TR-ändringar 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TR-ändringar 2008

*Kl*

Jag passar på att fråga igen då. Om jag som senior rider ponnyer i avdelning B, drabbas också jag av västtvånget?
Klar tolkningsfråga :crazy:

*Kl*

Jag passar på att fråga igen då. Om jag som senior rider ponnyer i avdelning B, drabbas också jag av västtvånget?

Ja, verkligen en tolkningsfråga... Men med tanke på att de skrivit ponnyryttare och juniorer tolkar jag det som att det gäller även överåriga ponnyryttare... Annars kunde de ju bara skrivit juniorer, eller? :crazy:

Ja, verkligen en tolkningsfråga... Men med tanke på att de skrivit ponnyryttare och juniorer tolkar jag det som att det gäller även överåriga ponnyryttare... Annars kunde de ju bara skrivit juniorer, eller? :crazy:

Tyvärr är jag rädd för det. Det blir dock lite skumt tycker jag :crazy: Jag vill inte köpa en säkerhetsväst för att hoppa lite ponnyer i avdelning B :mad:
Det kan ju iofs vara så att de skriver ponnyryttare och juniorer bara för att förtydliga att det gäller både på ponny och häst? De kunde ju annars använt ordet myndig ;)

Senast ändrad:

Jag har aldrig varit med om att ngn funktionär eller domare kollat att tex hjälmen varit godkänd. Inte ens på den tiden när det tillkom i TR att hjälmen måste vara godkänd och många hjälmar som fortfarande såldes var ej godkända. Och ja, jag är så gammal att mina första hjälmar var sådana där skapelser med gummiband som hakband... :angel:

Har heller aldrig varit med om att utrustningen kollats, tex då i dressyr att det är ett godkänt bett.

Så jag undrar om regeln om väst blir en tandlös regel som aldrig kollas att den följs?

Tja det beror kanske på var man är i Sverige och vad för tävling man rider.

Här runtomkring i Skåne förekommer det stickprov på utrustningen över lag och jo jag har faktiskt fått uppvisa att min väst var godkänd vid fälttävlan.

Unghästar som kvalat till tex Falsterbo (hoppning) har man kollat bett på och även i dressyr.

På vissa tävlingar säger man i högtalaren att man skall kolla en viss sak där nummer lapp är det allra senaste.

Man har mätt både spö och sporrar etc.

Liksom att man ökat antalet dopingprov på vanliga tävlingar dvs regionala.

Överdommaren går direkt fram om det är något ekipage som ser ut att ha otillåten utrustning, det händer relativt ofta iaf på våra tävlingar

Internationellt skall vi inte prata om där man tom sniffar i skydden och känner ALLA hästar i munnen innan man skall in på dressyrbanan :crazy: (fälttävlan)

Det står ju junior på licensen.
Jag som förälder tycker det är bra eftersom det inte alltid är så lätt att tvinga de äldre tonåringarna att bära väst. Som förälder vill man inte att ens barn ska vara oskyddade och det blir lättare när man har en lag att luta sig emot.
Jag förstår samtidigt att de inte vill ha väst eftersom det inte blir lika snyggt med en väst utanpå kavajen och dessutom känns det klumpigt vilket jag tror man kan vänja sig vid. Ibland får man dock inte vara hur fåfäng som helst för det för ju vissa risker med sig att rida. Det blir lättare att ta på sig västen om det gäller alla.

Tyvärr är jag rädd för det. Det blir dock lite skumt tycker jag :crazy: Jag vill inte köpa en säkerhetsväst för att hoppa lite ponnyer i avdelning B :mad:
Det kan ju iofs vara så att de skriver ponnyryttare och juniorer bara för att förtydliga att det gäller både på ponny och häst? De kunde ju annars använt ordet myndig ;)

Fast myndig är man ju från den dagen man fyller 18, och junior är man ju hela året... Inte lätt det här! :D

*Kl*

Om det står ponnyryttare/juniorryttare så måste det ju vara så att du som överårig måste ha väst, du är ju ponnyryttare oavsett ålder eftersom det är en ponny du tävlar på, annars hade det ju räckt att skriva alla juniorer.
Kan tippa på att dom bakat in just ponnyryttare eftersom det finns en del vuxna som rider ponny i avd B

Om det står ponnyryttare/juniorryttare så måste det ju vara så att du som överårig måste ha väst, du är ju ponnyryttare oavsett ålder eftersom det är en ponny du tävlar på, annars hade det ju räckt att skriva alla juniorer.
Kan tippa på att dom bakat in just ponnyryttare eftersom det finns en del vuxna som rider ponny i avd B

Och då förstår jag inte alls poängen? Skulle det vara farligare om jag trillade av en av ponnyerna än någon av storhästarna?
Verkar klart ologiskt. Får väl höra av mig till förbundet och fråga.

Knapplån!

Om man fyller 18 år i april 2008, räknas man som junior hela 2008 då?
tacksam för snabbt svar!

Och då förstår jag inte alls poängen? Skulle det vara farligare om jag trillade av en av ponnyerna än någon av storhästarna?
Verkar klart ologiskt. Får väl höra av mig till förbundet och fråga.

Jag tycker det låter väldigt logiskt rider man ponny är man ponnyryttare, och är man ponnyryttare måste man ha väst thats it. Då kvittar det ju hur gammal man är man är ju ändå ponnyryttare det kommer man inte ifrån.

Jag tycker det låter väldigt logiskt rider man ponny är man ponnyryttare, och är man ponnyryttare måste man ha väst thats it. Då kvittar det ju hur gammal man är man är ju ändå ponnyryttare det kommer man inte ifrån.

Det är inte så jag menar. Det är bestämmelsen jag anser är ologisk. Vad är det som gör att jag måste ha väst när jag tävlar ponnyer men inte när jag tävlar hästar?

Det är inte så jag menar. Det är bestämmelsen jag anser är ologisk. Vad är det som gör att jag måste ha väst när jag tävlar ponnyer men inte när jag tävlar hästar?

Därför att du då är ponnyryttare på en ponnytävling , vad är oklart?

Om man nu skall införa en tvångsregel att bära väst för ponnyryttare och juniorer så är det väl ingen särskild bra förebild att man som vuxen tävlar ponny utan väst , försök förklara det för en 11åring.

Därför att du då är ponnyryttare på en ponnytävling , vad är oklart?

Om man nu skall införa en tvångsregel att bära väst för ponnyryttare och juniorer så är det väl ingen särskild bra förebild att man som vuxen tävlar ponny utan väst , försök förklara det för en 11åring.

:bow::bow::bow:

Att det är hårdare på internationella tävlingar, det ser man ju i tex Ridsport. Men sniffa i skydden, det var noggrant det! Bra iofs att det görs!

Jag har inte tävlat fälttävlan men däremot hoppning och dressyr. Men att det var så stor skillnad på utrustningskontroll på olika tävlingsplatser, det var märkligt!
De ggr jag sett domare kolla upp saker så har det varit där det varit andra "skumma saker" än utrustning, tex sår på hästen om de var ok att starta med på lokal tävling där det inte är veterinärbesiktning och liknande.

Varför ska jag säga att jag gillar tvångslagar när jag inte gillar tvångslagar? :confused:
Det jag upplever som tvång, det gillar jag inte, konstigare än så är det inte! Hur mkt du än försöker trassla till det hela! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tävling Från förbundets hemsida.
Svar
6
· Visningar
1 257
A
Fälttävlan Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
5
· Visningar
1 053
Senast: Axtelius
·
A
Hoppning Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
10
· Visningar
1 308
Senast: Jardina
·
Z
Dressyr I ändringarna för dressyr TR 2007 står det: Mom 221 Rad 1-5 samt 7de stycket Sporrar…. ändras till: Klädsel under ritten är...
2
Svar
37
· Visningar
3 655
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38