TR-ändringar 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TR-ändringar 2008

Hade du fått hästen på dig så som man menar så hade du haft mer skador.

Jag har haft hästar som rullat över mig men det är inte samma sak som att från språng få hästen över sig så som de ryttare fått som dött i år! Ett sådant fall är alltid väldigt fatalt för en människa

jag vet riskerna om att jag kan skada mig mer utan väst. MEN jag väljer endå att rida utan. Det beslutet har jag tagit.
Jag har inte sagt att det är en dum regel..bara att jag tycker att det är en regel vi kunde varit utan då jag tycker det funkar bra som det är nu. De som rider med väst gör det och de som inte vill gör det.

Jag betalar din sjukhusvistelse :angel: Tycker det är lika dumt att såga emot en sådan regel som att säga att man inte vill rida med hjälm.

Den dagen regeln kommer för alla så lär inte jag vara den första som gnäller.

Jag är stolt över att jag var en av de allra första som köpte en skyddsväst i Sverige och red med den i terrängen innan det blev lag på det!!

Finns det regler så är det bara att följa, det är väl bättre att kräva att tillverkarna tillverkar en väst som är mer komfortabel istället för att gnälla över en regel som faktiskt kan undvika många skador.

Se till dig själv antagligen hade du sluppit en spricka i ett revben om du haft väst

Och om jag som senior rider ponnyer i avdelning B ska jag alltså tvingas ha väst? Jag är ju ponnyryttare?! Om än myndig sen flera år.
Tolkningsfråga men relevant i mitt fall då jag inte gillar att rida i säkerhetsväst och därför inte äger någon.
Visst, jag kan lära mig men frågan är om jag är sugen på det. Den dagen jag sitter på en häst som riskerar att hiva av mig stup i kvarten lär jag kanske tänka om men de hästar jag rider i dagsläget är inte alls den typen. Inte ens 2,5-åringen har gjort en tillstymmelse till att göra ens ett litet skutt åt sidan.
Självklart sker olyckor ändå men frågan är väl om fördelarna väger över nackdelarna. (Mer ont i ryggen/nacken/axlarna av väst, inte samma följsamhet, varmt utav bara helskotta.)

Om man tittar på statistik så är det fler olyckstillbud i hoppning än i dressyr tex så det argumentet håller inte.

F ö så anser jag inte att barn under arton år alltid är mogna att bedöma risker i olika situationer, det visar bla den här diskussionen.

Tack :bow::bow:
Alla får självklart tycka som dom vill, men leder det nån vart att klaga på ett säkerhetsbeslut som Svensk Ridsportförbundet har tagit, för att MINSKA antalet olyckor..? Jag skulle personligen inte tro det.
Har sett att många har berömt RS 2000-västen, jag kan fortsätta med det, SUPERBRA och skön väst :bump:

Tack :bow::bow:
Alla får självklart tycka som dom vill, men leder det nån vart att klaga på ett säkerhetsbeslut som Svensk Ridsportförbundet har tagit, för att MINSKA antalet olyckor..? Jag skulle personligen inte tro det.
Har sett att många har berömt RS 2000-västen, jag kan fortsätta med det, SUPERBRA och skön väst :bump:

Men det hjälper inte då den västen ändå inte kommer vara godkänd att tävla med.

jo jag fick hästen över mig. han fastnade i en bom över ett hinder och jag flög framåt och landade i "sanden" hästen for sedan och landade rakt på mig och låg där i ca 20 sek.

Jag betalar din sjukhusvistelse :angel: Tycker det är lika dumt att såga emot en sådan regel som att säga att man inte vill rida med hjälm.

Den dagen regeln kommer för alla så lär inte jag vara den första som gnäller.

Jag är stolt över att jag var en av de allra första som köpte en skyddsväst i Sverige och red med den i terrängen innan det blev lag på det!!

Finns det regler så är det bara att följa, det är väl bättre att kräva att tillverkarna tillverkar en väst som är mer komfortabel istället för att gnälla över en regel som faktiskt kan undvika många skador.

Se till dig själv antagligen hade du sluppit en spricka i ett revben om du haft väst

jag bor gratis på sjukhus :D

jag förstår att man har det i fälttävlan... ( det skulle jag också haft)

men jag kommer aldrig ändra men mening om att jag tycker lagen är "onödig" . ( i hoppning)

man kan inte säja att jag skulle sluppit den skadan för jag skulle kanske ha helt andra skador om jag skulle haft väst på mig.

Senast ändrad av en moderator:

RS västen är inte godkänd för tex fälttävlan
Njä stämmer inte riktigt;) RS2000 är godkänd enligt Beta3 MEN INTE alla kopiorna av den som finns på marknaden.

För att återgå till ämnet så tycker jag att det är en utmärkt regel. Jag har hoppat med säkerhetsväst sedan de kom, kan säga att jag var rätt ensam om att använda det på ponnytävlingarna på 90-talet:p. Jag använder fortfarande säkerhetsväst alltid när jag hoppar högre än cavaletti och det är en vanesak. Har vid ett flertal tillfällen varit mkt glad över min väst, i början av året så satsade jag lite väl i en omhoppning... hästen slog på en nit och kanade in i hindret och jag flög av och landade på rygg i bomhögen:eek:. Trots västen var jag stel och blåslagen, vågar inte tänka på vad som hänt om jag inte haft väst.

Fallet utan häst är helt jämförbart, du får heller ingen 500 kgsstock på dig eftersom hindren är fasta.
Dödsolyckorna som skett i fälttävlan är också undantagslöst sådana där ryttarna fått hästen över sig och där hjälper inte västen i samma utsträckning även om den gjort nytta i en del fall även där.

Och just risken att få hästen över sig ökar markant med väst, har tidigare använt väst vid inridning och trots smidigaste sorten så är man alldeles för otymplig i ett fall och tappar helt förmågan att kvickt komma undan, jag får känslan att man blir som en sköldpadda som hamnar på rygg man kommer ingenstans. Om man genom åren tränat upp en fallteknik att man rullar ihop sig redan vid första markkontakten och rullar undan så får man sällan hästen över sig varken vad gäller om hästen trillar eller helt enkelt om du åker före över ett hinder och hästen sedan kommer efter. Med västen tappar man som sagt denna smidighet och tappar viktig tid att just komma väck från hästen, det är närkontakten med hästen som ger de allvarliga skadorna inte fallet i de flesta fall.

Njä stämmer inte riktigt;) RS2000 är godkänd enligt Beta3 MEN INTE alla kopiorna av den som finns på marknaden.

För att återgå till ämnet så tycker jag att det är en utmärkt regel. Jag har hoppat med säkerhetsväst sedan de kom, kan säga att jag var rätt ensam om att använda det på ponnytävlingarna på 90-talet:p. Jag använder fortfarande säkerhetsväst alltid när jag hoppar högre än cavaletti och det är en vanesak. Har vid ett flertal tillfällen varit mkt glad över min väst, i början av året så satsade jag lite väl i en omhoppning... hästen slog på en nit och kanade in i hindret och jag flög av och landade på rygg i bomhögen:eek:. Trots västen var jag stel och blåslagen, vågar inte tänka på vad som hänt om jag inte haft väst.

Här verkar vara någon som har koll :D
Racesafe RS 2000, är den godkänd?! (Hmm det kanske inte säger nåt mer än att det är en RS 2000-väst...?)

Jag äger en RS2000 väst och den är godkänd enligt Beta3 Men en hel del av kopiorna på den västen är INTE godkända.

Jag äger en RS2000 väst och den är godkänd enligt Beta3 Men en hel del av kopiorna på den västen är INTE godkända.

Okej, tack. Min är en Beta klass 3..Så borde ju vara godkänd. Vet att det fanns t.ex. klass 2or och så..Dom är ju inte godkända iaf...

Är den inte? :confused:

Jag kan inte mkt om fälttävlan, men RS 2000 är godkänd beta level 3, och jag trodde det "räckte" för fälttävlan?

Lägger till: I hoppningen kommer det räcka med att västen är godkänd i nivå/level 3, behöver inte vara beta-godkänd.

Senast ändrad:

Lägger till: I hoppningen kommer det räcka med att västen är godkänd i nivå/level 3, behöver inte vara beta-godkänd.

Nja. Saxat från www.ridsport.se:
I hoppning blir det obligatoriskt för junior- och ponnyryttare att bära säkerhetsväst på tävling. Kraven på västen är desamma som i fälttävlan, dvs Nivå 3 Lila - skydd för ridning, tävling och arbete med hästar.

//Alice

Kanske jag som inte förstått ordentligt, men jag trodde inte att beta-godkänd och olika nivåer hade med varandra att göra? Det finns ju västar som är level 3-godkända men inte beta-godkända (tex dan rider). Och eftersom det inte stod något om beta i ridsport-texten antog jag att det räckte med nivå 3.

Men isf är ju RS godkänd för fälttävlan också?

Kanske jag som inte förstått ordentligt, men jag trodde inte att beta-godkänd och olika nivåer hade med varandra att göra? Det finns ju västar som är level 3-godkända men inte beta-godkända (tex dan rider). Och eftersom det inte stod något om beta i ridsport-texten antog jag att det räckte med nivå 3.

Men isf är ju RS godkänd för fälttävlan också?

Håller med dig! Det är luddigt formulerat. Det kan ju absolut vara som du säger då de inte nämner Beta i texten, å andra sidan står det väl (???) just Beta i TR för fälttävlan och det var samma regler som för fälttävlan. Eller pratar de om nivåer där också? Å andra sidan står det "Nivå 3 Lila". Lila är Betas beteckning på nivå 3? :confused:

Själv tycker jag det är en bra regel, även om jag inte själv påverkas pga ålder ;) . Rider själv alltid med väst, dock icke en Beta-godkänd tyvärr (Tipperary), och tror att den hjälper.

//Alice

Det kan ju absolut vara som du säger då de inte nämner Beta i texten, å andra sidan står det väl (???) just Beta i TR för fälttävlan och det var samma regler som för fälttävlan. Eller pratar de om nivåer där också? Å andra sidan står det "Nivå 3 Lila". Lila är Betas beteckning på nivå 3? :confused:

TR IV Fälttävlan säger såhär i Mom 432:
"Skyddsväst är obligatorisk. Västen skall motsvara Nivå III enligt Betas märkningsklassifikation (Beta Lila) och vara CE-märkt."

Och just risken att få hästen över sig ökar markant med väst, har tidigare använt väst vid inridning och trots smidigaste sorten så är man alldeles för otymplig i ett fall och tappar helt förmågan att kvickt komma undan, jag får känslan att man blir som en sköldpadda som hamnar på rygg man kommer ingenstans. Om man genom åren tränat upp en fallteknik att man rullar ihop sig redan vid första markkontakten och rullar undan så får man sällan hästen över sig varken vad gäller om hästen trillar eller helt enkelt om du åker före över ett hinder och hästen sedan kommer efter. Med västen tappar man som sagt denna smidighet och tappar viktig tid att just komma väck från hästen, det är närkontakten med hästen som ger de allvarliga skadorna inte fallet i de flesta fall.

:bow::bow: kunde inte ha skrivit det bättre själv..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tävling Från förbundets hemsida.
Svar
6
· Visningar
1 257
A
Fälttävlan Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
5
· Visningar
1 053
Senast: Axtelius
·
A
Hoppning Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
10
· Visningar
1 308
Senast: Jardina
·
Z
Dressyr I ändringarna för dressyr TR 2007 står det: Mom 221 Rad 1-5 samt 7de stycket Sporrar…. ändras till: Klädsel under ritten är...
2
Svar
37
· Visningar
3 655
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar