TR-ändringar 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TR-ändringar 2008

Jag tror som du säger att det nu sätts fart på utvecklandet av bekvämare västar. För nu kommer det ju plötsligt att finnas marknad för det, och finns det marknad = tillverkarna vill sälja = de måste locka till sig kunderna med att ha en bra produkt.

Minns de allra första västarna som kom, herregud det såg ju ut som om ryttarna hade en pansarvagn runt kroppen! :crazy:
Och inte satt skiten ordentligt fast heller fast det knäpptes och fästes som det skulle!

Det får vi verkligen hoppas! Jag minns västen jag hade en period som liten. Jissus så obekväm den var!
Nuvarande västar är ju bättre men fortfarande inte så bekväma att de inte stör mig ;)

Det var markant skillnad på avd A och avd B rent ridmässigt och det roligaste var att man mkt väl kunde se vilka som var juniorer/YR eftersom det var utsatt i startlistan

Vet inte vart du bor, men i mina trakter är det samma sak. Ena handens fingrar räcker till om jag genom åren (började tävla -85) ska räkna vilka vuxenryttare som rider som de stulit hästen. De ggr det är dårridningar är det tyvärr juniorerna som står för dem!
Givetvis kan både juniorer och seniorer rida som krattor, men är det allt för höga farter och kamikazeridning, då är det juniorerna som står för dem.

Just därför är jag som inte ens är mamma till kompisens dotter stolt så jag håller på att spricka när ungen är ute och tävlar.
För INGEN kan tro att hon är junior (bara 14 år) så noggrant och fint som hon rider! Och det på stor häst bland alla seniorer som har ridit så mkt längre! :bow:

Jag kommer också att lida alla helvetes kval när jag ska lära mig rida med väst, och jag är fullt medveten om att jag i övergångsperioden kommer rida mkt mer farligt än utan väst pga obehaget.
Sedan vänjer jag mig säkert så ridningen blir lika säker som innan västtvånget, men förbundet ser uppenbarligen att de olyckor som händer i övetgångsperioden pga att man tvingas använda väst som helt ok. ;)

Blir jobbigt i allafall att vara tvungen att svettas så mkt, jag är "överhettad" bara jag rör mig. Men man får väl lösa det genom att när det är varmt inte sätta på västen förrän man absolut måste, och sedan rycka av den direkt när man får. Och det är ju bara på tävling det gäller tackochlov, man behöver ju inte ha västen annars om det är för hett.

Jag har själv väldiga problem med värme. En väst som andas riktigt ordentligt vore bra.
Har man tur kanske man bara behöver ha den på framhoppning och på banan, inte på framridningen alltså :)

Jag kommer också att lida alla helvetes kval när jag ska lära mig rida med väst, och jag är fullt medveten om att jag i övergångsperioden kommer rida mkt mer farligt än utan väst pga obehaget.
Sedan vänjer jag mig säkert så ridningen blir lika säker som innan västtvånget, men förbundet ser uppenbarligen att de olyckor som händer i övetgångsperioden pga att man tvingas använda väst som helt ok. ;)

Blir jobbigt i allafall att vara tvungen att svettas så mkt, jag är "överhettad" bara jag rör mig. Men man får väl lösa det genom att när det är varmt inte sätta på västen förrän man absolut måste, och sedan rycka av den direkt när man får. Och det är ju bara på tävling det gäller tackochlov, man behöver ju inte ha västen annars om det är för hett.

delvis *kl*

Men snälla ni alla juniorer som svarar i denna tråd :crazy:

Hur kan ni börja rida farligt bara för att ni har en väst?? För mig så låter detta helt otroligt och fruktansvärt bekymmersamt att det är så.

Det låter som om ni skulle behöva lära er RIDA ordentligt om ni inte klarar av att rida med en skyddsväst som hela världens fälttävlansryttare rider med i terrängen där man verkligen behöver betydligt mer flexibilitet än i vanlig banhoppning.

Inser ni inte hur dumt det låter??? :crazy:

Nästan som om att ni är värdelösa på att rida och borde syssla med något annat istället!

Jag tycker det är skrämmande :crazy: att ridskickligheten hänger på om ni har en skyddsväst eller inte

Inte ramlade OS mästarna av på löpande band eller red sämre när det blev lag på skyddsväst i fälttävlan :angel:

Inte en jävel höll på som ni gör här i denna tråden

delvis *kl*

Men snälla ni alla juniorer som svarar i denna tråd :crazy:

Hur kan ni börja rida farligt bara för att ni har en väst?? För mig så låter detta helt otroligt och fruktansvärt bekymmersamt att det är så.

Det låter som om ni skulle behöva lära er RIDA ordentligt om ni inte klarar av att rida med en skyddsväst som hela världens fälttävlansryttare rider med i terrängen där man verkligen behöver betydligt mer flexibilitet än i vanlig banhoppning.

Inser ni inte hur dumt det låter??? :crazy:

Nästan som om att ni är värdelösa på att rida och borde syssla med något annat istället!

Jag tycker det är skrämmande :crazy: att ridskickligheten hänger på om ni har en skyddsväst eller inte

Inte ramlade OS mästarna av på löpande band eller red sämre när det blev lag på skyddsväst i fälttävlan :angel:

Inte en jävel höll på som ni gör här i denna tråden

:bow::bow:

Hjälmarna som kommit sista åren med ventilation är rejält mkt bättre när det är varmt än de "gamla modellerna" av hjälmar tycker jag. Så mkt bättre att huvudvärken pga vätskebristsvettningar och hettan nära nog upphört på mig när jag rider varma sommardagar!
Så det borde ju inte vara så mkt mer avancerat att få till ventilation även i västar?

Jag är inte junior, fyller 40 nästa år.
Vem vet, det kanske stämmer att jag är en skitkass ryttare. Men frågan är vem eller hur det bedöms? Antal rosetter? Stilpoäng av stildomare? En tränares åsikt? Ett nick på ett internetforum som inte sett mig till häst? Annan?

Men vad jag vet så är det väl ok att rida även om man är skitkass? Så länge inte hästen far illa, och det gör inte mina. I allafall inte om man bedömer hur välskött veterinär, hovslagare och annat yrkesfolk bedömer mina hästar. Mina hästar håller dessutom år efter år. Duger veterinär, hovslagare mfl som bedömare om mina hästar far illa? Eller bedöms ngt sådant kanske bättre av ngn här på forumet? Bör den/de i så fall ha sett mig och mina hästar, eller behövs inte det?
Många frågor, men jag kan säkert få svar på dem här!

Vem vet, det kanske stämmer att jag är en skitkass ryttare. Men frågan är vem eller hur det bedöms? Antal rosetter? Stilpoäng av stildomare? En tränares åsikt? Ett nick på ett internetforum som inte sett mig till häst? Annan?

Men vad jag vet så är det väl ok att rida även om man är skitkass? Så länge inte hästen far illa, och det gör inte mina. I allafall inte om man bedömer hur välskött veterinär, hovslagare och annat yrkesfolk bedömer mina hästar. Mina hästar håller dessutom år efter år. Duger veterinär, hovslagare mfl som bedömare om mina hästar far illa? Eller bedöms ngt sådant kanske bättre av ngn här på forumet? Bör den/de i så fall ha sett mig och mina hästar, eller behövs inte det?

Frågan är varför du vänder dig till Olga-Klara alls? HON vände sig ju till alla juniorer som har gjort sanslösa uttalanden i denna tråden.:eek:

??

Detta är ju väldigt OT tycker jag!

Jag vänder mig till de som skriver att de kommer att rida FARLIGT eller SÄMRE eller vilken ursäkt de nu har för att slippa skyddsväst.

Detta är bara rent nonsens och skulle man rida farligare för en skyddsväst så tror jag inte att all fälttävlansryttare i HELA välden skulle klara att att ta sig runt en terrängbana där rörlighet är en mkt viktig faktor!

Hur du sköter dina hästar är väl din ensak och har inget med detta att göra öht ;)

och så är du ju inte junior vad jag vet när du är 40 :rofl:

Men snälla Olga, det är ju därför det förekommer olyckor i fälttävlan! Såklart! Bort med västarna och olyckorna försvinner.

Behövdes det verkligen en massa olycksutredninger när svaret är så plätt-lätt? Pah!:rofl:

Och till er som inte förstår så var inlägget ironiskt.

:idea:

Att man inte kommit på det än.

Du är min nya gud :bow:

;)

Men snälla Olga, det är ju därför det förekommer olyckor i fälttävlan! Såklart! Bort med västarna och olyckorna försvinner.

Behövdes det verkligen en massa olycksutredninger när svaret är så plätt-lätt? Pah!:rofl:

fruktansvärd dålig ursäkt.tror inte du att det finns sämre 40-åringar??alla 40-åringar har inte ridit sen dom var 5 år.som sagt var för att återupprepa det du sa förut så kan man inte bedömma ryttarens skicklighet genom åldern.

:rofl::rofl::rofl:

fruktansvärd dålig ursäkt.tror inte du att det finns sämre 40-åringar??alla 40-åringar har inte ridit sen dom var 5 år.som sagt var för att återupprepa det du sa förut så kan man inte bedömma ryttarens skicklighet genom åldern.

:smirk:

Tja de flesta som tävlar som är i den åldern brukar ha ridit ganska länge och de brukar inte ta några risker och rida som idioter på tävling.

Med åldern så kommer försiktigheten när det gäller de som börjar rida sent.

De som rider fort, för det mesta för fort är just juniorer/YR. Där är det vinna eller försvinna och en fin felfri runda räknas liksom inte.

De flesta juniorer har ju faktiskt inte ridit stor häst mer än något år när de tävlar. Och stora hästar är INTE ponnyer

ursäkta men det är INTE OFTA en junior rider så fort "och slarvig"

tycker det bara blir bättre och bättre och juniorerna sparar sina hästar i vissa klasser (rider inte omh) och många rider för en trevlig nolla.

Då tycker jag att det skulle vara bättre med en regel att på nat nivå behöver man inte ha väst.

Sedan en allmän sak jag också kom att tänka på... altså de flesta olyckor händer hemma ofta pga av slarv.

Varför ska man då vara tvungen att ha väst 1 min när man hoppar en bana ? då man oftare flyger av hemma ? :confused: :confused:

(och ja ... de flesta olyckor ridolyckor som kommer in till lund har haft väst på sig och skulle skadats mindre om de inte haft väst ! hoppas verkligen att den studien kan komma ut till almänheten ! )

Senast ändrad av en moderator:

(och ja ... de flesta olyckor ridolyckor som kommer in till lund har haft väst på sig och skulle skadats mindre om de inte haft väst ! hoppas verkligen att den studien kan komma ut till almänheten ! )

Är det bara du som sett den studien eller? Jag har en kusin som är ambulansförare och han har alltid sagt att väst är en livräddare. Han har varit ute på många ridolyckor genom åren och sett hur västen räddar liv.

*kl*

Jag tycker diskussionen nu är osaklig och för den delen ociviliserad.
Tänk över hur ni uttrycker er och fortsätt on topic tack.

LenaH, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tävling Från förbundets hemsida.
Svar
6
· Visningar
1 257
A
Fälttävlan Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
5
· Visningar
1 053
Senast: Axtelius
·
A
Hoppning Hej, vad jag har läst i både hopp och fälttävlans TR så måste man ju ha kavaj från och med regional tävling. och de tävlingar jag...
Svar
10
· Visningar
1 308
Senast: Jardina
·
Z
Dressyr I ändringarna för dressyr TR 2007 står det: Mom 221 Rad 1-5 samt 7de stycket Sporrar…. ändras till: Klädsel under ritten är...
2
Svar
37
· Visningar
3 655
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar