Var har jag skrivet smidigaste sorten för andra ??? Här läser vi tydligen som kråkor och utgår från att ingen annan faktiskt kan prova ut en välsittande väst.
Västen är som sagt mkt väl utprovad och passar perfekt, har provat säkert hundratals innan jag köpte denna som jag som sagt hade som mest rörlighet i jämfört med alla andra TROTS detta hindrar den MYCKET av smidigheten just i sekvensen att kunna rulla undan. Har man en bra fallteknik (vilket man har tränat upp genom att rida in unghästar i över 20 år) så rullar man ihop sig MED RUND rygg (något som är omöjligt med väst på). Skador på ryggen uppkommer främst vid bräckning bakåt därav att man skall runda ryggen varför då ha en väst som hindrar just detta, alla träffar med rak rygg är farliga träffar både vad gäller frakturer och även kotkompretioner
med väst är det just sådana fall det tenderar att bli då västen styvar upp ryggen plus att som andra också nämnt man har en mkt svag punkt i kanten på västen eftersom där har man dessutom en bräckyta.Jag tycker faktiskt att enda gången västen har någon positiv effekt är vid rena tramp, alltså där hästen trampar på ryttaren, inte för att det är särskilt vanligt förekommande om man är smidig så att man rullar undan (men det är klart har man väst och därmed inte smidig på att komma undan så är det ju positivt att den skyddar när hästen väl trampar på dig för att du inte hunnit undan, dock vill det ju då till att hästen väljer att trampa på västbeklätt område och inte över eller under. Efter att ha känt på hur skönt det är att krossa ansiktet vid ett tramp så väljer jag nog hellre att skippa västen så att jag hinner undan