TR-ändringar 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TR-ändringar 2008

Jo, men då hon själv vill ha hjälm (gissar jag) gäller ju det tvånget bara indirekt. Vilket var det jag menade om än kanske lite otydligt.
Vill hon inte ha väst så blir det ju tvång på ett annat sätt när det gäller tävlingsreglerna.

Var har jag skrivet smidigaste sorten för andra ??? Här läser vi tydligen som kråkor och utgår från att ingen annan faktiskt kan prova ut en välsittande väst.
Västen är som sagt mkt väl utprovad och passar perfekt, har provat säkert hundratals innan jag köpte denna som jag som sagt hade som mest rörlighet i jämfört med alla andra TROTS detta hindrar den MYCKET av smidigheten just i sekvensen att kunna rulla undan. Har man en bra fallteknik (vilket man har tränat upp genom att rida in unghästar i över 20 år) så rullar man ihop sig MED RUND rygg (något som är omöjligt med väst på). Skador på ryggen uppkommer främst vid bräckning bakåt därav att man skall runda ryggen varför då ha en väst som hindrar just detta, alla träffar med rak rygg är farliga träffar både vad gäller frakturer och även kotkompretioner med väst är det just sådana fall det tenderar att bli då västen styvar upp ryggen plus att som andra också nämnt man har en mkt svag punkt i kanten på västen eftersom där har man dessutom en bräckyta.Jag tycker faktiskt att enda gången västen har någon positiv effekt är vid rena tramp, alltså där hästen trampar på ryttaren, inte för att det är särskilt vanligt förekommande om man är smidig så att man rullar undan (men det är klart har man väst och därmed inte smidig på att komma undan så är det ju positivt att den skyddar när hästen väl trampar på dig för att du inte hunnit undan, dock vill det ju då till att hästen väljer att trampa på västbeklätt område och inte över eller under. Efter att ha känt på hur skönt det är att krossa ansiktet vid ett tramp så väljer jag nog hellre att skippa västen så att jag hinner undan :cool:

I den meningen jag fetmarkerat visat att du inte provat alla västar som finns på marknaden. Zippa Plus är inte delad i sidan i den bemärkelsen och är gjord i ett material som blir mjukt när det värms av kroppen.

Den västen används väldigt mkt i fälttävlan och är hur mjuk som helst.

Smidighet är något alla fälttävlansryttare behöver i terrängen och västen har inte ställt till det något för någon än och ingen klagar på västarna idag. Iaf inte de som har västar som sitter som de ska.

Du tror väl inte på fullt allvar att ryttare tappar sin smidighet med väst?? Då skulle ju knappast de som rider fälttävlan kunna rida terrängen med alla de olika språng som förekommer där.

jump.jpg

eventing.jpg

event01.jpg

Till Gylle:
Dina försvarstal låter typ de som kom när bilbältet blev obligatoriskt.
Tex man brinner inne för man inte kommer loss. Och visst händer det men idag är det inte så många som inte använder bälte. :D

Jo, men då hon själv vill ha hjälm (gissar jag) gäller ju det tvånget bara indirekt. Vilket var det jag menade om än kanske lite otydligt.
Vill hon inte ha väst så blir det ju tvång på ett annat sätt när det gäller tävlingsreglerna.

Vad säger ens försäkring om att man man inte använder hjälm vid en olycka???

Det hade ju varit rätt intressant

Jag ska inte säga någonting om det fria valet och annat som diskuteras ovan i och med att jag inte orkar lägga mig i det, men detta med avramlingstekniker som vissa tagit upp. Jag kan direkt säga att ramlar jag av ligger jag som en vält kossa på marken och är riktigt osmidig, detta trots 14 års erfarenhet av ridning och långt fler avramlingar. Jag ifrågasätter inte att folk kan ramla av på rätt sätt, det kan man (min pojk som är kampsportare tjatar ständigt på om det:angel:), men jag ifrågasätter att alla juniorer och ponnyryttare har den kunskapen och tekniken. Och huruvida det är opraktiskt med väst lägger jag mig inte i, jag har en gammal väst från tidernas begynnelse som är hård som plåt :crazy: (men används dagligdags), så jag vet inget om de nya varianterna. Dock måste jag tycka att det verkar långt säkrare med väst än utan. På min ridskola har vi västkrav (ja, vi har lånevästar) och detta har fungerat jättebra!

Jag tycker att det är bra regler och införs detta även för seniorer och/eller dressyr som kommer jag inte klaga! :banana:

(Det blev mycket åsikter från någon som inte skulle lägga sig i....)

Jag har också hjälmen på men det hade varit intressant att veta hur de ställer sig till en olycka av det slaget

Tycker att det ändå är en bra regel, (fast den gäller ju inte mig) Tycker att en del argument är helt begfända till varför man inte skulle använda väst. Har sjävl använt det väldigt länge, och har under flera situationer sagt att vilken tur jag har västen. Tycker inte alls att man blir klumpig eller något sådant, efter ett tag märker man inte ens av den anser jag.

Var har jag skrivet smidigaste sorten för andra ??? Här läser vi tydligen som kråkor och utgår från att ingen annan faktiskt kan prova ut en välsittande väst.

Du skrev "trots smidigaste sorten", och iom att du tydligen inte tyckte den var smidig så kan den inte varit smidigast för Dig!

Fast det kan faktiskt hända oförutsedda saker :)
Ex om hästen blir rädd för något och du är totalt oförberedd på Hur hästen flyr undan.
Eller om hästen missbedömmer ngt i hoppningen så du faller eller ni går omkull.
Kanske inte så stor risk, men risken finns alltid.

Snälla och snälla. Ptja, väluppfostrade, trygga i sig själva och att jag är envis som synden när det gäller att hänga mig kvar. Något jag kanske inte skulle kunna göra med en väst på.

Jag är avundssjuk!! :D
Min häst är snäll och väluppfostrad, bara att hon är lite förstörd så när hon får bakslag så slänger hon av. :cool:

Jag själv ändrar iaf inte ridstil för att jag har väst..

Jag bläddrade lite i mina försäkringspapper men kunde inte hitta något tillämpligt. Någon annan måste ju veta?

Cinna blir inte rädd. Och ja, det törs jag faktiskt påstå.
Visst olyckor kan ske i ridning men jag blir faktiskt, om möjligt, ännu stelare med västen på.
Dessutom gör den mig ännu varmare och gör att jag får ännu mer ont. Tyvärr. Jag har provat västar men har gett upp.
Jag kan bara hoppas att regeln inte gäller mig som vuxen när jag rider avdelning B på ponnytävlingar.

Om jag ska räkna avfallningar så kommer jag nog knappt upp till 20 stycken på alla år jag ridit. Senast jag trillade av var någon gång i februari 2006. Innan det var det nog sommaren 2005.

Tro mig. Det sa jag också om min 17åriga fjording som aldrig någonsin hade gjort nånting. Det var innan hon skenade av skräck :p
Ah, var det du som hade problem med värme och så? Då kan jag förstå dig att du inte vill ha väst!
Men stelheten vänjer man sig ganska snabbt av med :)

Åh. Vilken tur du har.
Jag har nog ramlat av bra mycket mer än 20 ggr på min häst som jag haft i tre år.. :angel:
Innan det ramlade jag nog bara av nån gång om året i snitt. :p

Jag är så säker på Cinna att jag skulle sätta mitt liv i pant för det ;)
Ja, värme är otäckt :eek: Jag får svårt att tänka när det är varmt :crazy:
Grejen är väl att västens stelhet kan jag nog vänja mig vid. Det är min kropps egen stelhet som är det huvudsakliga problemet :crazy:

Tur och tur :angel: Jag delade ponny med en kompis när jag var liten, en liten envis shettis. Hon åkte av 28 gånger på 1,5 år. Jag åkte av noll gånger på samma tid. Vi var nog ungefär likvärdiga ridkunskapsmässigt annars.

Jag bläddrade lite i mina försäkringspapper men kunde inte hitta något tillämpligt. Någon annan måste ju veta?

Jag vet inte men eftersom försäkringen gäller tex även om man inte har bilbälte så borde den absolut gälla utan hjälm. Det är det ju inte ens lag på.

Jag vet inte men eftersom försäkringen gäller tex även om man inte har bilbälte så borde den absolut gälla utan hjälm. Det är det ju inte ens lag på.

Man tycker ju det. Å andra sidan gäller inte försäkringen om cykeln blir stulen när den varit olåst. Inte är det lag på att låsa cykeln för det ;)

.
Västen är som sagt mkt väl utprovad och passar perfekt, har provat säkert hundratals innan jag köpte denna som jag som sagt hade som mest rörlighet i jämfört med alla andra TROTS detta hindrar den MYCKET av smidigheten just i sekvensen att kunna rulla undan. Har man en bra fallteknik (vilket man har tränat upp genom att rida in unghästar i över 20 år) så rullar man ihop sig MED RUND rygg (något som är omöjligt med väst på). Skador på ryggen uppkommer främst vid bräckning bakåt därav att man skall runda ryggen

Då undrar jag verkligen vilken sorts väst du har för jag har då inga problem med att runda ryggen i min zippa väst, den sitter ju knappast innanför ryggraden.

I dom fall i ft där ryttaren har fått hästen över sig har det inte funnits någon som helst chans att rulla undan väst eller inte. Om du får hästen över dig jämnt och ständigt så att du ser det som ett problem att bära väst när du rider in är det väl inridningsteknik du skall byta och inte fallteknik :confused:

Jag tycker det är en bra lag! Jag använder inte väst nu (gjorde när jag var mindre, vet eg. inte vf jag har slutat) men kommer absolut inte att gnälla nu. Så nu blir det att köpa en ny väst(RS kanske, den är skönast av de som finns iaf!) :)

Jag tycker det låter väldigt konstigt att skadorna skulle FÖRVÄRRAS av väst. Det var säkert likadan diskussion när hjälmtvång på tävling kom, men nu är det inte många som rider utan.

kl

Jag tycker det är rätt bra, iaf för ponnyryttarna. Jag fyller 18 i februari, innebär det att jag iaf måste ha väst året ut? Eftersom jag går som junior?
Sen känns det lite surt med tanke på att den enda väst jag kan ha kostar 2500 (nej kan inte ha någon annan för de är obekväma) men aja, mamma och pappa får slanta upp det. :p

*KL*

tur att man är 19 nästa år då :p har inte ägt en säkerhets väst på jag vet inte hur många år.. känner mig sjukt klumpig i dom!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tävling Från förbundets hemsida.
Svar
6
· Visningar
1 257
A
Fälttävlan Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
5
· Visningar
1 053
Senast: Axtelius
·
A
Hoppning Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
10
· Visningar
1 308
Senast: Jardina
·
Z
Dressyr I ändringarna för dressyr TR 2007 står det: Mom 221 Rad 1-5 samt 7de stycket Sporrar…. ändras till: Klädsel under ritten är...
2
Svar
37
· Visningar
3 655
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar