TR-ändringar 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TR-ändringar 2008

Eh nej ! men den är inte på papper en !
Det är forskare/läkare i lund som kommit fram till detta.

Eh nej ! men den är inte på papper en !
Det är forskare/läkare i lund som kommit fram till detta.

Är det fler än bara Du som hört talas om det?
(Frågar eg. till övriga)

Hade det funnnits en sån "studie" så hade nog halva hästsverige fått veta det.

asbra regel:bow:
Den nya sortens säkerhetsvästar är ju knappast särskilt oebkväma att ha på sig ändå:)

asbra regel:bow:
Den nya sortens säkerhetsvästar är ju knappast särskilt oebkväma att ha på sig ändå:)

Nej det är de inte.. Hade en väst innan då man kände sig som en sköldpadda och använde den bara i terrängen, men sedan jag köpte min RS så har jag den alltid på träning/tävling..

Tror det bara sitter i huvudet på dem som tycker västar är obekväma :crazy:

ja flera vänner och flera jag känner.

Min bästa kompis pappas bror jobbar som läkare/forskare i Lund och det är han som berättet.

och nej de har ju inte "kommit ut" en...

När kommer det ut då? Skulle vilja se den statistiken :d

Både hur många som skadats allvarligt med västen och hur många som skadats allvarligt utan västen..

Och du är 100% säker på att det verkligen stämmer?
Så det inte är nått som nån har hört, som nån har hört, som nån har hört?!
Att denna "statistik" egentligen är något annat?!

Jag tycker nämligen det låter lite lustigt och jag kommer inte tro på det förrän jag får se det själv :p
(Alt. om flera stycken kommer och säger att de hört det :p )

ja flera vänner och flera jag känner.

Min bästa kompis pappas bror jobbar som läkare/forskare i Lund och det är han som berättet.

och nej de har ju inte "kommit ut" en...

Liksom att det kom ut ett rykte om att det är betydligt svårare att få barn om man är ryttare då??

Detta skulle också komma från Lund, att ryttare alltid fick betydligt svårare förlossningar.

Skulle det finnas en sådan forskning så skulle nog västen/västarna omedelbart bli indragna. nej jag tror inte på det :smirk:

Det är ALDRIG någon som frågat mig om jag använt väst när jag varit inne i Lund efter avfallning (unghästar hemma) och det är ju lite lustigt om de nu skulle bedriva statestik över västar

Det är ju precis lika med hjälmar där jag vet två personer som fått bruten nacke av hjälmen. Orsaken var att hjälmen var för stor i båda fallen.

ja det är det.. och det har bara gått från en person från dem till mig så de är inte "uppförstorat".
men det har inte kommit ut därför att....
nu tar jag bara ett ex:
20 läkare/forskare jobbar i lund varav 9 tkr västen är dålig och 11 bra.
då går de efter marioteten.
de håller på att "forska" för fullt om detta och får se om de kommer fram till något.

Senast ändrad av en moderator:

ja det är det.. och det har bara gått från en person från dem till mig så de är inte "uppförstorat".
nu tar jag bara ett ex:
de håller på att "forska" för fullt om detta och får se om de kommer fram till något.

Och förmodligen är det så att dom köpt en för stor väst "att växa i" för om man lyssnar på resonemanget i den här tråden så VILL INTE folk köpa en dyr väst att BARA ha i 1 eller 2 år, jag undrar hur resonemanget egentligen går då i familjerna där barnen rider och bör byta väst varje/vartannat år beroende på hur mkt dom växer.

Skulle tro att rätt många köper en lite större väst att växa in i för att slippa köpa en ny året efter för är västen för stor ja då åker den upp och kan säkert bryta en nackkota eller vrida sig och trycka på en ryggkota vid fall men om den passar till 100 % så finns där inte så mkt chans att västen flyttar på sig eller åker upp när man trillar av.

nu tar jag bara ett ex:

Hur skulle denna "forskning" gått till?? Med tanke på att jag aldrig blivit tillfrågad om jag hade väst eller inte??? Liksom andra jag känner som också ramlat av inte heller har blivit tillfrågade.

Det enda de frågat var om man haft hjälm på sig

Jag har iofs inte hamnat i Lund men har aldrig ens blivit tillfrågad om jag haft hjälm.

nej men detta är ju allvarliga skador och då utredder dom mer grundligt om hur deras skador uppkommit.

nej men detta är ju allvarliga skador och då utredder dom mer grundligt om hur deras skador uppkommit.

Hoppas dom fortfarande hade västen på sig då när dom forskade för hur annars kunde dom veta om den passade eller inte :angel:

Verkar helt ologiskt med tanke på att kommer dom in med en allvarlig ryggskada så inväntar dom väl inte forskningsteamet som skall kolla på vad det var för väst, om den var godkänd eller inte eller om den satt som den skulle medans människan dör av inre skador :confused:

om vi säjer såhär.

ryttaren kommer in m skador och blir läkar undersökt och sådant. sedan "forskar" man och de analyserar skadorna.. (det kan man ju göra lixom 1 vecka efter olyckan med.) sedan kan ryttaren om den e hemma eller någon annan ta dit västen och så sätter de på västen och undersöker hur skadorna skulle blivit med/utan väst osv.

om vi säjer såhär.

ryttaren kommer in m skador och blir läkar undersökt och sådant. sedan "forskar" man och de analyserar skadorna.. (det kan man ju göra lixom 1 vecka efter olyckan med.) sedan kan ryttaren om den e hemma eller någon annan ta dit västen och så sätter de på västen och undersöker hur skadorna skulle blivit med/utan väst osv.

Jaa DET låter jättetroligt :rofl::rofl:

A) Du har ingen aning om hur/varför jag hamnat på sjukhus

B) Vad är det för forskningsunderlag om man inte utreder alla ridolyckor? Annars har man ju inget underlag som visar när västen skyddat från allvarliga skador. :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tävling Från förbundets hemsida.
Svar
6
· Visningar
1 257
A
Fälttävlan Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
5
· Visningar
1 053
Senast: Axtelius
·
A
Hoppning Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
10
· Visningar
1 308
Senast: Jardina
·
Z
Dressyr I ändringarna för dressyr TR 2007 står det: Mom 221 Rad 1-5 samt 7de stycket Sporrar…. ändras till: Klädsel under ritten är...
2
Svar
37
· Visningar
3 655
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar