TR-ändringar 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TR-ändringar 2008

*kl*

Jag är lite kluven i den här frågan. Jag AVSKYR att rida med väst, jag blir nästan gråtfärdig, känner mej låst och klumpig, spänner mej osv osv osv... Men jag antar att det är en vanesak! Självklart tänker jag ibland att jag är dum som inte alltid har väst, det är ju en så pass billig försäkring (även om dem västarna som är tillräckligt bra kostar uppemot 3000 kr). Men det händer ju olyckor med väst också, folk som bryter kotor och revben för att västen sitter illa trots att den är utprovad. Och hur ofta åker jag av? Jag äger inte ens en säkerhetsväst längre.

Å andra sidan har jag ju faktiskt varit fälttävlansryttare och har flera gånger mosats in i diverse hinder, blivit trampad på och avslängd i hög fart. Och västen har tagit den värsta smällen och tur är väl det... Men nu rider jag inte fälttävlan längre och jag ser ju tydligt att mina värsta vurpor har hänt i terrängen (ta inte illa upp nu alla fälttävlansentuasiaster, jag är inte en av dem som tycker att fälttävlan borde förbjudas osv - tvärtom, fälttävlan är underbart).

Att tvinga folk att bära väst på tävling tycker jag är löjligt, bara löjligt. Det är upp till var och en att bestämma om man vill ha väst eller ej, och är barnen så små att dem inte får bestämma själva är det föräldern som ska göra det. Att skylla på att ungen är envis och inte vill ha väst om man som förälder anser att ungen visst SKA ha väst tycker jag är otroligt mesigt föräldraskap.

Jag kanske är obotlig moderat men jag anser att varje människa har rätt att besluta och ta ansvar för sig själv och sina handlingar.

Men vad är problemet? Det ÄR upp till var och en att bestämma NÄR dom är myndiga!

Barn under 18 år får inte bestämma något överhuvudtaget själva egentligen eftersom dom inte är myndiga.

Hur skulle det se ut i samhället om folk som inte är myndiga fick bestämma själva , fy sjutton säger bara hur det skulle se ut...

Barn har ju uppenbarligen inte vett själva att veta vad som är bäst för dom och DET läser man klart och tydligt i den här tråden med alla korkade försvarstal som haglar. Vad som är MEST märkligt är att alla hänger upp sig på de olyckor med väst som SKER och inte dom som faktiskt undviks pga väst.
För inte är väl egentligen någon så urbota korkad att dom tror att det läggs in en bestämmelse för att ryttarna skall skada sig mer.:confused:

Acceptera eller sluta tävla!

*kl*

Jag kanske är obotlig moderat men jag anser att varje människa har rätt att besluta och ta ansvar för sig själv och sina handlingar.

Ok så då kan vi släppa in barnen på systemet eftersom dom får ansvara för sina egna handlingar :devil:

:eek:

Du har hunnit med mycket i fälttävlan! Hur länge tävlade du??

Det låter som om du är en av de som fått startförbud i fälttävlan med de nya regler som kanske införs i framtiden.

Jag har då inte fallit av så mycket och har ändå tävlat fälttävlan på elitnivå i över 20 år :smirk:

Kunde inte låta bli att kommentera för ditt inlägg visar ju verkligen varför skyddsväst behövs :angel:

Men då kan vi ju ta bort hjälmtvånget också :idea:
Eller varför inte ta bort det med träns också? Det finns ju så många som 'klarar' av sina hästar med bara halsring så...

:eek:

Du har hunnit med mycket i fälttävlan! Hur länge tävlade du??

Det låter som om du är en av de som fått startförbud i fälttävlan med de nya regler som kanske införs i framtiden.

Jag har då inte fallit av så mycket och har ändå tävlat fälttävlan på elitnivå i över 20 år :smirk:

Kunde inte låta bli att kommentera för ditt inlägg visar ju verkligen varför skyddsväst behövs :angel:

Well, orutinerad unge på orutinerad häst och tränare med noll känsla = me a couple of years ago. Och sen är ju varenda stavelse i mitt första inlägg draget till sin spets :angel: i o m att jag avgudar reaktionerna man får på detta forum, folk är riktiga hejare på att gå i taket! (Ta nu för guds skull inte det personligt...)

Läste mitt inlägg igen och ser fortfarande inte var du sett att jag bokstavligen uttryckte att skyddsväst är onödigt?

Men vad är problemet? Det ÄR upp till var och en att bestämma NÄR dom är myndiga!

Barn under 18 år får inte bestämma något överhuvudtaget själva egentligen eftersom dom inte är myndiga.

Hur skulle det se ut i samhället om folk som inte är myndiga fick bestämma själva , fy sjutton säger bara hur det skulle se ut...

Barn har ju uppenbarligen inte vett själva att veta vad som är bäst för dom och DET läser man klart och tydligt i den här tråden med alla korkade försvarstal som haglar. Vad som är MEST märkligt är att alla hänger upp sig på de olyckor med väst som SKER och inte dom som faktiskt undviks pga väst.
För inte är väl egentligen någon så urbota korkad att dom tror att det läggs in en bestämmelse för att ryttarna skall skada sig mer.:confused:

Acceptera eller sluta tävla!

Om det där inlägget var skrivet till mig så får du nog förtydliga dig lite, vet inte riktigt vad det är du vill ha svar på.

Ok så då kan vi släppa in barnen på systemet eftersom dom får ansvara för sina egna handlingar :devil:

Du får gärna förklara för mig hur det där skulle kunna tillföra diskussionen angående västtvång något.

Men då kan vi ju ta bort hjälmtvånget också :idea:
Eller varför inte ta bort det med träns också? Det finns ju så många som 'klarar' av sina hästar med bara halsring så...

Var sjutton får du in utrustning för häst i den här diskussionen? Det var väl ändå lite långsökt bara för att trigga igång en reaktion :smirk:

kl

Undrar fortfarande om jag slipper väst-fan eftersom jag fyller 18 i februari, eller gäller det hela året ut för mig eftersom jag är junior hela 2008? :p

kl

Undrar fortfarande om jag slipper väst-fan eftersom jag fyller 18 i februari, eller gäller det hela året ut för mig eftersom jag är junior hela 2008? :p

"Från 1 januari 2008 blir det två TR-ändringar som det är viktigt för ryttare och arrangörer att känna till och börja planera för redan nu.
I hoppning blir det obligatoriskt för junior- och ponnyryttare att bära säkerhetsväst på tävling. Kraven på västen är desamma som i fälttävlan, dvs Nivå 3 Lila - skydd för ridning, tävling och arbete med hästar."

det gäller hela 08 för oss, fyller själv 18 år i april. Eftersom vi är juniorer hela 08. och detta gäller för ponnyryttare och juniorer.

Tycker det är jättebra att det blir oligatoriskt för ponnyryttare, men jag tycker att man från det att man är 18 år ska få bestämma själv om man vill rida med säkerhetsväst eller ej, då är man ju myndig. men som sagt att det ska vara obligatoriskt även för ryttare som rider på stor häst men ej fyllt 18 år än.

Jo precis. jag måste köpa en Racesafe i Globen, vill inte rida med den jag har nu då man blir halvt rörelsehindrad och kvävd. japp jag tog i lite, men den är allt annat än bekväm :angel: :crazy:

haha..

Vistt är det väll en bra livsföräkring..Meen
Jag rider ALDRIG med väst, kanske kommer att börja med det nu,men det tror jag knappast för att jag ska skaffa unghäst som stått i ett år.. =/:d

allmän fråga..

får man rida i Tipperarys säkerhetsvästar?
54128562_1.jpg

dom är väl inte godkända eller vad det nu är :p
annars måste jag köpa en ny :crazy:

*kl*

Men hur tänker ni nu? Tror ni verkligen att skaderisken ökar med säkerhetsväst?
Nu tänker inte jag sitta och leta fram forskningsresultat som visar att andelen svåra skador minskar med väst men inte tror ni väl att man inte utgått från sådan forskning innan man fattat ett sånt här beslut?

Att det kan vara obekvämt i början innan man vant sig är väl en sak, det hördes samma resonemang när de godkända hjälmarna kom men det går över.

Ridsporten måste verkligen försöka tvätta bort sin stämpel som "farlig" sport och ett steg på vägen är ju att se till att folk använder de hjälpmedel som står till buds.
Framför allt när det gäller barn och ungdomar. Inte ser ni väl andra sporter där omyndiga utövare inte använder alla skydd som finns att tillgå?

Lite halvt OT

Jag kan säga det att de gamla västarna, modellen med dragkedja i mitten som inte är figursydda för fem öre (om ni vet vilken jag menar) kunde öka risken för skador! Jag har själv fått armen ur led pga att västen tyckt upp i armhålan och det är inte trevligt.

Som tur är så är dagens västar mkt mer figursydda och säkrare och det tackar jag för. :bow:
Och jag hoppas att sådana västar från 1800-talet inte används längre..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tävling Från förbundets hemsida.
Svar
6
· Visningar
1 257
A
Fälttävlan Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
5
· Visningar
1 053
Senast: Axtelius
·
A
Hoppning Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
10
· Visningar
1 308
Senast: Jardina
·
Z
Dressyr I ändringarna för dressyr TR 2007 står det: Mom 221 Rad 1-5 samt 7de stycket Sporrar…. ändras till: Klädsel under ritten är...
2
Svar
37
· Visningar
3 655
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar