TR-ändringar 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TR-ändringar 2008

Därför att du då är ponnyryttare på en ponnytävling , vad är oklart?

Om man nu skall införa en tvångsregel att bära väst för ponnyryttare och juniorer så är det väl ingen särskild bra förebild att man som vuxen tävlar ponny utan väst , försök förklara det för en 11åring.

Det var inte det som var ologiskt. Det ologiska är att jag kan sitta på en 4-årig unghäst som bockar varannat galoppsprång utan väst. Jag kan inte sitta på en 15-årig D-ponny som aldrig skulle få för sig att bocka utan väst. (På tävling alltså.)
Är man då en bra förebild om man tävlar häst utan säkerhetsväst?

Den dagen det finns en väst som inte känns, inte sitter så att det klämmer på någon av mina punkter, inte gör mig varm, inte gör mig stel så visst. Den dagen kan jag tänka mig att använda väst. Inte förr.

Jag har aldrig varit med om att ngn funktionär eller domare kollat att tex hjälmen varit godkänd. Inte ens på den tiden när det tillkom i TR att hjälmen måste vara godkänd och många hjälmar som fortfarande såldes var ej godkända. Och ja, jag är så gammal att mina första hjälmar var sådana där skapelser med gummiband som hakband... :angel:

Har heller aldrig varit med om att utrustningen kollats, tex då i dressyr att det är ett godkänt bett.

Så jag undrar om regeln om väst blir en tandlös regel som aldrig kollas att den följs?

Oj.. det har vi. Hjälmar har kollats, bettkoll är vanligast, västkoll på fälttävlan, spölängd, sporrar etc

Och ja.. jag har också varit med på kask m gummibandstiden :idea:

Den dagen det finns en väst som inte känns, inte sitter så att det klämmer på någon av mina punkter, inte gör mig varm, inte gör mig stel så visst. Den dagen kan jag tänka mig att använda väst. Inte förr.

Den dagen kommer inte, för OM den kom så har du en ny ursäkt för att slippa :idea:

Den dagen kommer inte, för OM den kom så har du en ny ursäkt för att slippa :idea:

Grejen är ju den att jag har ont även när jag rider utan väst. (Jag borde inte rida nu men jag måste ju :crazy: )
Jag har provat västar, bland annat den Jennifer har i terrängen. Men nej, de sitter på någon av de ömma punkter jag har.
Jag har inget principiellt emot västar. Jag har något emot att få mer ont av något eller bli så varm att jag kokar av något.

Det var inte det som var ologiskt. Det ologiska är att jag kan sitta på en 4-årig unghäst som bockar varannat galoppsprång utan väst. Jag kan inte sitta på en 15-årig D-ponny som aldrig skulle få för sig att bocka utan väst. (På tävling alltså.)
Är man då en bra förebild om man tävlar häst utan säkerhetsväst?

Nä jag tycker det väl är ganska dumt om du inte använder väst på en 4-årig unghäst som bockar vartannat galoppsprång, det är ju som sagt upp till dig vad jag inte förstår är att du inte har förstått skillnaden i logiken mellan att tävla på ponnytävlingar där det förekommer tävlande barn och storhästtävlingar där majoriteten faktiskt är över 18 år.

Nä jag tycker det väl är ganska dumt om du inte använder väst på en 4-årig unghäst som bockar vartannat galoppsprång, det är ju som sagt upp till dig vad jag inte förstår är att du inte har förstått skillnaden i logiken mellan att tävla på ponnytävlingar där det förekommer tävlande barn och storhästtävlingar där majoriteten faktiskt är över 18 år.

Ja, att det är dumt håller jag med om. Jag har ingen bockande 4-åring heller.
Antingen 18-årsgräns eller alla ryttare. Inte beroende på om de sitter på en ponny eller en häst.
Det finns trots allt gott om juniorer även på hästtävlingar. För att inte nämna det så kallade ansvaret hos proffsryttarna som brukar åberopas lite då och då...

Och som jag skrev, den dagen det finns en väst som är godkänd och som är åtminstone i närheten av acceptabel så visst. Den dagen har vi inte idag och troligen inte 1 januari heller.

Men bara för att du inte upplever ex hjälm som tvång så är det ju en tvångslag och du gillar ju inte tvångslagar så då kan du ju inte gilla hjälm.! :D :rofl:

Du skulle ju ex kunna skriva vissa tvångslagar istället ;)

*lånar bild från den andra tråden*

Den här är godkänd enligt Beta 3 och det är ju inte så enormt stor skillnad mellan den och Tipperary västen förutom att den inte heter Tipperary då kanske är det som är problemet för vissa andra :smirk:

Jag har den själv när jag tränar terräng , dock tävlade jag inte i den för jag tycker den är för vek för dom klasser jag red i (fälttävlan)
Den är väldigt skön och inte blir man ett dugg varm i den heller

13304427.jpg

Ja, att det är dumt håller jag med om. Jag har ingen bockande 4-åring heller.
Antingen 18-årsgräns eller alla ryttare. Inte beroende på om de sitter på en ponny eller en häst.
Det finns trots allt gott om juniorer även på hästtävlingar. För att inte nämna det så kallade ansvaret hos proffsryttarna som brukar åberopas lite då och då...

Och som jag skrev, den dagen det finns en väst som är godkänd och som är åtminstone i närheten av acceptabel så visst. Den dagen har vi inte idag och troligen inte 1 januari heller.

Men det är ju bara att stanna hemma från tävlingarna då , svårare än så är det inte. Man måste inte tävla. Det finns ju oerhört många regler som skiljer ponnyer och hästar åt

Jag tycker att det är bra att dom kräver att man har på sig säkerhetsväst!
Om jag minns rätt så är det från lokal tävling och uppåt men på min ridksola har vi även sagt att det gäller på våra klubbtävlingar i hoppning också, vilket jag tycker är jätte bra!
Man kan ju välja sen när man är över 18 om man inte vill ha säkerhets väst eller inte.

Jag har ingen aning om vilka märken som är "rätt" och "inne" så det spelar ingen roll. Dock är jag en person som blir varm av allt.
Var säljs den? Vad kostar den?

Prova kan man ju göra, dock har jag aldrig provat en väst som inte gjort mig illa.

Men det är ju bara att stanna hemma från tävlingarna då , svårare än så är det inte. Man måste inte tävla. Det finns ju oerhört många regler som skiljer ponnyer och hästar åt

Och ändå ser man gärna att (ung-)ponnyer utbildas av vuxna.
Men jag ska kolla med SvRF om det verkligen är såhär.

Vad har du mer för regler, som rör ryttaren, som skiljer när man rider ponny och häst?

Och ändå ser man gärna att (ung-)ponnyer utbildas av vuxna.
Men jag ska kolla med SvRF om det verkligen är såhär.

Vad har du mer för regler, som rör ryttaren, som skiljer när man rider ponny och häst?

Tja jag antar väl att sporregeln även gäller de vuxna när dom tävlar ponny och spöregeln samt vilka bett man får använda, det är ju utrustningen vi talar om och där ingår ju västen likaväl.

Fast om man ska hårddra det hela så kan man ju inte välja ens som 40-åring om det är en ponny man tävlar på ponnytävlingar.

Det hela handlar ju om att det är en tävling för barn även om det nu råkar förekomma en och annan vuxen på samma tävling. Men vem vet det kanske INTE gäller de överåriga ryttarna det vet du ju inte egentligen än, eller hur?

Kan svara åt fio då det är min bild hon snott :devil:

Det är en racesafe, säljs lite här och var. Jag köpte den på b*rjes för 1600, men den är typ 1000 kr dyrare nu.

JAG blir varm i den, nu när det är lite kallare och man har tjockare kläder under. På sommaren är det inga problem, konstigt nog! :p

*lånar bild från den andra tråden*

Den här är godkänd enligt Beta 3 och det är ju inte så enormt stor skillnad mellan den och Tipperary västen förutom att den inte heter Tipperary då kanske är det som är problemet för vissa andra :smirk:

Jag har den själv när jag tränar terräng , dock tävlade jag inte i den för jag tycker den är för vek för dom klasser jag red i (fälttävlan)
Den är väldigt skön och inte blir man ett dugg varm i den heller

13304427.jpg

Märke? Köpt var? Pris?
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig den där, har inga problem fastän det inte står Tipperary på den :eek: ;)
Är den godkänd för tävlande 2008 då? Måse införskaffa en väst snarast och den enda jag vet är Racesafe, och kostar 2500, men det kanske det är värt?

Tja jag antar väl att sporregeln även gäller de vuxna när dom tävlar ponny och spöregeln samt vilka bett man får använda, det är ju utrustningen vi talar om och där ingår ju västen likaväl.

Vilka samtliga även rör ponnyn, om man nu ska hårddra det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tävling Från förbundets hemsida.
Svar
6
· Visningar
1 257
A
Fälttävlan Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
5
· Visningar
1 053
Senast: Axtelius
·
A
Hoppning Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
10
· Visningar
1 308
Senast: Jardina
·
Z
Dressyr I ändringarna för dressyr TR 2007 står det: Mom 221 Rad 1-5 samt 7de stycket Sporrar…. ändras till: Klädsel under ritten är...
2
Svar
37
· Visningar
3 655
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar