TR-ändringar 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TR-ändringar 2008

Och just risken att få hästen över sig ökar markant med väst, har tidigare använt väst vid inridning och trots smidigaste sorten så är man alldeles för otymplig i ett fall och tappar helt förmågan att kvickt komma undan, jag får känslan att man blir som en sköldpadda som hamnar på rygg man kommer ingenstans. Om man genom åren tränat upp en fallteknik att man rullar ihop sig redan vid första markkontakten och rullar undan så får man sällan hästen över sig varken vad gäller om hästen trillar eller helt enkelt om du åker före över ett hinder och hästen sedan kommer efter. Med västen tappar man som sagt denna smidighet och tappar viktig tid att just komma väck från hästen, det är närkontakten med hästen som ger de allvarliga skadorna inte fallet i de flesta fall.

det kan vi väl få låna och skicka in till ridsportförbundet :D haha men PRESIS! Man blir mkt smidigare på hästen (håller sig lättare kvar) och även när man fallit!

Klokt sagt!

Det är så märkligt att all säkerhetsutrustning i de flestas ögon verkar vara synonymt med att det är 100% bra i 100% av situationerna.
Ingen säkerhetsutrustning kan ersätta det sunda förnuftet, vilket jag tycker visar sig i att med säkerhetsutrustning så tycker en del ryttare att man kan våga lite mer, alltså de utsätter sig för större risker.

Jag har ingen väst, har ngn gång funderat på att skaffa en, men eftersom jag VET att jag i början (och jag vet ju inte hur länge) kommer ÖKA chansen att ngt händer pga att jag upplever obehag, inte skaffat väst.
Jag är så "känslig" att typen av ridbyxor kan inverka på hur bra jag rider, minns när jag provade med helskodda brallor. Dressyrträningen gick åt h-e, jag inverkade inte rätt, red sämre, fick sämre balans för jag kände obehag hela tiden osv. Skojade med tränaren att det nog var de helskodda brallornas fel.
Nästa träning hade jag oskodda brallor, och tränaren säger då på fullaste allvar att hur märkligt det än var så kunde jag inte rida i helskodda brallor!
Och hur länge tar det då för mig att vänja mig vid en väst?

Dessutom tycker jag inte om tvångslagar, anser det kränkande för den enskilde, man är ändå herre över sin egen kropp.

En bekant köpte en väst till sin dotter. Dottern var extremt liten och nätt, och de provade genom alla västar de hittade, ingen satt bra, så de fick ta den som satt minst sämst eller hur man säger.
Flickan gled av hästen och hamnade på rygg helt odramatiskt vid ett ridpass. Som tur var det inomhus, för det visade sig att hon blev som en skalbagge på rygg med västen, en vuxen fick gå fram och resa upp flickan. Och vad hade hänt om hon då trillat av mitt på en väg vid en uteritt i mörker? Håller västen för tyngden av en bil? :angel:

*KL*
Jag tycker inte att det är fel att man skall tvinga barn att använda väst men i vissa fall kan jag tycka att man prioriterar fel. Tittade på Breeders dressyr och där satt alla på sina 6-åringar i hatt, jag menar är det smart det är ju fortfarande en unghäst...

Visst, jag kan lära mig men frågan är om jag är sugen på det. Den dagen jag sitter på en häst som riskerar att hiva av mig stup i kvarten lär jag kanske tänka om men de hästar jag rider i dagsläget är inte alls den typen. Inte ens 2,5-åringen har gjort en tillstymmelse till att göra ens ett litet skutt åt sidan.

Måste bara kommentera lite. :D
Av egen erfarenhet måste jag säga att när man blir avkastad av en häst så skadar man sig sällan allvarligt, utan det är snarare när det sker misstag eller något rent oförutsätt som man skadas.

Det är precis det jag vet. Å andra sidan har mina mest intressanta skador i samband med hantering av hästar inte kunnat hindras av varje sig hjälm eller väst.
Och t.ex. 2,5-åringens mamma är jag rätt säker på var jag har. Har ägt henne i mer än åtta år och hittills aldrig åkt av henne. Åker iofs av väldigt sällan öht men ändå.

Och just risken att få hästen över sig ökar markant med väst, har tidigare använt väst vid inridning och trots smidigaste sorten så är man alldeles för otymplig i ett fall och tappar helt förmågan att kvickt komma undan, jag får känslan att man blir som en sköldpadda som hamnar på rygg man kommer ingenstans. Om man genom åren tränat upp en fallteknik att man rullar ihop sig redan vid första markkontakten och rullar undan så får man sällan hästen över sig varken vad gäller om hästen trillar eller helt enkelt om du åker före över ett hinder och hästen sedan kommer efter. Med västen tappar man som sagt denna smidighet och tappar viktig tid att just komma väck från hästen, det är närkontakten med hästen som ger de allvarliga skadorna inte fallet i de flesta fall.

Då kan jag inte påstå att man har rätt väst/välanpassad väst.
Det finns flera olika typer av västar och alla passar inte till alla.
Smidigaste sorten för alla andra behöver ju inte betyda att det är smidigaste sorten för dig.
Varför skulle man byta "avramlingsteknik" bara för att man har väst?

Det är precis det jag vet. Å andra sidan har mina mest intressanta skador i samband med hantering av hästar inte kunnat hindras av varje sig hjälm eller väst.
Och t.ex. 2,5-åringens mamma är jag rätt säker på var jag har. Har ägt henne i mer än åtta år och hittills aldrig åkt av henne. Åker iofs av väldigt sällan öht men ändå.

Jag tolkar det som att du tänker precis tvärtom. :p
Du säger 2.5åringens mamma har aldrig hänt ngt med - men den dagen det händer kanske det blir allvarligt.
Du säger att om du hade en avkastarhäst kanske du skulle kanske tänka om (och skaffa en)..

OT men.. Kul för dig att du nästan aldrig åker av! Jag önskar min häst var så snäll.. :rofl: :p

*kl till viss del*

jag då tycker inte att det är så många olyckor att det ska behövas.... på häst har jag inte varit med om en endaste "allvarligare" olycka (hopp) under 4 års tid... knappt en avfallning. sen är det att man ramlar av smidigare utan väst.
och de "viktigaste" anledningen till att inte bara väst ( om man kan säja så) är att hjärn forskare i lund kommit fram till om man får ett så hårt slag att man bryter ryggen så bryter man den där västen tar slut. dvs svanskotan/nacken. då tycker jag att det är bättre att bryta ryggen längre ner en nacken så man har armarna kvar.

Inte så många olyckor??!! varje dag skadas en person allvarligt under ridning eller hantering av häst! Det är ju en gigantisk siffra egentligen, varför kan man då inte bara använda den där västen? Och jag förstår inte heller hur du resonerar när det gäller att bryta ryggen vid användning av väst... Jag skulle nog hellre dött än blivit förlamad, oavsett om jag hade armarna i behåll eller ej.

Då kan jag inte påstå att man har rätt väst/välanpassad väst.
Det finns flera olika typer av västar och alla passar inte till alla.
Smidigaste sorten för alla andra behöver ju inte betyda att det är smidigaste sorten för dig.
Varför skulle man byta "avramlingsteknik" bara för att man har väst?

Var har jag skrivet smidigaste sorten för andra ??? Här läser vi tydligen som kråkor och utgår från att ingen annan faktiskt kan prova ut en välsittande väst.
Västen är som sagt mkt väl utprovad och passar perfekt, har provat säkert hundratals innan jag köpte denna som jag som sagt hade som mest rörlighet i jämfört med alla andra TROTS detta hindrar den MYCKET av smidigheten just i sekvensen att kunna rulla undan. Har man en bra fallteknik (vilket man har tränat upp genom att rida in unghästar i över 20 år) så rullar man ihop sig MED RUND rygg (något som är omöjligt med väst på). Skador på ryggen uppkommer främst vid bräckning bakåt därav att man skall runda ryggen varför då ha en väst som hindrar just detta, alla träffar med rak rygg är farliga träffar både vad gäller frakturer och även kotkompretioner med väst är det just sådana fall det tenderar att bli då västen styvar upp ryggen plus att som andra också nämnt man har en mkt svag punkt i kanten på västen eftersom där har man dessutom en bräckyta.
Jag tycker faktiskt att enda gången västen har någon positiv effekt är vid rena tramp, alltså där hästen trampar på ryttaren, inte för att det är särskilt vanligt förekommande om man är smidig så att man rullar undan (men det är klart har man väst och därmed inte smidig på att komma undan så är det ju positivt att den skyddar när hästen väl trampar på dig för att du inte hunnit undan, dock vill det ju då till att hästen väljer att trampa på västbeklätt område och inte över eller under. Efter att ha känt på hur skönt det är att krossa ansiktet vid ett tramp så väljer jag nog hellre att skippa västen så att jag hinner undan :cool:

Inte så många olyckor??!! varje dag skadas en person allvarligt under ridning eller hantering av häst! Det är ju en gigantisk siffra egentligen, varför kan man då inte bara använda den där västen? Och jag förstår inte heller hur du resonerar när det gäller att bryta ryggen vid användning av väst... Jag skulle nog hellre dött än blivit förlamad, oavsett om jag hade armarna i behåll eller ej.

Hade varit bättre om de hade ökat utbildningen i hästhantering i stället då 99% av dessa dagliga olyckor är helt onödiga och beror på okunskap. Sedan hade nog majoriteten av dessa olyckor fått samma skador även med en väst för inte hör det till vanligheten att just västen skulle skyddat, är ju klart en begränsad skadesort som västen skyddar emot.

jag bor gratis på sjukhus :D

jag förstår att man har det i fälttävlan... ( det skulle jag också haft)

men jag kommer aldrig ändra men mening om att jag tycker lagen är "onödig" . ( i hoppning)

man kan inte säja att jag skulle sluppit den skadan för jag skulle kanske ha helt andra skador om jag skulle haft väst på mig.

Du bor gratis eftersom jag betalar skatt genom mitt jobb :angel:

Fakta kvartsår att väst skyddar mot de skador du fick och du hade även fått de andra skadorna utan väst som du kan få med väst :smirk:

Det är onödigt med bilbälte också för jag kommer aldrig att krocka :angel:

Njä stämmer inte riktigt;) RS2000 är godkänd enligt Beta3 MEN INTE alla kopiorna av den som finns på marknaden.

För att återgå till ämnet så tycker jag att det är en utmärkt regel. Jag har hoppat med säkerhetsväst sedan de kom, kan säga att jag var rätt ensam om att använda det på ponnytävlingarna på 90-talet:p. Jag använder fortfarande säkerhetsväst alltid när jag hoppar högre än cavaletti och det är en vanesak. Har vid ett flertal tillfällen varit mkt glad över min väst, i början av året så satsade jag lite väl i en omhoppning... hästen slog på en nit och kanade in i hindret och jag flög av och landade på rygg i bomhögen:eek:. Trots västen var jag stel och blåslagen, vågar inte tänka på vad som hänt om jag inte haft väst.

Vad bra att de har skickat den på testen nu :) Den är ju helt klart tunnare än tex Zippa Plus västen

Fast det kan jag verkligen inte hålla med om. Jag känner mig inte ett dugg otymplig i väst och hade jag gjort det så hade det varit oerhört svårt att rida terräng där smidigheten för ryttaren är extremt viktig med all olika nedhopp, upphopp studsar etc.

En rätt tillpassad väst hindrar ingenting ;)

Klokt sagt!

Det är så märkligt att all säkerhetsutrustning i de flestas ögon verkar vara synonymt med att det är 100% bra i 100% av situationerna.
Ingen säkerhetsutrustning kan ersätta det sunda förnuftet, vilket jag tycker visar sig i att med säkerhetsutrustning så tycker en del ryttare att man kan våga lite mer, alltså de utsätter sig för större risker.

Jag har ingen väst, har ngn gång funderat på att skaffa en, men eftersom jag VET att jag i början (och jag vet ju inte hur länge) kommer ÖKA chansen att ngt händer pga att jag upplever obehag, inte skaffat väst.
Jag är så "känslig" att typen av ridbyxor kan inverka på hur bra jag rider, minns när jag provade med helskodda brallor. Dressyrträningen gick åt h-e, jag inverkade inte rätt, red sämre, fick sämre balans för jag kände obehag hela tiden osv. Skojade med tränaren att det nog var de helskodda brallornas fel.
Nästa träning hade jag oskodda brallor, och tränaren säger då på fullaste allvar att hur märkligt det än var så kunde jag inte rida i helskodda brallor!
Och hur länge tar det då för mig att vänja mig vid en väst?

Dessutom tycker jag inte om tvångslagar, anser det kränkande för den enskilde, man är ändå herre över sin egen kropp.

En bekant köpte en väst till sin dotter. Dottern var extremt liten och nätt, och de provade genom alla västar de hittade, ingen satt bra, så de fick ta den som satt minst sämst eller hur man säger.
Flickan gled av hästen och hamnade på rygg helt odramatiskt vid ett ridpass. Som tur var det inomhus, för det visade sig att hon blev som en skalbagge på rygg med västen, en vuxen fick gå fram och resa upp flickan. Och vad hade hänt om hon då trillat av mitt på en väg vid en uteritt i mörker? Håller västen för tyngden av en bil? :angel:

Åter igen dåligt tillpassad väst :angel:

Finns västar man kan få måttsydda men föräldrarna kanske var snåla och inte ville lägga de extra pengar en sådan kostar :smirk:

Ptja, med tanke på att jag redan från början skrev såhär:
"Självklart sker olyckor ändå[...]" så känner jag mig medveten om riskerna. Men jag anser inte att eventuella risker väger över nackdelarna som ständigt finns pga västen.

Den dagen Cinnabar orsakar en olycka lär jag falla av i svår chock. Det som skulle kunna hända är väl isf att någon annan orsakar oss en olycka, t.ex. kör på oss eller dylikt. Men då borde man ju isf ha säkerhetsväst när man är ute och går också.

Snälla och snälla. Ptja, väluppfostrade, trygga i sig själva och att jag är envis som synden när det gäller att hänga mig kvar. Något jag kanske inte skulle kunna göra med en väst på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tävling Från förbundets hemsida.
Svar
6
· Visningar
1 257
A
Fälttävlan Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
5
· Visningar
1 053
Senast: Axtelius
·
A
Hoppning Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
10
· Visningar
1 308
Senast: Jardina
·
Z
Dressyr I ändringarna för dressyr TR 2007 står det: Mom 221 Rad 1-5 samt 7de stycket Sporrar…. ändras till: Klädsel under ritten är...
2
Svar
37
· Visningar
3 655
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar