TR-ändringar 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TR-ändringar 2008

TR IV Fälttävlan säger såhär i Mom 432:
"Skyddsväst är obligatorisk. Västen skall motsvara Nivå III enligt Betas märkningsklassifikation (Beta Lila) och vara CE-märkt."

:bow:

Tack för info! Men då BEHÖVER västen inte vara BETA-märkt om jag förstår texten rätt. Innebär det då att Tipperary Eventer ÄR godkänd för fälttävlan om den är CE-märkt och har en klassning motsvarande nivå III?

//Alice

:bow:

Tack för info! Men då BEHÖVER västen inte vara BETA-märkt om jag förstår texten rätt. Innebär det då att Tipperary Eventer ÄR godkänd för fälttävlan om den är CE-märkt och har en klassning motsvarande nivå III?

//Alice

Jo det måste den det står klart och tydligt. Och därför är INTE Tipperary eventer godkänd för fälttävlan.

Citerat
"Skyddsväst är obligatorisk. Västen skall motsvara Nivå III enligt
Betas märkningsklassifikation (Beta Lila) och vara CE-märkt."

Håller med dig, gammal ridskolelärare som man är. Aldrig har väl ungarna gjort så klumpiga avramlingar som nu, sedan de börjat med västar. De är helt osmidiga klumpiga, och försök få dem att lära sig en mjuk lodrätt sits med väst, helt omöjligt.
Hade senast i går en tjej som föll av hamnade på mage,(Kan ju inte rulla i hop) klagar över magsmärtor, pga vadå?? Jo kanten på västens nedre kant. Dessutom tror ju föräldrarna att barnen är inte kan skadas om de bär väst och hjälm( Klart de ska bära hjälm vid ridningen) Men jag tycker som du, man har glömt bort att lära ut hästhantering på ett säkert sätt.

På vilka grunder baserar du det antagandet?
Att jag alltid bryter mot alla lagar och regler kanske? I så fall tror du alltså att jag mördar folk, säljer knark, gör inbrott, dopar hästar osv, osv i all oändlighet. För det finns det ju också lagar och regler mot menar jag. Tänk att folk går omkring och tror man är fullkomligt samhällsfarlig?! Så trist! :smirk:

Jo det måste den det står klart och tydligt. Och därför är INTE Tipperary eventer godkänd för fälttävlan.

Citerat
"Skyddsväst är obligatorisk. Västen skall motsvara Nivå III enligt
Betas märkningsklassifikation (Beta Lila) och vara CE-märkt."
Tackar! Det är jag som läser illa! :o

//Alice

I det fallet är jag rätt säker på att föräldrarna inte skulle haft råd med en måttsydd väst ja. Visste inte ens att sådana fanns faktiskt.
Och när det är ett sådant faktum, vad gör man då? Visst, de hade haft råd med västen om ungen inte ridit lektion ett par terminer. Men utan ridning, vad ska man då ha en väst till? ;)

Jag har tex ett helsike att hitta en hjälm som passar. Tom alldeles nyligen fanns ETT undermärke som passade min skalle, tom expediter i butikerna var förvånade att så var fallet. Och hade det varit så att den enda hjälmen som passade mig när jag tyckte jag ville ha en ny hjälm var den för över 2.000:- då är det inte säkert jag hade haft pengar till det för ett par år sedan. Nu åkte jag tackochlov inte i backen och dängde i skallen under den tiden, och det enda märket jag då kunde ha restades inte. Men vad hade jag gjort om jag behövt en ny hjälm då och den enda som passade var den över 2.000:-? Ridit i den som borde kastats? Köpt en jag hade råd med som inte passade 100%? Låtit bli att rida?

Har man aldrig irl sett eller varit med om att inte ha råd till allt som "man bör ha", då har man oftast svårt att sätta sig in i hur det är att vara i den situationen! Så man ska nog akta sig för att sätta sig till doms och hänga folk...

När vi skulle köpa väst till vår dotter som skulle börja tävla fälttävlan så ringde jag till förbundet och fick prata med en tjej som hette Sara. Hon sa att en väst skall motsvara Beta märkningen, det behöver alltså inte stå Beta i västen, det viktiga är att den är märkt med det där att den är godkänd enligt EU-normen EN13158:2000.

Har vi fått felaktig information, eller stämmer detta?

Senast ändrad av en moderator:

På vilka grunder baserar du det antagandet?
Att jag alltid bryter mot alla lagar och regler kanske? I så fall tror du alltså att jag mördar folk, säljer knark, gör inbrott, dopar hästar osv, osv i all oändlighet. För det finns det ju också lagar och regler mot menar jag. Tänk att folk går omkring och tror man är fullkomligt samhällsfarlig?! Så trist! :smirk:

Nu förstår jag inte riktigt vad du svarade på? :confused:

Är Riders Company västen godkänd? Har en sån och den är precis ny så jag tänker banne mig inte köpa en ny! :cool:

Jag svarade dig som började förutsätta att jag bara för att jag inte gillar västtvång inte heller gillar hjälmtvång på tävling.
Av den enkla anledningen att eftersom du inte känner mig alls, så har du inte en susning om vad jag tycker! Men ändå så utger du dig för att jag "säkert är emot hjälmtvång också". Vad grundade du det på? Har jag ngn gång i ngt sammahang nämnt min inställning till ridhjälmens måste på tävling? Känner du mig irl? Eller har du en alldeles egen kristallkula? ;)

Jag tror den måste vara Beta 3 klass 3 för att få tävla fälttävlan med västen, så har jag fått det förklarat och så står det ju även i TR. Men jag vet inte, det bästa hade varit att prata med en FT Domare och fråga om den västen man vill ha är godkänd för FT eller ej. Eller om det står klass 3 Beta 3 i västen.

Senast ändrad:

Observera frågetecknet.

Du skrev att du inte tycker om tvångslagar, och det är ju hjälmtvång. (på tävling o många ridanläggningar då) Alltså iom att du inte tycker om tvångslagar så kan du ju inte använda hjälm?!

jag tycker att det är en bra regel, men jag vet inte om den är så genomtänkt. en väst kostar en del, och vissa har precis köpt en ny, som inte är tillåten. då måste man köpa en ny igen. jag tycker dock att åldersgränsen ska var typ 16 istället för 18. och hur ska tävlingsarrangörerna kunna se om jag har en säkerhetsväst under en klubbjacka tillexempel? ska det kontrolleras innan man rider in på banan då? då kommer det ta grymt lång tid på alla tävlingar... :crazy: men annars så tycker jag att det är en bra regel, då slipper det ske onödiga olyckor! :smirk:

När vi skulle köpa väst till vår dotter som skulle börja tävla fälttävlan så ringde jag till förbundet och fick prata med en tjej som hette Sara. Hon sa att en väst skall motsvara Beta märkningen, det behöver alltså inte stå Beta i västen, det viktiga är att den är märkt med det där att den är godkänd enligt EU-normen EN13158:2000.

Har vi fått felaktig information, eller stämmer detta?

Nej du har fått rätt info. Läser man citatet ovan också så står det ju redan där att det ska MOTSVARA Betas märkning, inte att den måste vara Beta-märkt !

I vårat stall var det en som nästan krossade en ryggkota pga att hon hade säkerhetsväst???!!!
jag tkr att man ska få bestämma själv!!!:confused:

Ja, den bedömningen gjordes på förbundet också, och så läser vi oss det till i TR.

Man får väl hoppas att förbundet kommer med en tydlig förklaring till nya hopp-tr, så vi slipper få frågan om godkända västar till en bedömningsfråga från överdomare till överdomare.

Man blir så osäker i frågan, eller vi blir det i alla fall när olika fakta läggs fram!

Det beror ju på vad jag anser vara tvång och vad jag aldrig sett som tvång. Och när det gäller hjälm så har jag alltid ridit med hjälm, så där är det inget tvång för min del, känner mig naken om jag ngn gång när jag haft lektion suttit upp på en lektionshäst utan hjälm för att visa ngt i skritt.
Likaså så är det tvingande lag att inte ha i hjäl sina medmänniskor, vilket inte heller känns jobbigt för mig, jag har ingen längtan att ha ihjäl folk.
Så faktum är att det inte går att tro en massa, man måste känna folk personligen om man ska veta vad de tycker! ;)

Ja det är ju också en poäng! Hur ska det kollas? Speciellt på storhästtävlingar, där tävlar ju både juniorer och seniorer! Blir det stickprov tro? För som du säger så blir det ju mkt tidskrävande att kolla alla ryttare!

Självklart att det blir stickprov. Det finns ju faktiskt en överdommare på tävlingarna som gör andra stickprov så varför skulle detta bli annorlunda? Eller svårare?

Det är ju väldigt lätt att se på licensen vilka som är just juniorer och plocka ut dem

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tävling Från förbundets hemsida.
Svar
6
· Visningar
1 257
A
Fälttävlan Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
5
· Visningar
1 053
Senast: Axtelius
·
A
Hoppning Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
10
· Visningar
1 308
Senast: Jardina
·
Z
Dressyr I ändringarna för dressyr TR 2007 står det: Mom 221 Rad 1-5 samt 7de stycket Sporrar…. ändras till: Klädsel under ritten är...
2
Svar
37
· Visningar
3 655
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38