TR-ändringar 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TR-ändringar 2008

Jag missförstår inte med flit, jag läser och tolkar exakt det du skriver.

En tvångslag är en tvångslag, punkt!

Sen att du kanske tolkar dessa "lagar" på ett annat sätt är ju inte så lätt för mig att veta, eller hur. :)

"Från och med 2009 är Nivå 3 - skydd för ridning, tävling och arbete med hästar obligatoriskt."

Dom menar att nivå 3 är obligatoriskt. Nivå 3 ÄR skydd som används vid ridning, tävling och arbete med hästar.. Man behöver alltså inte ha det när man arbetar med hästar och rider vanligt - men det är gjort för det..

Så tolkar jag det iaf.. :)

Såhär tolkar jag det, hela 2008 är en övergångsperiod när man får rida med både nivå 2 och 3. men from. 2009 måste man ha nivå 3

Jag tycker att man ska få välja själv, jag kan inte ha säkerhetsväst för jag får klaustrofobi i dom:crazy:

Tror att man tolkar den artikeln lätt lite fel..Står liksom vridet lite konstigt där på slutet...

Såhär står det på svenska ridsporförbundets hemsida:

Från 1 januari 2008 blir det obligatoriskt för junior- och ponnyryttare att bära säkerhetsväst på hopptävling.
Kraven på västen är den ska vara CE-märkt och ha beteckningen EN 13158. Under en övergångsperiod under 2008 är västar Nivå 2 och Nivå 3 godtagna. Motsvarande tysk beteckning är GS TUV.
Från och med 2009 är Nivå 3 - skydd för ridning, tävling och arbete med hästar obligatoriskt.

Och det tolkar jag som att fr.o.m 2009 är den säkerhetsklassningen ett krav på hopptävling..:)

I hoppning blir det obligatoriskt för junior- och ponnyryttare att bära säkerhetsväst på tävling. Kraven på västen är desamma som i fälttävlan, dvs Nivå 3 Lila - skydd för ridning, tävling och arbete med hästar.
ursäkta om jag verkar korkad nu ponnyryttare förstår jag men vad menas med juniorer,vilken åldersgrupp är det? :confused:

Yes!:banana: SKITBRA REGEL!!!! Äntligen!!!! Tycker man borde ha det i storhästhoppning också för ALLA åldrar!! Enormt bra skydd när olyckan väl är framme och ingen är så bra att de ALDRIG ramlar av....:angel:;):D

:bow::bow::bow:

Du uttrycker det nog korrektare än journalisten tror jag! :D

Det är väl som vanligt när journalister som inte kan ett skvatt ska skriva om hästar, de lyckas snurra till det så det är helt otroligt!
Bara att skriva ner ett resultat för en klubbhoppning har jag många ggr varit med om att journalister snurrar till det så det är helt otroligt och obegripligt! Trots att den som lämnar resultaten i det närmaste bokstaverar.

Med största säkerhet så kommer det på vuxenryttare på stor häst också. Men förbundet anser säkert att de liksom måste börja ngnstans. Och då är det ju helt krasst så att det är enklast att börja med ej vuxna ryttare och låta dem vara testpiloter för den nya regeln och låta dem "gå genom barnsjukdomarna" innan det blir helt obligatoriskt.
Min gissning att det är ju lättare att beordra barn än vuxna, vuxna har ju benägenheten att tycka själv eller hur man säger. Och när då västtvånget kommer för vuxna kan ju förbundet bara säga "det fungerar ju för ponnyryttarna i X år, finns ingen anledning att det inte fungerar även för er vuxna".

Så var det ju med regeln om uteslutning när man trillar av på banan. Den har ju inte gällt samma för alla nivåer hela tiden, där märktes ju tydligt att förbundet provade sig fram, sedan stadgades regeln, och nu höjer ingen på ögonbrynen för den längre. Och jag minns att fler än ett ögonbryn höjdes när regeln kom...

vadå? är Tipperary västarna godkända för 2008? :D

Ja lyckligtvis så är dom det hela 2008. Eller olyckligtvis, beror på hur man ser det :D

Lyckligt för min ekonomi iaf.. haha

*kl*

altså orka en övergångsperiod. då måste man ju köpa 2 västar

Grattis att du är så duktig som junior :bow:

:angel:

Jisses att man bara kan tro att man är bättre än andra på det sättet rent baserat på ålder.

En fråga hur många mästerskap har du ridit??

men nu säger du ju det jag menade: hur kan tr vilja att juniorer ska ha väst om inte 40-åringar ska ha det?? det är ju bara baserat på åldern- eller hur!!

alla 40-åringar heter inte rolf göran bengtsson. åk ut på en lokal 100 så kan du se att det är många äldre är 18 år som rider totalt livsfarligt, så att det ser ut som om dom har stulit hästen för fem minuter sedan??och har noll koll och är såhär -- nära på att gå omkull i varje hörna.det är det jag menade för jag anser mig och många andra juniorer vara bättre än vissa av dom,och 50-åringarna som precis har börjat på ridsklola. jag kan återupprepa det du sa:hur kan man tro att man är bättre än någon annan baserat på bara åldern.

Men regeln har ju inte med ridskicklighet att göra. Regeln har kommit för att det inte är försvarbart att barn och ungdomar inte använder alla skydd som finns att tillgå.

Det skulle ju komma i förlängningen som jag förstod det.
Och visst vore det väl bra om alla gjorde det redan nu, utan anmaning.

Jag slipper gärna väst, som jag redan skrivit här. Jag har provat flera olika modeller men har inte fastnat för någon. Kanske kan det bli en utveckling på västsidan nu, vore skönt om det fanns en väst som faktiskt var acceptabel att använda :crazy:

Hugger din knapp bara.

Det enklaste vore väl om alla säkerhetsvästar var godkända 2008 och från 2009 gäller beta 3. Då hinner alla växa ur och köpa ny väst i lugn och ro. Nu känns det lite forcerat. Jag har fortfarande ingen aning om ifall dotterns väst är godkänd och nu är det den 14 november. Västarna börjar redan gallras ut i affärerna har jag hört.

Min dotter har alltid ridit med väst, tidigare zippavästar, men den senaste västen är en lättare variant. Jag tycker man ska ta god tid på sig och hitta en modell som man verkligen trivs med, och eftersom affärerna oftast har typ 1-2 märken hemma så kan det ta ett tag att leta sig igenom ett antal olika affärers sortiment innan man hittar den väst man trivs i.

Kollade hennes väst: Säkerhetsväst klass 3 står det i beskrivningen. Då ska den vara ok 2008 i alla fall.

Senast ändrad:

men nu säger du ju det jag menade: hur kan tr vilja att juniorer ska ha väst om inte 40-åringar ska ha det?? det är ju bara baserat på åldern- eller hur!!

alla 40-åringar heter inte rolf göran bengtsson. åk ut på en lokal 100 så kan du se att det är många äldre är 18 år som rider totalt livsfarligt, så att det ser ut som om dom har stulit hästen för fem minuter sedan??och har noll koll och är såhär -- nära på att gå omkull i varje hörna.det är det jag menade för jag anser mig och många andra juniorer vara bättre än vissa av dom,och 50-åringarna som precis har börjat på ridsklola. jag kan återupprepa det du sa:hur kan man tro att man är bättre än någon annan baserat på bara åldern.

Roffe är en bra bit över 40 nu! och nej på de lokaltävlingarna som finns här så är det INTE de äldre som sitter och rider 90-100cm klasser i hundranittio utan ungdomar! Det är ganska lätt eftersom de flest som är äldre har hästar som kommit längre. Rider de de lägsta klasserna så är det oftast åt någon som inte klarat av sin häst dvs junior eller så sitter de och rider lugnt och fint i unghästavd.

Förra helgen igen såg man det mkt tydligt då jag var där och tittade på avd A i 100 innan jag själv skulle rida avd B.

Det var markant skillnad på avd A och avd B rent ridmässigt och det roligaste var att man mkt väl kunde se vilka som var juniorer/YR eftersom det var utsatt i startlistan

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tävling Från förbundets hemsida.
Svar
6
· Visningar
1 257
A
Fälttävlan Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
5
· Visningar
1 053
Senast: Axtelius
·
A
Hoppning Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
10
· Visningar
1 308
Senast: Jardina
·
Z
Dressyr I ändringarna för dressyr TR 2007 står det: Mom 221 Rad 1-5 samt 7de stycket Sporrar…. ändras till: Klädsel under ritten är...
2
Svar
37
· Visningar
3 655
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar