TR-ändringar 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TR-ändringar 2008

*kl*

Denna regel med säkerhetsväst har funnits i Norge i 3 år (tror jag) och det har hänt några gånger att jag har blivit frågat om att uppvisa licens eller leg för att kolla ålder. Detta har då hänt på framhoppningar. Tilläggas skall att i Norge är det bara ut det året man fyller 16 man måste ha väst, och jag var 21 då jag blev frågat om leg:crazy::angel:

okej ;)

MEN ALTSÅ om man vill protostera :D vem ska man maila till då ?

Bra regel tycker jag. Kan vara bra så att barn och unga känner att de måste ha väst pga reglerna, inte bara för att föräldrarna vill det. Lika för alla liksom.

Oh nooooooooooooooooo!
Jag gör som pollan. Byter gren eller flyttar till spanien :)
Förresten är det två i stallet som bröt ryggen för att de hade säkerhetsväst ju!

de är väll bra, men de känns ju lite "snobbigt" eller jag vet inte. Många småtjejer kommer ju tvinga sina föräldrar o köpa nya "fina" västar (typ sånna sköldpaddsvästar) för nån/några tusenlappar för att tävla lokalt 3ggr/år..

Men många av ponnyeliten har ju redan väst o de je ju bra för de hoppar ju stora hinder. (större risker..)

vart står det någonstans? om man inte får säga skicka ett pm :)

skoja abra, jag hittade det :D

Senast ändrad av en moderator:

presis de finns de som säjer att västen förvärrar skadorna vid vissa fall.. vi gör en protestlista :bump:

usch..hatar att rida med väst...!!tycker man ska få välja själv om man vill eller inte. fyller som tur är 18 nästa år så det blir ju bara ett år med väst:) har också hört att västar kan förvärra skadorna...

Senast ändrad:

Ja eller hur! Jag har ju ganska många år kvar som Junior, aldrig att jag ska hoppa med säkerhetsväst då. På ponnytävlingar kankse det är många som rider med väst men inte på Junior, eller hur?! :)

Ska bli spännande att se vad som står i TR om västens passform och vem som är ansvarig för att kontrollera den... en väl inpassad väst är ju nästan alltid till hjälp medan det med för små eller för stora västar är tvärtom...

Jobbar på ridskola och det är mååånga föräldrar som köper en väst som "barnen kan växa i"... mycket smart tänkt:confused: och förövrigt är dom sega med att köpa nya när de är för små. Kan misstänka att det kommer se likadant ut åtminstonde på de lokala tävlingarna...

Men jag tycker det är bra om det fungerar rent praktiskt!

ja jag har 2 år kvar med väst :(
upp till 16 år tycke rjag är lagom :D eller att alla får välja själv.
det äe väl ca 10/100 juniorer som rider m väst skulle jag tro.

VI MÅSTE PROTOSTERA innan den nya "lagen" börjar gälla !

Jag måste påstå att det inte var något bra förslag. Jennifer gillar det inte heller. Hon har väst i terrängen när hon rider ft men vill inte ha det i banhoppningen :crazy:
Möjligen en gräns så att t.ex. alla upp 13 år eller så måste ha väst. Men helst inte det heller.

Usch jag har tre år kvar med väst:crazy:
Det tycker faktiskt jag att man ska få bestämma själv.
Förresten men bor du i halland? :idea:

*kl*

Men hur tänker ni nu? Tror ni verkligen att skaderisken ökar med säkerhetsväst?
Nu tänker inte jag sitta och leta fram forskningsresultat som visar att andelen svåra skador minskar med väst men inte tror ni väl att man inte utgått från sådan forskning innan man fattat ett sånt här beslut?

Att det kan vara obekvämt i början innan man vant sig är väl en sak, det hördes samma resonemang när de godkända hjälmarna kom men det går över.

Ridsporten måste verkligen försöka tvätta bort sin stämpel som "farlig" sport och ett steg på vägen är ju att se till att folk använder de hjälpmedel som står till buds.
Framför allt när det gäller barn och ungdomar. Inte ser ni väl andra sporter där omyndiga utövare inte använder alla skydd som finns att tillgå?

*kl till viss del*

jag då tycker inte att det är så många olyckor att det ska behövas.... på häst har jag inte varit med om en endaste "allvarligare" olycka (hopp) under 4 års tid... knappt en avfallning. sen är det att man ramlar av smidigare utan väst.
och de "viktigaste" anledningen till att inte bara väst ( om man kan säja så) är att hjärn forskare i lund kommit fram till om man får ett så hårt slag att man bryter ryggen så bryter man den där västen tar slut. dvs svanskotan/nacken. då tycker jag att det är bättre att bryta ryggen längre ner en nacken så man har armarna kvar.

Senast ändrad av en moderator:

Så du menar att fälttävlanssporten är helt fel ute då som har haft västtvång i 15 år?

nej ( den hjälper ju ibland mot lättare slag) MEN där är helt andra farter och mycket fler risker och helt andra smällar en vanlig banhoppning där en bom väger sådär 10 kg istället för en stock på 500 kg . det går inte jämföra hoppning och fältävlan... men ja FLERA ryttare har ju dött trots väst bara i år i FT.. varav ingen (?) hoppryttare gjort det.
om vi hoppryttare nu Måste ha det tycker jag att dressyrryttarna också kan ha det. ridning som ridning. . .

Jag tror inte att skaderisken ökar med säkerhetsväst, jag tycker bara att man ska få bestämma det själv, iallafall om man rider häst. Fast egentligen är det väl ingen skillnad, det är ju nästan samma ålder på d-ponny som juniorer på häst. Man kankse skulle ha något slags godkännande av målsman för att rida utan väst som Junior? Vad vet jag...
Jag skulle känna mig obekväm med en väst eftersom jag känner två som har fått mkt värre skador med den på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tävling Från förbundets hemsida.
Svar
6
· Visningar
1 257
A
Fälttävlan Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
5
· Visningar
1 053
Senast: Axtelius
·
A
Hoppning Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
10
· Visningar
1 308
Senast: Jardina
·
Z
Dressyr I ändringarna för dressyr TR 2007 står det: Mom 221 Rad 1-5 samt 7de stycket Sporrar…. ändras till: Klädsel under ritten är...
2
Svar
37
· Visningar
3 655
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar