TR-ändringar 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TR-ändringar 2008

eller hur! det verkar bara vara vi som tänker så..det är väl självklart att en hård väst stor som en pappkartong försämrar ridningen. jag förstår snarare inte hur ni inte kan påverkas av det. då har man ju dålig känsla oavsett!:bump:

jag vill också säga att varför får inte dressyrryttarna ha hatt i dom högre klasserna om hoppryttarna måste ha hjälm och väst??

jag är junior och jag kan starkt påstå att jag rider bättre än massa 40-åringar.

Grattis att du är så duktig som junior :bow:

:angel:

Jisses att man bara kan tro att man är bättre än andra på det sättet rent baserat på ålder.

En fråga hur många mästerskap har du ridit??

Haha ja det tycker egentligen jag med. Jag tycker att man känner sig som en tennsoldat med väst.. :o

men nu så finns det ju "nya" säkerhetsvästar mkt skönare sånns som fälttävlans ryttare har , ser ut som att den är uppdelad i små rutor :D

jag vill också säga att varför får inte dressyrryttarna ha hatt i dom högre klasserna om hoppryttarna måste ha hjälm och väst??

jag är junior och jag kan starkt påstå att jag rider bättre än massa 40-åringar.

Dressyrryttarna FÅR ha hatt i dom högre klasserna , juniorerna får det inte dom MÅSTE ha hjälm.

Det är allmänt känt att juniorerna TROR dom rider bättre än en massa 40-åringar och det är väl därför Maria Gretzer, Henk Nooren mfl är så fruktansvärt oroliga för utvecklingen av unga ryttare , eller jag får väl säga den uteblivna utvecklingen :devil:

Jag tycker västregeln är jättebra. Men jag är lite fundersam på vem som ska kolla att västen verkligen är godkänd? Ska domarna hålla reda på de olika modellerna? Det är ju orimligt.

Och alla har ju som sagt inte beta-märkning, det finns ju andra skalor också numera.

Jag tycker västregeln är jättebra. Men jag är lite fundersam på vem som ska kolla att västen verkligen är godkänd? Ska domarna hålla reda på de olika modellerna? Det är ju orimligt.

Och alla har ju som sagt inte beta-märkning, det finns ju andra skalor också numera.

Det blir ju som det blir i fälttävlan dvs ryttarens ansvar eller föräldrarnas ansvar i det här fallet och frågan är ju om man vill ta ansvar för att ens barn rider med en väst som inte är godkänd om det händer något. Jag undrar om licensens olycksfallsförsäkring tex kommer gälla om så är fallet ?

Hoppas du inte menar det du skriver :eek:

Om en väst försämrar din ridning så kanske du får träna mer! Eller du rider sämre med en tjock vinterjacka etc

Nej jag tycker inte att jag rider sämre för att jag har väst på mig, då hade jag inte klarat av att rida runt en *** terrängbana :smirk:

:bow:

Visst känner man sig stel när man tar på sig den (Jag rider så sällan med väst) men inte stör den min ridning.
Då koncentrerar jag ju mig på att rida och inget annat. :angel:

Problemet är att det finns en hel massa västar i affärerna som inte är godkanda. Och expediterna vet ju inte heller vad som gäller.

Det här förtydligandet från förbundet om vilka västar som är ok har jag väntat på ett tag. Det är snart jul och många kommer att få väst i julklapp (hoppas jag). Då gäller det att affärerna har både kunskap och västar på lager.

Licensförsäkringen bör ju inte gälla om man inte har rätt väst. Gäller den om man rider med en ickegodkänd hjälm?

Problemet är att det finns en hel massa västar i affärerna som inte är godkanda. Och expediterna vet ju inte heller vad som gäller.

Det här förtydligandet från förbundet om vilka västar som är ok har jag väntat på ett tag. Det är snart jul och många kommer att få väst i julklapp (hoppas jag). Då gäller det att affärerna har både kunskap och västar på lager.

Licensförsäkringen bör ju inte gälla om man inte har rätt väst. Gäller den om man rider med en ickegodkänd hjälm?

Nej det tror jag inte, problemet med hjälmar bör ju inte vara så stor då det knappt finns hjälmar ute i affären som inte är godkända. Västproblemet blir ju då större eftersom en hel del inte är godkända.

Det är ju även ett problem då många försäljare faktiskt inte har en aning om vad som är godkänt och vad som inte är det. Det kommer nog lösa sig på det viset att de flesta affärer helt enkelt kommer sluta sälja västar som inte är godkända.

Dottern sa att nu blir det väl bara dressyr sista året. Hon har sista året kvar på ponny, som kommer att säljas till våren/sommaren, när det nu blir. Känns lite halvtrist att behöva lägga flera tusen på en väst som kanske kommer att användas i ett halvår. Det verkar inte bli stor häst, utan au pair och sen vidare studier.
Annars tycker jag egentligen att det är en bra regel!

Men ofta är det ju så när det kommer nya regler. Inte allt för sällan är de helt genomtänkta, det kommer alltid upp sådana här frågor, alltid är det ngn "grupp" som beslutsfattarna glömt att de fanns. I det här fallet vuxna som rider ungponny.

Ngt som inte känns som ett tvång blir ju ingen tvångslag. Vad i det resonemanget är det som du inte förstår? :confused:
Det kan ju inte bli mer glasklart?! Eller?!
Förstår inte att folk ibland ska missförstå med flit, tyvärr en av de få saker som retar mig så jag inte kan släppa det.
En av mina negativa, svaga sidor, men det är väl pedagogen som kommer fram i mig gissar jag. Har lika svårt att ge upp när en elev inte förstår.

kl

Skitbra att dom godkände Tipperary hela 2008.

Jag är väl inte direkt emot att ha väst på mej. Inte min Tipperary i alla fall eftersom den är smidig. Det jag inte gillar är är att det ska vara värsta tvångsregler hit och dit. Men antagligen blir det ju såhär när folk inte har vanligt sunt förnuft. Jag är både för och imot den här reglen, helt kluven...

Det jag tycker känns jobbigt är till sommaren när man sitter och trimmar 40 min i 30 graders värme... För man måste väl ha på sej den hela tiden man är till häst?

kl

Skitbra att dom godkände Tipperary hela 2008.

Jag är väl inte direkt emot att ha väst på mej. Inte min Tipperary i alla fall eftersom den är smidig. Det jag inte gillar är är att det ska vara värsta tvångsregler hit och dit. Men antagligen blir det ju såhär när folk inte har vanligt sunt förnuft. Jag är både för och imot den här reglen, helt kluven...

Det jag tycker känns jobbigt är till sommaren när man sitter och trimmar 40 min i 30 graders värme... För man måste väl ha på sej den hela tiden man är till häst?

Nu gäller ju denna västregeln endast på tävling ;) liksom alla andra regler som finns i TR

Ja men det är det jag menar. Man sitter ju och trimmar ett bra tag innan man går in på framhopning och banan...

Antar att du inte behöver den vid framridning dock när du hoppar.

man får ju ha en massa saker på framridning som man inte får ha på banan.

Dock är ju de bästa västarna inte speciellt varma, inte som en kavaj.

Inte på framridning alltså?
Tänkte på jämförandet med hjälm och så..

Nej varma och varma..Man klarar ju lätt att ha den på sig de minuterna man hoppar fram + inne på banan. Men det blir ju ganska varmt att ha den på sig hela tiden.
Kanske skrev lite otydligt.

men nu har d ju kommit ut att Från och med 2009 är det obligatoriskt för alla som arbetar med hästar, rider och tävlar att använda säkerhetsväst av skyddsnivå 3. vad tänker dom med nu? tänk på tex, hovslagare, veterinärer, elitryttarna? hoho:confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tävling Från förbundets hemsida.
Svar
6
· Visningar
1 257
A
Fälttävlan Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
5
· Visningar
1 053
Senast: Axtelius
·
A
Hoppning Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
10
· Visningar
1 308
Senast: Jardina
·
Z
Dressyr I ändringarna för dressyr TR 2007 står det: Mom 221 Rad 1-5 samt 7de stycket Sporrar…. ändras till: Klädsel under ritten är...
2
Svar
37
· Visningar
3 655
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024