersom hindren är fasta.
Dödsolyckorna som skett i fälttävlan är också undantagslöst sådana där ryttarna fått hästen över sig och där hjälper inte västen i samma utsträckning även om den gjort nytta i en del fall även där.

Varför bara juniorer och ponnyryttare kan man ju undra? Young riders och Seniorer skadar väl sig lika mkt dem om de skulle ramla av?. Tycker det skulle varit lag på att ALLA skulle ha väst på sig i hoppningen. De vuxna ska ju föregå med GOTT exempel :) Och hur svårt är det att sätta på sig en väst? Visst det kan kännas som ett sköldpaddsskal eller vad som men men får försöka rida med den så ofta som möjligt så man vänjer sig vid den :D Så har jag fått göra hatade väst innan tills jag köpte min RS 2000 :love:

Jag tror inte att de finns en enda ryttare som vill rida utan väst i fälttävlan. alla vet att det är farligast och det behöver inte diskuteras. det finns flera ryttare som fått hästen över sig (utan väst på sig) bla jag och överlevt det. det är väl mäst då de höga hastigheterna som "dödar" i FT. men altså när man leder in hästen från hagen kan du och hästen snubbla och då få den över dig. Altså hoppa är inte farligare en att göra vad som hellst annat m hästen.

Jag skulle tycka det var okej med en regel att alla upp till 15 år va tvugna att ha den (som m cykelhjälm). för när man är 16 (börjar på Gymnasium och så) tycker jag att man är mogen att ta det ansvaret och beslutet själv.

Jag tycker lagen ska gälla upp tom 18 år. För då är man myndig och får som med allt utanför hästar bestämma själv vad man vill göra, och inte vill göra.

Altså hoppa är inte farligare en att göra vad som hellst annat m hästen.
Om man tittar på statistik så är det fler olyckstillbud i hoppning än i dressyr tex så det argumentet håller inte.

F ö så anser jag inte att barn under arton år alltid är mogna att bedöma risker i olika situationer, det visar bla den här diskussionen.

:bow: till dig.

Jag förstår inte varför folk tycker det är en dum regel.
Jag rider inte själv med säkerhetsväst men skulle det komma en regel om det skulle jag inte gnata och absolut inte vilja motarbeta den.
Regler om säkerhet är väl aldrig dåliga??? :confused:

Sen tycker jag det delvis är lite fel att de bara vill ha tvång för folk under 18, men samtidigt förstår man ju det iom att man ska kunna fatta så kloka beslut själv när man är myndig. :p

Men ja - inför västtvång!

Jag skulle tycka det var okej med en regel att alla upp till 15 år va tvugna att ha den (som m cykelhjälm). för när man är 16 (börjar på Gymnasium och så) tycker jag att man är mogen att ta det ansvaret och beslutet själv.

Hur moget är det att säga att det med säkerhetsväst är en dum regel?
(Det komiska i det hela är att du är just 16... :p )

Kom tillbaka om några år och säg hur mogen du var när du var 16 ;)
(Obs - inget elakt/negativt menat!!!)

jättebra säger jag. Mina barn 7 och 4 år har haft väst vid ridning ändå sedan "de föddes" (har egna ponnier) och så många gånger som den äldre har åkt av så skulle de vara vansinne med nåt annat än hjälm och väst. Och vad då köpa dyra västar för att tävla klubb 3 ggr/år...de RIDER VÄL ANNARS OCKSÅ. Det borde vara lag med väst för barn och ungdomar (nybörjare över lag)som rider på RIDSKOLA.På en vettig ridskola finns de det dessutom väst att låna.. Själv är jag urdålig på att använda, för att jag inte hittat nån som passat mig. (har en men den är oskön och får lång)Men har när jag rider in och utb unghästar som är inget/lite ridna då har jag väst och de gånger jag åkt av och sen ser var jag hamnat ja då tackar jag västen...:o ska inskaffa mig en ny för nu har jag 3 ungisar som väntar de närmaste året...VANSINNE utan.

nej ( den hjälper ju ibland mot lättare slag) MEN där är helt andra farter och mycket fler risker och helt andra smällar en vanlig banhoppning där en bom väger sådär 10 kg istället för en stock på 500 kg . det går inte jämföra hoppning och fältävlan... men ja FLERA ryttare har ju dött trots väst bara i år i FT.. varav ingen (?) hoppryttare gjort det.
om vi hoppryttare nu Måste ha det tycker jag att dressyrryttarna också kan ha det. ridning som ridning. . .

Tycker inte att du skall uttala dig om något du verkligen inte vet något om :crazy:

Jag är ute på en hel del hopptävlingar och det är ALLTID någon som ramlar av. Jag tävlar i Skåne och har åkt runt på de flesta tävlingar.

Senast i helgen var det två stycken som ramlade av på tävlingsbanan och en som flög av på framhoppningen och senast igår var det en som ramlade av på träning efter ett missförstånd.

Det är bara barnsligt att sitta här och racka ner på en säkerhetsdetalj. Man är inte myndig förens man är 18år!!

Senast ändrad:

Jag tror inte att skaderisken ökar med säkerhetsväst, jag tycker bara att man ska få bestämma det själv, iallafall om man rider häst. Fast egentligen är det väl ingen skillnad, det är ju nästan samma ålder på d-ponny som juniorer på häst. Man kankse skulle ha något slags godkännande av målsman för att rida utan väst som Junior? Vad vet jag...
Jag skulle känna mig obekväm med en väst eftersom jag känner två som har fått mkt värre skador med den på.

Under alla år jag tävlat fälttävlan har jag aldrig hört detta du skriver. Kom gärna med källan till det??

Om västarna inte passade så är det kanske en annan sak men å andra sidan på rider man ju inte med hjälmar som inte passar heller.

Västarna har räddat många ryggar/revben etc under de åren de funnits och jag tror snarare på att dina bekanta kanske hade skadad sig värre utan

Jag tror inte att de finns en enda ryttare som vill rida utan väst i fälttävlan. alla vet att det är farligast och det behöver inte diskuteras. det finns flera ryttare som fått hästen över sig (utan väst på sig) bla jag och överlevt det. det är väl mäst då de höga hastigheterna som "dödar" i FT. men altså när man leder in hästen från hagen kan du och hästen snubbla och då få den över dig. Altså hoppa är inte farligare en att göra vad som hellst annat m hästen.

Hade du fått hästen på dig hade du varit allvarligt skadad. Farten dödar inte ryttare i fälttävlan snarare tvärtom. De dödsfall som skett i fälttävlan har varit långsamma fall. Man klarar sig inte om man får 500-600kg häst på sig

NEEJ!

så från o med -08 måste jag rida med väst ??!!

Hur moget är det att säga att det med säkerhetsväst är en dum regel?
(Det komiska i det hela är att du är just 16... :p )

Kom tillbaka om några år och säg hur mogen du var när du var 16 ;)
(Obs - inget elakt/negativt menat!!!)

jag vet riskerna om att jag kan skada mig mer utan väst. MEN jag väljer endå att rida utan. Det beslutet har jag tagit.
Jag har inte sagt att det är en dum regel..bara att jag tycker att det är en regel vi kunde varit utan då jag tycker det funkar bra som det är nu. De som rider med väst gör det och de som inte vill gör det.

jo jag fick sådär 600 kg häst över mig... dock fick jag en spricka i ett revben och hjärnskakning.. men den sprickan kan jag ta.

Nu menar jag vad jag känner när jag sätter på mig en väst, inte att alla andra ska känna så.
Tror du att jag ljuger när jag säger att jag känner två stycken som fått allvarligare skador? Båda gångerna har dom haft västar som varit anpassade efter dom själva, och det har varit själva den undre kanten som har gjort att dom har brutit en ryggkota. Men det var ju ett tag sen men utvecklingen kankse har gått frammåt ju, med dom nya RS 2000 skulle nog det inte kunna hända eftersom dom är mer mjuka och gjutna efter kroppen.
Eftersom jag har varit med om två sånna olyckor så känner jag mig osäker, vilket inte alla andra kankse gör, men självklart så kommer jag att rida med min väst om det nu blir en ny regel. Det finns väl inte så mycket att säga till om nu, men man måste ju få säga vad man tycker iallafall :)

jag vet riskerna om att jag kan skada mig mer utan väst. MEN jag väljer endå att rida utan. Det beslutet har jag tagit.
Jag har inte sagt att det är en dum regel..bara att jag tycker att det är en regel vi kunde varit utan då jag tycker det funkar bra som det är nu. De som rider med väst gör det och de som inte vill gör det.

:idea::):)

Nu menar jag vad jag känner när jag sätter på mig en väst, inte att alla andra ska känna så.
Tror du att jag ljuger när jag säger att jag känner två stycken som fått allvarligare skador? Båda gångerna har dom haft västar som varit anpassade efter dom själva, och det har varit själva den undre kanten som har gjort att dom har brutit en ryggkota. Men det var ju ett tag sen men utvecklingen kankse har gått frammåt ju, med dom nya RS 2000 skulle nog det inte kunna hända eftersom dom är mer mjuka och gjutna efter kroppen.
Eftersom jag har varit med om två sånna olyckor så känner jag mig osäker, vilket inte alla andra kankse gör, men självklart så kommer jag att rida med min väst om det nu blir en ny regel. Det finns väl inte så mycket att säga till om nu, men man måste ju få säga vad man tycker iallafall :)

RS västen är inte godkänd för tex fälttävlan så jag anser inte att det är en väst som ger fullgott skydd enl BETA regelerna. Ska man ha en väst som skyddar enl reglerna och de tester som är gjorda så är Zippa Plus att föredra

Och en RÄTT inpassad väst skall INTE sluta ovanför höften. Om västen gett dem brott på kota i ryggen så har västen inte suttit som den ska utan varit alldeles för kort i ryggen :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tävling Från förbundets hemsida.
Svar
6
· Visningar
1 257
A
Fälttävlan Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
5
· Visningar
1 053
Senast: Axtelius
·
A
Hoppning Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
10
· Visningar
1 308
Senast: Jardina
·
Z
Dressyr I ändringarna för dressyr TR 2007 står det: Mom 221 Rad 1-5 samt 7de stycket Sporrar…. ändras till: Klädsel under ritten är...
2
Svar
37
· Visningar
3 655
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar